Vad kör ni?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Inläggav MattiasG 23 feb 2006, 01:24

Hej!

Sonen önskade sig bilbana i julklapp så jag började kolla runt lite vad som fanns. Då det ligger i min natur att undersöka alla inköp av teknisk natur väldigt ingående så hittade jag detta forum och började läsa och läsa och läsa .... efter mycket funderande och letande så hittade jag ett begagnat SSD Lane Change Challenge till ett bra pris så det är det jag/vi kör.

Har köpt till lite fler bandelar R1, R2 och R3 kurvor, rakor och borders samt en bil med handkontrol så nu är det cirka 10 m digital bana och tre bilar.

2 Scalextric Porsche Boxter
1 Scalextric Audi TT

På riktigt så kör vi en Renault Laguna Touring 2.0T

/ Mattias
MattiasG
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 feb 2006, 01:06
Ort: Lund

Inläggav ZeeJay 07 mar 2006, 01:25

Bild

Testar att ladda upp bil på sommarleksaken.... :)
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Storabjörnen 07 mar 2006, 12:16

He He, vilken "pocket rocket". :-) En mini-Moto är ju alltid trevligt, inte så mycket utrymme för bagage under långresor dock. ;-)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 07 mar 2006, 13:52

Banan där CJ, är det din hemmabana?

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav ZeeJay 07 mar 2006, 16:37

Nja..banan är bara en testbana som jag bygger upp för att prova nya bilar på..och/eller nya bandelar.....Har precis köpt hem ytterligare 18 rakor.....SKa försöka lägga bud på 12 R3 kurvor samt 12 R4 och ytterligare 16 rakor.....håll tummarna,,,, :-)

Jsut nu (läs idag) finns ingen bana uppsatt...Väntar på 16 åringen sak flytta ut sen ahr jag liknande rum som BigBear....

Då---------- :thumb: :beer:
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav guadeloupe 13 mar 2006, 11:31

Hej!

Bana: Scalextric Classic som byggs ihop några ggr per år. Den är väl ca 25 meter. Funderar på att byta ut den mot något annat märke. Har alltid problem med strömförsörjning längst bort från trafon.

Bilar: 10 st Scalextric. 10 st Fly.

På riktigt: Saab

/m
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Inläggav Ford20m 20 mar 2006, 05:13

Har en Biltema bana just nu.
BildBildBild
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 jan 2005, 20:09
Ort: Harplinge
Klubb: Halmstad Raceway

Inläggav Razamanaz 03 apr 2006, 12:33

Jag tröttnade på barnens Carrera GO-bana, och istället för att vänta 5 år köpte jag knappt 40 m NInco till dem istället som grundsats (skall kompletteras med N-Digital när det blir färdigt och stabilt). De får dock fortsätta med GO-banen till vardags, men vid speciella event så kommer Ninco-banan att tas fram.

Som t ex nu i helgen. VI bjöd över en annan småbarnsfamilj på middag. Pappan i denna familj är lika bilbane- och Formel 1-tokig som jag, så efter att barnen inledningsvis hade kört en stund och sedan lagt för att sova, så tog vi pappor över och körde bilbana och drack öl och whiskey tills 4-tiden på morgonen, sov knappt två timmar för att sedan kliva upp strax innan 05:55 för att se på Australiens GP. Efter frukost ringde svärföräldrarna och bjöd på lunch...

Så här blev en första layout av banan. Jag fick i alla fall med de flesta delarna:

Bild

Bilarna är ännu så länge en Ninco Toyota Supra och en Ninco Honda NSX.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Ghost 03 apr 2006, 12:49

Den blev änna lååååång Raz! 8)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Razamanaz 03 apr 2006, 15:07

Ghost skrev:Den blev änna lååååång Raz!

När jag gjorde en liknande layout i Tracker 2000, så blev den 28 m, så där någonstans är den. Jag skall inte påstå att den blev för lång, men det räckte gott och väl, dvs egentligen har jag nog förköpt mig lite med tanke på alla bandelarna som blev över.

Bästa varvtiden blev 10,000 s, satt med kompisens Parma 32-bil. Med ett 15 ohms-handtag gick den mjukt och fint, men den sladdar lite för lite min smak, och är egentligen inte speciellt lik en vanlig bil, dvs den är inte så charmig enligt mitt eget tycke.

Ninco Supran fick en bästa tid på ung. 11,5 s, och Ninco NSX:en gick ung. 12,1 s som snabbast, dvs det skiljde en del. Och visst, Supran hade klart mer "magnettryck" än NSX:en. Detta är mina första 1:32-bilar på över 30 år, jag trodde nog att de skulle vara mer lika, men det kanske är så här det är, och att det kräver lite justering för att få ett jämnt startfält.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Way Cool 03 apr 2006, 20:46

Sjysst, ett gammalt Gottlieb Genie, är det ungarnas "leksak"?
Har du fler spel, eller klarar du dig?

/Björn
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav Razamanaz 04 apr 2006, 08:38

Mr Way Cool skrev:Sjysst, ett gammalt Gottlieb Genie, är det ungarnas "leksak"?

Det var skarpsynt, det är faktiskt ett gammalt Gottlieb Genie. Det är väl ännu så länge mest min leksak, barnen är 5 år, 3 år och 4 månader, men snart lär de väl lära sig att spela flipper på allvar och slår mig lätt..

Mr Way Cool skrev:Har du fler spel, eller klarar du dig?

Inte fler flipperspel, det närmaste ytterligare spel jag kommer är väl de tre rattarna till de tre datorerna i "arbets"-rummet. De har dock blivit utkonkurrerade av bilbanorna på senare tid.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Borgis 04 apr 2006, 09:27

Först och främst, det är en respektabelt lång bana du fått ihop. Har du fixat sladdzoner till den också eller ska du göra någonting eget? Upptäckte själv hur kostsamt det blir om man ska köpa det löst. :(

Razamanaz skrev:Ninco Supran fick en bästa tid på ung. 11,5 s, och Ninco NSX:en gick ung. 12,1 s som snabbast, dvs det skiljde en del. Och visst, Supran hade klart mer "magnettryck" än NSX:en. Detta är mina första 1:32-bilar på över 30 år, jag trodde nog att de skulle vara mer lika, men det kanske är så här det är, och att det kräver lite justering för att få ett jämnt startfält.


Du får magnetjustera på GRK-vis. Jag har själv en Supra och på den var det lagom
att schimsa upp magneten med en bit av ett clips från en brödpåse. :D
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav DagaZ 04 apr 2006, 13:10

Själv har jag nyss blivit biten... igen! Kör 30 meter Tyco, men är i faggorna att fräsa egen träbana vad det lider, antingen 1/32 eller 1/24. Har någonstans i förrådet hos mina föräldrar en gammal parmabil liggande, från när jag var yngre. Körde på en bana i bostadsomrädet jag växte upp. 25 meter fyrspårs har jag för mig att det var.
Återkommer senare med eventuella bilder på träbanan, men det dröjer nog ett tag till.
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Re: Scalextricbana classic

Inläggav Botti 30 apr 2006, 14:59

Botti skrev:Hej.
Vi är ett gäng i Trollhättan som kör på scalextric classicbana.
Banans längd är ca 39 meter med 6 st bilar i bredd.
Spåren drivs av 1 transformator per spår.
Bilar vi kör med scalextric,Fly och SCX.
Vi hyr en lokal i Thn där banan är uppbyggd.
Vi håller på att bygga landskap och depåstop.
Vi träffas ca 6 gånger per år för att köra en tävling och ha trevligt.

Besök våran hemsida.
Botti
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 nov 2004, 17:56

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 49 gäster

cron