Vad kör ni?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Inläggav Janne 12 feb 2004, 23:07

Kör på Ninco. För tillfället inte större än ca 10 m men har planer..... Bilarna är Scalectrix och Ninco. Favoriten är Ickx GT40. Bygger en del eget, bl a en Airfix Bubbla med ruskig motor somsnart är klar.
Janne
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2004, 11:58

Jag kör...

Inläggav ymigs 13 feb 2004, 14:39

Kör på SCX och Scalextric Classic ca. 35 meter vid fullt utbyggd.
Kör med FLY och GB Track-bilar även om det förekommer vissa Ninco och SCX i stallet.
Samlar på FLY Porsche 917 och har sådär ett 20-tal olika. De får däremot inte komma ut på banan... :o

Pågående projekt är att bygga en (eller ett par) Porsche 550 Spyder då jag inte hittat denna bil som slot car. Utgår från en resinkaross m. metallchassi från Revell och Ninco NC4 motor. Har slaktat en Porsche 356 från Ninco för att få de rätta detaljdelarna (sorry).

Tjing!
Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 14 feb 2004, 11:54

Hallå.
Projektar på en 10m slingrig Carrera Evolution bana på platta, längre blir den inte PGA. utrymme, men även Carrera GO!! - TYCO och En gammal Carrera Avus (sent 70´tal 1:32) och Carrera Minor (sent 70´tal HO) finns i huset, fast mer av nostalgi-skäl.
Carrera GO!! ska byggas på platta åt grabben, verkligt bra bana för en liten kille!
1:32 - kör jag Carrera + Scalextric, föredrar absolut vintagebilar.

Kör på riktigt: Celica-88, 745-92, Pontiac cab-67, Doge RAM-89 + Kawa 750. :thumb:
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav aiwendil 14 feb 2004, 21:06

Härligt! Inte ensam om att köra på Carrerabana. Efter att ha haft SCX, Ninco, Scalextric class. & sport så tycker jag den är helt överlägsen. ...förutom att den är lätt att trampa sönder!!!

Mj
Inga magneter!
aiwendil
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 feb 2004, 12:57
Ort: Göteborg

550 Spyder

Inläggav Rokkoko 15 feb 2004, 10:49

ymigs: Låter som ett intressant projekt. Däremot så vet jag att Porschen redan finns utgiven av Anni Mini samt att det kommer en modell från Revell senare i år.

MVH // Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav Jimmy.N 16 feb 2004, 06:35

Jag kör på en scalextric sport bana som är 35m lång och 4-spårig, jag har 16 bilar scalextric,fly och ninco. Men ska inhandla fler snart av lite andra märken.
Jimmy.N
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 feb 2004, 16:54

Inläggav Catman 16 feb 2004, 12:27

Det vore kul om det fanns bilder/länkar till de banorna ni har.
Kul att se vad andra kör på....kanske knycka lite idéer :D
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Saksa 22 feb 2004, 23:40

Tjaaa...

Bana: FALLER A.M.S 4.20 meter(WOW)
Bilar: 2st Aurora AFX: Porsche och Jaguar

Banan fick jag när jag var liten... Massa delar fattas och försöker nu att få igång den igen och kanske bygga ut den lite... :)

/Saksa
Användarvisningsbild
Saksa
Kurvvakt
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 feb 2004, 14:44
Ort: Göteborg

Inläggav Dan J. 24 feb 2004, 22:19

Hej!
Kör Scalextricbilar på classic-bana, de snabbaste jag har är Nascar-Taurus och Ford GT, även om det kanske inte är de som är roligast (har en gammal Ford GT också, en C77 som min ene bror köpte runt -68, den är riktigt rolig! Däcken är fortfarande orginal och gummit i dem är närmast att likna vid hårdplast vid det här laget, konstant spinn banan runt!
/ Dan J. (en Passat 1,8T oxå..)
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Styven 26 feb 2004, 12:36

Hej!

Ny här på forumet och fastnade i bilbaneträsket för ett par år sen... :wink:


Bana: Blandat SCX, Scalextric Sport och Classic.

Bilar: Mest Scalextric och FLY, men några Ninco och SCX har också trillat in i samlingen.

I vekligheten: Harvar runt i en Ford Mondeo...
Användarvisningsbild
Styven
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 feb 2004, 11:13

Inläggav Chrille KSCC 27 feb 2004, 10:37

Mjaha....

Kör på KSCC's bana.

Fastnade på det här genom Peter och Jimmy, då man träffade dom på nån bilträff antagligen, kommer faktiskt inte ihåg, men det var nog så =)
Dök sedan upp på KSCC för att kolla vad grabbarna höll på med, och ja, där sitter man =)

Kör: Hyundai Accent WRC, VW Golf TDI, Mercedes AMG, Chevrolet Camaro -69, Go-Kart, Mercedes Lastbil
kör mindre ofta: Porsche 356, Corvette C5R, Corvette Callaway
kör inte alls (bokhyllevärmare) :Pontiac Lemans -66 (svart med eldflames), Plymouth Cuda -71 (orange)

Kör i vanliga fall (skala 1:1): Saab 9000 T -89, Mercedes 300E -87, Buick Grand National Turbo -87
Chrille KSCC
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:01
Ort: Västerås

Jag och min vän Jacky I har en Scalextric

Inläggav Niki Lauda 27 feb 2004, 23:15

bana på 4x33,53 m +/-2 cm 4 separata nätaggregat, Professor Motor handtag 2056 med justerbar broms. Tidtagning via PC (kommer inte ihåg namnet). Banan är permanent och kan lyftas ned på golvet med travers. Har planer på att bygga ut till ca 60 meter eller vissa "galna" vänner vill bygga trä istället!!!!!!! :?

Har precis köpt gamla Scalextric Triang delar på ebay (finns hur mkt som helst) för att kunna ha LeMans starter, Goodwoodchikaner, depåer till alla 4 spåren mm

Älskar bilar har

Maxi Model
Racer
Alla Fly Porsche 917 K som har kommit ut (samlar på dessa)
Många classic Fly, nyare LeMans bilar, Ford Capri, flera BMW 3,5 CSL,, lastbilar, SCX, Scalextric classic, F1, Vanquish (gillar de nya Lotus 72 bilarna),
Cox Cheetah 1/32

Har nog 100 bilar totalt, de flesta inköpta från Spanien, En ny Fly GT40 kostar EUR 41 och en Scalextric Camaro eller en F1 kostar under EUR 30 visserligen plus frakt men den brukar landa på max 5% av varuvärdet.

Kan skicka några kort i nästa vecka om intresse finns?

Niki Lauda
Niki Lauda
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:35

Inläggav Woody 27 feb 2004, 23:41

Innan jag börjar så vill jag tillägga att detta enbart är min personliga uppfattning!

Scalextric classic bana från tidigt -70 tal :x , men snart MDF bana. Så få Scalextric bilar som möjligt, helst Fly, Gom, Parma Womp, äldre SCX, ProSlot, MRRC och TeamSlot. Jag tröttnade på Scalextric för några år sedan då de tog bra betalt för urdåliga bilar som tillverkades i China och trodde dom var dom enda på marknaden och levde på sitt varumärke, när sedan Ninco och Fly började dyka upp på markanden så fick dom fart, (VA! finns det fler som tillverkar bilbanebilar!) men den urdåliga stämplen sitter kvar hos mej iallafall, jämför tex deras GT40 mot FLY GT40, samma prisklass men som natt och dag i finish och känsla, Scalextric känns så massproducerat och leksaksaktigt för mej, dessutom är de fortfarande tillverkade i China där tillverkningsprocessen är mycket billigare än i Spanien där många andra tillverkare har sin tillverkning, men har ändå mage att ta samma betalt som tex FLY och Ninco.
Ja som ni förstår är Scalextric något av det lägsta för mej i bilbanevärlden efter att man upptäkt att det finns så mycket mer, tyvärr är utbudet begränsat i Sverige, men det går alldeles utmärkt att handla från tex Pendle Slot i England, där leveranstiderna slår alla rekord: har beställt mycket därifrån och beställde en gång bilar en tisdag morgon och hade dom hemma på torsdagen samma vecka !
Nu kommer jag säkert att få en massa klagomål från er som just köpt Scalextric och från er som håller Scalextric som bilbanans nummer ett, men jag lovar er, det finns såååå mycket bättre att hitta om ni söker, jag har hållt på med 1:32 i mer än 15 år och har upplevt en marknad där det enbart fanns Scalextric att köpa nytt, Sprint och Parma fanns i begränsat utbud eftersom Sprint slutat tillverkas och Parma siktat in sej på "performance" i tävlingsform och passade inte för plastbanan. Carrera existerade, men var väldigt svårt att få tag på. Numera finns både Ninco och Carrera som bansystem etablerat på vår Svenska marknad och är helt klart ett bättre alternativ än Scalextric men givetvis med bergänsat utbud eftersom Scalextric dominerar marknaden pga sin historia.
Att dom nu kommit med Sport och digitalt talar bara för att dom fått konkurrens och börjar känna sej hotade, annars hade dom gladeligen stannat kvar med Chinabilar och Classicbanan. Tacka Ninco (som har SCX bakgrund men det är en annan historia) och FLY för att vi idag kan handla bilbanebilar som inte ser ut som simpla leksaksbilar med motor.
Jag har massor med info och historia gällande Scalextric, SCX, Ninco och Fly, men det hade tagit hela detta forumet att göra en rättvis beskrivning om de olika företagen, men jag hittar inte en enda anledning för mej att köpa Scalextric längre (så länge det inte gäller en speciell bilmodell som ingen annan tillverkar)...

Men som jag nämnde först så är detta enbart min personliga uppfattning!
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Inläggav Rokkoko 28 feb 2004, 01:12

Niki Lauda: Vore jäkligt kul att se!

Woody: Det kanske finns en anledning till att Scalextric var ensamma på marknaden under 80-talet?
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav Jimmy KSCC 29 feb 2004, 23:38

Chrille KSCC skrev:Mjaha....

Kör på KSCC's bana.

Fastnade på det här genom Peter och Jimmy, då man träffade dom på nån bilträff antagligen, kommer faktiskt inte ihåg, men det var nog så =)
Dök sedan upp på KSCC för att kolla vad grabbarna höll på med, och ja, där sitter man =)


Jag får be om ursäkt att vi har dragit ner dig/er i fördärvet.. :wink:


Jag kör precis som Chrille på KSCC´s bana, även känd som Haga Raceway.

Bild

Bilar på banan i skala 1:32 blir rallybilar från SCX och Ninco, GTbil från Fly eller Scalextric.

Bilen utanför banan och i skala 1:1 är en Renault Laguna RXE -94 "skruttibangbang edition"

Woody: Det scalextric vinner på är nog tillgången på bandelar på begagnatmarknaden och inte just för att det är det mest kända/äldsta märket.

Hade det funnits samma tillgång på Nincodelar när vi byggde våran bana så hade det nog blivid det istället. Personligen så tycker jag dom banorna är bättre.
Men rent ekonomiskt är det inte möjligt om man inte har en riktigt fet veckopeng..

Och tittar man på bilarna så har ju iallafall Scalextric gjort en grym uppryckning i kvalite dom senaste åren, vad det gäller utseende och prestanda.
Dom slår Ninco och SCX men har fortfarande en bit kvar till FLY.

/Jimmy
We dont stop playing becose we grow old. We grow old becose we stop playing. -George B Shaw
Användarvisningsbild
Jimmy KSCC
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 jan 2004, 17:16
Ort: Köping

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster