Vad kör ni?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Vad kör ni?

Inläggav Scarlett1 26 jun 2008, 23:37

Jag kör Fly, Porsche 911 G T1 98 Racing, Fly Mercedes Lastbil, Lancia Beta Montecarlo. Pro slot ferrari, nsr Clio min teame orionbil. Jag lägger ut den senare.
Intresset för att måla bilar har jag fått genom att jag fick den bilen av honom. Ska måla porschen senare. :D
Privat åker jag lokaltrafiken i alla former även pågatåg.
Kom över en bunt papper som min pappa haft i sina ägo, fann där ett namn som senare kom att betyda mycket för mig. Denna kvinnans namn är Greta Molander. Eftersom min pappa sagt att vi är släkt på nåt håll, så ville jag veta något om denna mystiska kvinna.
Scarlett1
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2008, 23:04

Re: Vad kör ni?

Inläggav hockey 15 aug 2008, 12:12

Hej! Kör på en Scalextricbana som jag fick när jag var 9 år 1973. Det följde med:
1 st Matra Jet 1968
2 st Lotus C82 1967 (se min signaturbild)
Under de närmaste åren fick jag:
1 st hundkoja (vit med svart tak)
1 st Chevrolet Corvette Dragster med bakmonterad V8 och eldsflammor (en liknande finns i SCXs classic sortiment)
Köpte en bana på loppis någon gång på 80-talet och fick då:
1 st Brabham
1 st Wolf
Lagom tills det var dags att bli pappa stängde en gammal leksaksafär och jag kunde köpa en massa bra bandelar billigt. Passade också på att köpa 2 st nya F1:
1 st Jordan (Damon Hill) - Gillade Ferarri men inte Schumacher så det blev en Jordan i stället
1 st McLaren (Mika Häkkinen)
Lite senare blev det även en Fly Porsche 917K 1971 (min drömbil då det begav sig) och Fly Ferarri 512 1970.
Sonen har en Fly Ferarri 250 GTO 1962 och dottern har en Scalextric hundkoja (precis som min men röd och 30 år nyare, jag har svårt att hänga med...).
I skala 1:1 kör jag Rover P6 3500 1972 också förstås en Volvo och VW.
Användarvisningsbild
hockey
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jan 2008, 21:32
Ort: Skummeslövsstrand

Re: Vad kör ni?

Inläggav Fleischmann 24 sep 2008, 23:23

Kör med Scalextricbilar på Fleischmannbana.Det är tyvärr så att dom gamla äkta bilarna har gett upp.
Tanken är väll att försöka komma över några Fleischmann bilar så småningom.
Så just nu så går min bana under arbetsnamnet The Scalmann ring (ordvittsigt så det räcker)
Jag har dragit ner till 12 volt annars så går bilarna så tokfort.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Vad kör ni?

Inläggav Royboy 773 18 okt 2008, 22:59

Kör och kör det är tveksamt då banan inte är byggd än. Men i samlingen ingår följande bilar av värde. En scalextric Camaro 1970. en dito Mustang 1970, en Mustang 65 från Rewell, en Corvett gs 1963 från Rewell, en lotus cortina rewell, BMW2002 från spirit, en classic alfa från 1970 på ingång via e-bay. Samt en Plymoth Superbirde från Carrera. Den stora frågan just nu är om jag skall bygga 2 spår på runt 15 m eller 4 spår på strax under 9 m. Kommer förmodligen mest att bli körning mot polarna villket talar för 4 spår.

Köra bil efter ett par öl??????????? Helt ok om det är bilbanebil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Royboy 773
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Re: Vad kör ni?

Inläggav pedgren 31 okt 2008, 12:36

En bild säger mer än 1000 ord.6 Fordar,5 Fransoser och några Tyska. Visst står där en GM produkt med
fast den är min svågers 8-)
I skala 1:1 kör jag Citroen Xantia,Citroen BX banracer och Pug 205 banracer.
Bilagor
Bilarna1 (Small).jpg
Bilarna1 (Small).jpg (77.64 KB) Visad 47453 gånger
pedgren
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 okt 2008, 11:30
Ort: Källs Nöbbelöv (Skåne)

Re: Vad kör ni?

Inläggav Kaffehandlaren 01 nov 2008, 00:28

I skala 1:1 så används min svarta Mustang. Tvåhjuling... :thumb:
Kaffehandlaren
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 aug 2008, 10:25
Ort: Växjö

Re:

Inläggav Slotoverdrive 21 nov 2008, 17:55

Slotoverdrive skrev:Bilar: Scalextric Chevrolet Sunoco Camaro -69
Scalextric Ford Boss 302 Mustang -69
+ GT 40 m.fl.

Bana: ca: 30m Scalextric Sport och Classic

På riktigt: Dodge Royal Wagon -89


Haha hittade det inlägget... Har ju gått en tid sen dess... :D

Dags för en uppdate med andra ord:


Bilar: Scalextric Chevrolet Sunoco Camaro -69 x2 (old No1 har fått ny motor och silicondäck sen sist)
Scalextric Chevrolet Camaro -69 Nr. 72
Scalextric Ford Boss 302 Mustang -69 x2
FLY Dodge Viper GTS-R
Carrera Dodge Charger -69 Nr.41
Scalextric Chevrolet Corvette
Scalextric Subaru Impreza WRC Sun Nr 50
Scalextric Ford GT 40 x2

Bana: ca: 30m Scalextric Sport och Classic a.k.a. Sennan rejsway :thumb:
Ska försöka gå över helt till Sport nån dag...

På riktigt: Hmm Vilken av dom...

Plymouth Duster 73:a med 318 V8 som sak turbomatas... 8-)
Volvo 245 -88
Volvo 744 GLT -88 (ska säljas)
Volvo V70 -99
(sambons, hon tröttnade på minna "bruksbyggen när besikningskillen frågade om min 145:a var en gocart)
Audi 100 -70 (sambons den me, jag tar inte i skiten)
Har även hunnit äga en Amazon -70, en 145:a, en 142:a och en 855:a... :beer:
Overdrive is a good thing!
Användarvisningsbild
Slotoverdrive
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 feb 2004, 02:59
Ort: Halmstad

Re:

Inläggav Edelönn 21 nov 2008, 21:46

Edelönn skrev:Hej! Ännu en gröngöling här. Efter en lång tids funderande har jag grävt upp min 25 år gamla polistil bana nu när grabben snart måste få en "egen" (okay, han är inte ett år än men nog måste man planera in sånt här ordentligt).

Bilar: För tillfället några gamla Polistil bilar
Bana: 7m Polistil (ej permanent uppsatt)
På riktigt: Opel Astra


Jag passar på att göra som Slotoverdrive här ovan. Det är ju 1½ år sedan jag postade senast och det har ju som sagt hänt lite.

Bilar:
Polistil BMW 320 Turbo -80, Polistil Fiat 131 rally -80, Polistil Ligier JS26 Candy Reanult -79, Polistil Lotus 76 JPS Ford -79, Fly Marcos LM600 (-02 & -98) (en till grabben i 2-års present, den enda bilen med magnet), Fly Porsche 911 GT1 -98, SCX Audi r8 -04, SCX Dome Judd -04, Scalextric Cadillac LMP -00, Sloter Lola T280 -72, Sloter Ferrari F-312PB -72, Revell Porsche 550 Spyder -55

Bana:
7m Polistil & 12m Ninco.
Användarvisningsbild
Edelönn
Depåman
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 aug 2007, 10:08
Ort: Linköping

Re: Vad kör ni?

Inläggav Storabjörnen 08 dec 2008, 15:52

Ha ha Roligt! Jag hittade min gamla post i denna tråd också, från jan 2005. Det har såklart dragit iväg utanför all måttfullhet sen dess.
Så här löd det då:

Jag kör ingenting för jag har inte plats.
Jag har dock (som signaturen skvallrar om) samlat till en 4-spårs Sebring (enligt "101 track Plans") och där skall det rulla 60- och 70-talsbilar, långdistansare och CanAm-maskiner vilket jag fokuserar på när det gäller bilsamlandet.

På min testbana som sambon godkänt ( 2 x 0,5 meter ) rullar Interserie-Porschar från GB-Track, Porsche Spyders från FLY samt ett antal Revell-Monogram Corvetter och en Audi Quattro med gummisnodds-fyrhjulsdrift.

Till vardags kör jag Audi S6 Plus Avant (97'a) och sambons VW Golf GTi (94'a)


Nu är det snarare såhär:
Jag kör ingenting för jag har inte tid. Nytt jobb och en liten dotter.
Någon Sebring blev det ju inte alls, det skulle ju vara hysteriskt stort. När jag kör nåt dock, så blir det ett par repor på min 4-spårsbana "Grosse Bär" som mäter ca 4 x 1.5 meter i yta. Bilarna har hunnit bli kanske 70-80 stycken ungefär, men jag har hållt fast vid 60-70 talskärror.

Till vardags är det också förändrat förutom att jag har kvar min Audi S6 Plus (som nu dock är till salu) och så har det blivit en VW Passat V6 FSI 4Motion, en gammal Opel Astra 1.6i (96'a) och en vråltrimmad Golf GTI Mk II (87'a)

:-)

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Vad kör ni?

Inläggav Antgus 20 dec 2008, 01:40

Vad ska man köra egentligen? vill ha några nya bilar(har bara 3 st, Bmw m3 e30, vauxhall vectra btcc och nån bugatti monte carlo) men vet ju inte vad man ska välja. vill ha några snabbare bilare. ska man satsa på le mans bilar, F1bilar eller touringbilar? är väldigt svag för dtm/btcc bilar. obs nybörjare!!
Antgus
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2008, 12:22

Re: Vad kör ni?

Inläggav Storabjörnen 20 dec 2008, 01:44

Antgus skrev:Vad ska man köra egentligen? vill ha några nya bilar(har bara 3 st, Bmw m3 e30, vauxhall vectra btcc och nån bugatti monte carlo) men vet ju inte vad man ska välja. vill ha några snabbare bilare. ska man satsa på le mans bilar, F1bilar eller touringbilar? är väldigt svag för dtm/btcc bilar. obs nybörjare!!


Här dryftar vi lite kring fabrikaten: LÄNK

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Vad kör ni?

Inläggav Antgus 20 dec 2008, 01:47

Sailor skrev:Hej!

Detta blir mitt första inlägg här!
Som så många andra trillade jag dit (igen) när barnen blev tillräckligt stora (3 och 4,5 år) och köpte en startsats till oss i julklapp...
Min passion i barn- och ungdomsåren var egentligen tågbanan, men min lillebror fick en faller bilbana och naturligtvis satt vi tillsammans och körde...

Hur ser det ut nu då, 4 månader senare?

Bilar: Fly Ferrari 512 Coda Lunga, Porsche 917K och Ferrari 250 GTO; Revell Jaguar E-type, Porsche 550 och 904; Ninco Shelby Cobra, alla utan magnet; dessutom finns det två Scalectrix rallybilar med magneterna kvar, Ford Focus och Subaru Impreza, som barnen kör mest.

Bilarna.jpg


Bana: Scalectrix sport, som är knappt 10 meter, på en platta i källaren. Jag har lite planer att få till lite sceneri kring banan.

Banan.jpg


1:1 bilar: 2 st SAAB 96 Tvåtakt, -61 och -63. -63:an är trimmad och har förbättrad väghållning med hårda, sänkta fjädrar och ralltstötdämpare.

Stor_bil.jpg


Min favoritbil är Ninco Cobran. Den är nästan lika snabb som magnetbilarna och ca en sekund snabbare per varv än Fly porsche 917K som är näst snabbast. Cobran är dessutom helt oviktad och grymt skön att köra med bra balans och kontrollerade, mjuka sladdar. Så det verkar som man får skriva upp fler Nincobilar på önskelistan...

Jag börjar också bli sugen på någon prestanda bil, Slot-it ligger kanske nära till hands om man vill kunna åka riktigt fort.



Hur stor är plattan som du har banan på? något sånt hade varit perfekt för mig men har inte jättemycket plats :)
Antgus
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2008, 12:22

Re: I startblocken...

Inläggav Nico 20 dec 2008, 11:17

Jahapp, dags o skriva här för tredje gången kanske =)

BIGBOI207 skrev:BANA:
Träbana ca;12-13m Col De La Bonette (Under uppbyggnad)
Klubb Tjockhult Racing Society
BILAR:
Håller mig till klassiker, men något nytt smygs in imellanåt. Målar gärna om bilar och bygger ngt scratchbygge då o då.
FAVORITBILAR:
NSR Clio, Sloter Ferrari, Vanquish, Revell NSU


BIGBOI207 skrev:Ja det var väl allt för nu... eller föressten! Man kanske ska släppa en liten Honour roll:
Mika, min kära förstående flicka som tycker det är kul att jag har en hobby *asg* Samt min chef som har droppat garden och släppt in bilbanan på jobbet! Och de som har hjälpt till att "skaka ner" banan i början (Anders, Dan, Henke, Janne, Magnus)


Lite förändringar på den snutten med.
Har träffat ny kvinna, underbar sådan. Banan på jobbet har tjänat sitt syfte och har rivits ner till förmån för en ny större bana i klubblokalen. En liten fanfar för alla medlemmar i TRS som hjälpt till att skapa det. Det var väl igentligen det. Rasande utveckling *S*

:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Vad kör ni?

Inläggav Ford20m 27 dec 2008, 12:48

Hej
Är nu kanske tillbaks i bilbane världen efter ett långt uppehåll.Då jag nu har sålt av mycket av min hobby så har jag ändå lite kvar som jag tänkte fortsätta på och det är en Digital Carrera bana så vi får se vad som händer.

Mvh:SE
Mvh:Sven-Erik

http://www.halmstadslotracing.zoomin.se
Jag söker folk i Halmstad med omnejd som är intresserade av miniracing.
Hör gärna av er. Tel: 035-188714 eller maila mig på skintaby@telia.com
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 jan 2005, 20:09
Ort: Harplinge
Klubb: Halmstad Raceway

Re: Vad kör ni?

Inläggav emm 15 jan 2009, 15:46

Nybörjare, köpte min första 1:32 grej lilljulafton 2008, har hittils samlat på mig Scaelxtric sport skenor för ett framtida fast bana hemma (kör på Stillmanns så länge, kunde ju varit sämre...).

Scalextric:
Maserati MC12
Ferrari F430
Porsche RS Spyder
Audi R10
2 x Porsche 997, en svart och en orange... (krocksäkrare, till kompisarna som lär besöka mig).

Tog ut magneterna och började vikta och byta däck...

Köpte en Avant Slot Audi R10 som Bosse i Malmö har preparerat, en ny värld öppnade sig...


Kan nog lätt säga att jag är "hooked"



Skala 1:1 har jag (precis som Snugged) en förkärlek till Porsche, givetvis med höfläkt/stressfläkt och motorn fram!
emm
Braidsbytare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 05 okt 2004, 00:40
Ort: Anderslöv

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster

cron