Min nylackade bil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Min nylackade bil

Inläggav BeO 05 dec 2013, 17:45

Nico skrev:Späd ut lite rött och måla dörrskarvarna och dylikt för hand en sväng. Lägg sedan ett lager mer med sprayen än du vanligtvis gör så blir det bra tycker jag.


Bra idé, ska göra det med nästa röda projekt :) !

Nico skrev:Jag har precis gjort klar en till All Slot Car F1 kärra som är helt röd. Innan jag sprayade målade jag i skarvarna för hand. Må vara hänt att man ser ett penseldrag vid närmare avsyning - men det syns mindre än vit färg som blöder igenom.

Ferrari? Alfa? ??? Lägg upp en bild vet ja!

/BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav Nico 06 dec 2013, 08:32

Ferrari, återkommer med bilder. Föraren är inte på plats ännu, allt annat är klart!
Ligger på mållinjen med lite allt möjligt just nu. Formula 1, GT2, 2 x Historic open.
Samt två slaktade bilar inför Historic Touring test.
:)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Ferrari 665

Inläggav Nico 11 dec 2013, 14:12

Jahapp, min andra All Slot Car (jo dom särskriver det själva) är färdig och en tredje ligger och väntar på den sista inspirationsblixten.

Förlagan är i mitt tycke den läckraste/smäckraste kärran i modern tid (1980 och frammåt) som rullat ut ur Ferrari-verkstaden.

Ferrari 643 - den gick bara i tio tävlingar och dömdes ut totalt av föraren (A.Prost) och liknades en traktor i sina köregenskaper. Så kan man inte ha det så Italienarna löste problemet på bästa sätt och gav Alain sparken.
Men åh så läcker den är ... endast slagen av Ligier JS11 för min del - och föregående Ferrari 642 designad av bl a Steve Nichols.
Bild

Så, nog med historik. Jag funderade länge över hur jag skulle översätta detta simpla livery till en modern bil. Av alla knäppa designidéer blev det i praktiken tillbaks till ruta ett. Jag stod länge i valet o kvalet mellan att ta allt det gamla och lägga på modern kaross, eller att uppdatera de gamla sponsorernas logo till de nya. Det blev det sistnämnda.

Agip heter numera Eni-Group. Fiat's gamla klassiska blå-vita logo är numera bara vit utan blåa rutor. Pioneer har dumpat det blåa. Allt på sitt sätt ganska tacksamt för min del då bilen blir lite mera clean.
Jag tog Alain's klassiska nummer 27 (inte Alain på ovan bild dock) och använde den moderna fonten som vi är vana att se på Alonso's Ferrari.

Dom har fått till stance'n så bra på dessa bilar!
Bild


Bild


Bild

Ni får ursäkta att den röda färgen ser så kass ut, man ska inte fota vid hobbybordets lampa - jag vet!
Bild

Vem kör? Det gör Daniel Prost, Alain's bror. Hur man får ihop det med ålder och allt vet jag inte - det bara är så?
Men jag ersatte i a f Santander med Crédit Agricole eftersom det är en Fransos och inte en Spanjor som har med sig stålarna i detta fall. Logon återfinns även på bakvingens insida.

Bild


Det ska bli spännande att se hur den här bilen känns att köra på banan eftersom nosen ser väldigt hög ut när jag har målat sidorna på nosen svart. Det gör en hel del för känslan i bilen. Och jag suktade såååå efter att ha guldfälgar på den här. Men förlagan gick på svarta fälgar och så ska det vara. Plus att den kaross jag nu har liggande (utan chassie) förmodligen blir efter en annan förlaga med svarta fälgar. Passar bra om man vill byta kavaj imellanåt.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav Gulf Persson 11 dec 2013, 15:37

Kul idé och väl genomfört (som väntat). Enkla liverys är inte alltid enklast att få till men här har du fått till det :thumb: Spännande att se vad nästa blir.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav Aramis 11 dec 2013, 22:10

Nico, lysande och målande beskrivning som alltid om hela projektet. Du har alltid en tanke om en röd tråd i allt du tar dig för och det gör resultatet så äkta. Du är en sån stor inspirationskälla för så många här på forumet inklusive mig själv och när man får det serverat på detta underbara sätt kan det inte bli annat än full pott.

Alla dekaler har ett syfte och sitter så kliniskt perfekt. Förlagan är verkligen en av de vackraste F1-bilarna som någonsin lagt gummi på racerbanornas asfalter och även om All Slot Car-karossen inte alls överensstämmer så får man ändå den där schysta retro-känslan. Att det är svart på sidorna av nosen lyfter definitivt så den ser mycket högre ut, vilket jag tycket ser coolt ut. Ställ gärna Ferrarin bredvid din Ligier och ta kort. De kommer knappt se ut att ha en liknelse!

Nu flödar inspirationen igen precis som när jag såg Mackans McLaren-Honda. Ni kommer få sällskap av en FW14B nästa gång vi rejsar! Den bilen hade fullt av elektroniskt "fusk" när det begav sig men som den gick! Skulle gärna vilja klämma in Mansells mustasch också men det vette f_n hur det ska gå till... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Min nylackade bil

Inläggav largasso 11 dec 2013, 22:28

:thumb: :thumb: :thumb:
Nu tog blåbären slut !

Storartat arbete !
Vad bra den gör sig med de ändringar du gjort, de nya dekalerna smälter
väl in i liveryt.
Du lyckas verkligen balansera på gränsen och bibehålla "retrofeelingen" på en ny bil.

F-n att man inte "tål" färg ! 8-) (åtminstone torktiderna)

:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min nylackade bil

Inläggav Kristian 12 dec 2013, 00:25

Jag får väl lacka upp min extra kaross som en Camel Lotus å så vår väl min nuvarande Lotus representera JPS Lotusen så har vi hela gulderan representerad :w00t:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav Nico 12 dec 2013, 07:34

Aramis skrev:Du har alltid en tanke om en röd tråd i allt du tar dig för och det gör resultatet så äkta.

Tack, det var snällt sagt. Utan eftertanke blir det inga liverys för min del. Det är väl också därför en grundad kaross med en god idé kan bli stående 2 veckor till bara för att...

Aramis skrev:Ställ gärna Ferrarin bredvid din Ligier och ta kort. De kommer knappt se ut att ha en liknelse!

Återkommer med bilder. Såg nyligen att Ligier-bilen hade aningens mindre "rake" än den nya Ferrarin. Hmm undrar vad det beror på - ah just det körde på Nincobana senast.
8-)


Aramis skrev:Nu flödar inspirationen igen precis som när jag såg Mackans McLaren-Honda. Ni kommer få sällskap av en FW14B nästa gång vi rejsar!

Gott, gillar att höra inspirations-juicen flöda. Grymt att du ger dig på FW14b, satt länge och tittade på den här bilden och tänkte - näe det där klarar jag fan inte, men du gör det säkerligen!
FW14b_2013.jpg
FW14b_2013.jpg (100.48 KB) Visad 30410 gånger



Kristian skrev:Jag får väl lacka upp min extra kaross som en Camel Lotus å så vår väl min nuvarande Lotus representera JPS Lotusen så har vi hela gulderan representerad :w00t:

Häftigt, ytterligare en minimalistisk Formula Ett (1) bil. Jag tänkte beställa dekaler från Pattos kanske, tror han har de dekaler du behöver. Ska jag slänga med dom?

largasso skrev:Vad bra den gör sig med de ändringar du gjort, de nya dekalerna smälter
väl in i liveryt.
Du lyckas verkligen balansera på gränsen och bibehålla "retrofeelingen" på en ny bil.

Tack LaLa a.k.a Godfather of inspiration... Jag har svårt för less is more och precis som Uffe säger;
Gulf Persson skrev:Enkla liverys är inte alltid enklast att få till men här har du fått till det :thumb:

Man får känslan av att allt måste bli så j_kla perfekt ju mindre dekaler man har. Och det är DU grym på Uffe!

Gulf Persson skrev:Spännande att se vad nästa blir.

Tänkte läääänge chocka mina kamrater med detta...
ProDrive Aston Martin.jpg
ProDrive Aston Martin.jpg (91.45 KB) Visad 30363 gånger

ProDrive med Richards (F d Bar/Honda teamchef) har varit nära att joina in F1 privat med fet backning från Aston Martin. Gissningsvis skulle stallet få namnet ProDrive-Aston Martin och se ut som ProDrive's Aston's i LeMans.
Gulf är inte min kopp med te. Men att försöka greja en Alfa-himmelsblå-metallic ihop med orange lockade.

Any takers???

Kul att ni gillade kärran. Nästa bil blir ytterligare en modernisering av gammal F1'a.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav Aramis 12 dec 2013, 07:48

Nico skrev:Kul att ni gillade kärran. Nästa bil blir ytterligare en modernisering av gammal F1'a.


Jag tänkte direkt på Leyton House, den skulle passa så fint in i gänget! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ferrari 665

Inläggav BeO 12 dec 2013, 14:07

Nico skrev:Förlagan är i mitt tycke den läckraste/smäckraste kärran i modern tid (1980 och frammåt) som rullat ut ur Ferrari-verkstaden.

Ferrari 643 -


Håller helt med! Å sen, som vanligt när det bgäller dina kreationer, mycket snyggt Nico!!! Vill oxå ha :)

Inte så dum heller;
Tyrrell 007.jpeg
Tyrrell 007.jpeg (9.49 KB) Visad 30336 gånger


/BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Ferrari 665

Inläggav Nico 12 dec 2013, 14:48

BeO skrev:Inte så dum heller;
/BeO


Bara o köra om du frågar mig 8-)
Bilagor
Tyrrell.jpg
Tyrrell.jpg (88.52 KB) Visad 30302 gånger
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav Nico 13 dec 2013, 12:47

Aramis skrev:Ställ gärna Ferrarin bredvid din Ligier och ta kort. De kommer knappt se ut att ha en liknelse!

Sagt och gjort...
Bild

Bild

Aramis skrev:Skulle gärna vilja klämma in Mansells mustasch också men det vette f_n hur det ska gå till... :)

Givet, hitta en mustasch som passar din smak och dekalisera muschen och lägg den på framvingen under nosen.
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav BeO 26 dec 2013, 02:36

Så här på Juldagsnatten (annandags morgon) var det väl dags att färdigställa mitt nyaste projekt, en Fiat 2000 med mellannamn Abarth. Blev passande till tomten i rött, vitt och grönt :-) fast lite sent..
Fiat Abarth 2000 BB.JPG
Fiat Abarth 2000 BB.JPG (14.71 KB) Visad 30018 gånger
Fiat Abarth 2000 BB1.JPG
Fiat Abarth 2000 BB1.JPG (11.73 KB) Visad 30016 gånger
Fiat Abarth 2000 BB2.JPG
Fiat Abarth 2000 BB2.JPG (14.29 KB) Visad 29994 gånger
Fiat Abarth 2000 BB3.JPG
Fiat Abarth 2000 BB3.JPG (9.19 KB) Visad 30037 gånger
Fiat Abarth 2000 BB3JPG.JPG
Fiat Abarth 2000 BB3JPG.JPG (13.58 KB) Visad 29981 gånger

God fortsättning!

/BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav BeO 27 dec 2013, 13:29

Det är dom små detaljerna som göret. Blev snyggare med målade och kapade inserts tycker i a f jag :)
Fiat Abarth 2000 BB4.JPG
Fiat Abarth 2000 BB4.JPG (40.64 KB) Visad 29940 gånger


/BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Min nylackade bil

Inläggav indidragracer 27 dec 2013, 14:23

Helt rätt med kapade inserts, man vill ju ha djup i fälgen. Det ska ju inte se ut som en navkapsel från ``Feltema´´.
Tomas aka "Indianen"
The sweetness of low E.T. is forgotten long before memories of bad R.T.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... %20raceway
Användarvisningsbild
indidragracer
Mekaniker
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 apr 2005, 08:26
Ort: Vallåkra, Skåne
Klubb: Hagadalington Raceway

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 122 gäster