Vad kör ni?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Rally banebygge nu (BILTEMA)

Inläggav Ford20m 04 feb 2007, 18:29

Kör just nu min BILTEMA på vinden.Har även byggt upp min SCALEXTRIC SPORT ute i förådet.Ska försöka få till bilder med på dem
[/url]
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 jan 2005, 20:09
Ort: Harplinge
Klubb: Halmstad Raceway

Fleischmann

Inläggav JensaPson 05 feb 2007, 22:13

Kör på Fleischmann bana.
80 meter tvåspårigt eller 36 meter fyrspårigt alternativt 24 meter sexspårigt.
Har mest Fly bilar men även Fleischmann, Sloter, Autoart, Proteus och Vanquish.

Någon mer i Sthlms området som kör på denna klassiska bana?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav Svänn 05 feb 2007, 23:07

Kul med en Fläskman-anhängare till!! :beer:
Trodde nästan jag var ensam i Sverige....

Jag pendelbor i Västerås o Karlstad o har en del Fleischmann, men inte på långt när så mycket som du. Håller på o projekterar en permanent, men ändå demonterbar, bana i Karlstad nu. Ev kanske jag flyttar den till Västerås senare.
Den blir inte så stor, ca 10 m 2-spårigt på en 2,4 x 1,2 skiva som skall vara demonterbar i fyra delar. Ska ha sladdzoner runt hela banan så jag kan köra klassiska 1/24-bilar på den också när andan faller på.

Jag har bl.a. ett nytt ex. av den stora R3-velodromen (3152) som jag är ganska stolt över. Den får dock inte plats på min lilla skiva, så den får sparas till framtiden.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Fleischmann

Inläggav JensaPson 05 feb 2007, 23:32

Har precis beställt en komplett 3152 kurva från Holland som väntas hem nästa vecka.
I samma kartong ligger även 16 st 3112 (ytterkurvor)
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav Svänn 06 feb 2007, 00:18

Låter kul. Är det från Karsny?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Haha

Inläggav JensaPson 06 feb 2007, 21:17

Jasså du känner till honom! :)
Jo det är delvis den mannen.
Billig är han inte men det har inte varit en enda dålig del jag har fått.
Det har jag där emot fått från andra.
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav Nico 13 feb 2007, 17:23

Svänn skrev:Jag har bl.a. ett nytt ex. av den stora R3-velodromen (3152) som jag är ganska stolt över. Den får dock inte plats på min lilla skiva, så den får sparas till framtiden.
/Sven


Det är just såna saker som är så tråkigt, man kan inte använda dom! Men samtidigt är det lite mysigt att veta att en dag... då j_vlar!!!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav GranTurismo 06 mar 2007, 19:38

Jag har två banor. Dels min egna barndomsbana som är en Aurora AFX. Det var länge sedan den var uppe men den är över tio meter och jag har den roliga depådatorn, turbohandtag och ett antal MagnaTraction bilar. Köpte på mig mycket grejer när de började försvinna i början på 1990-talet.

Anledningen till att jag registrerat mig här är att sonen vid hans 6-årsgdag fick ett Scalextric startpaket. Tillsammans med ett antal meter bandelar jag haft legat i många år (köpte dem av en kompis för en Big Mac & co) så har vi nu en ansenlig Scalextricbana. Planerna är stora och skulle gärna se vagnparken utökas.

I verkligheten kör jag både gammal och nyare Fiat.
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Inläggav samlad_dalmas 20 apr 2007, 07:52

Jag och sonen kör på 15 m fyrspårig Märklin Sprint. Har nu byggt på från min barndoms ganska stora bana.
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Inläggav balsaworks 27 maj 2007, 15:45

Fick en Stabo-8 i julklapp 1965 – min bästa julafton någonsin.
Stabobilarna såg ut som dåtidens rakapparater men det fanns ju Revell- och Monogrambyggsatser redan då….
Bytte sen till en Scalextric-8 men tyckte Stabobanan var bättre; den hade plan och slät yta, trevlig ljusgrå färg och hade släta räcken som gick att sladda emot.
Nackdelen var att strömskenorna satt för brett isär, så man fick vrida ut strömflätorna rakt åt sidorna på bilarna, vilket kändes primitivt.

Har nu en 2-spårig Carrera på c:a 23 meter, med sladdsektioner och många olika kurvradier.
Skaffade ett reglerbart nätaggregat från Conrad – vilket lyft, det går nu att köra vilka bilar som helst med bra kontroll.
Jag kör konsekvent utan magnet och spänningen är sällan över 10-11 volt.
För mig är grejen att hitta perfekt balans mellan sladd och väggrepp och att bilarna ska se realistiska och trevliga ut på banan

Några favoriter:

Fly:
Lancia 037 – perfekt balans, går perfekt utan både magnet och blyvikter. Känns verkligen som en rallybil.
Porsche 911 – Det behövdes 15g bly längst fram under nosen för att balansera upp svansmotorn men nu går den fantastiskt fint
Porsche 917K – kräver mycket mekande för att gå bra men gör sig betydligt bättre på banan än i bokhyllan….

Revell Lotus Cortina – Efter en del mekande, blyviktning och med Ortmanndäck går den här bilen som ett spjut. Min första egna riktiga bil var en röd Cortina GT, gissa om jag njuter..

Team Slot Renault Alpine – en annan rallyklassiker. Inte samma fina finish som Fly och Revell men den går minst lika bra

Ninco Porsche 356: Har mild motor och ingen magnet. Har bra balans och behöver inte bly. Om man preparerar däcken riktigt bra välter den dock lätt i kurvorna och då kan det hjälpa med lite bly under. Ser otroligt läcker ut.

Pink Kar VW Beetle & Citroen CV2: Går bättre än man kan tro, speciellt de senare versionerna med den starkare ”Power Plus 1”-motorn. Har en milda magneter, om de tas bort behövs mycket bly för att bilarna inte ska välta i kurvorna. Ser sanslöst roliga ut på banan.
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Inläggav pryzze 27 maj 2007, 16:43

HEJ balsworks och välkommen till forumet. :hug:

Vi väntar med spänning på bilder.

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav largasso 27 maj 2007, 18:01

HEJ & VÄLKOMMEN
tycker Skåne!!!

:beer: :beer: :beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav balsaworks 27 maj 2007, 23:17

Hej och tack, pryzze och largasso :thumb:

Jag har bilder på banan och några bilar men man måste tydligen länka via en server och det har jag inte tillgång till, så det får väl anstå tills det går att ladda in bilder direkt till forumet :?
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Inläggav largasso 27 maj 2007, 23:22

Själv använder jag http://www.photobucket.com
har fungerat bra för mej.
GRATIS
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav balsaworks 28 maj 2007, 20:03

Ok,
Jag testar med photobucket:

Först 2 foton på banan; den ligger i ett vindsrum och är placerad utmed väggen bland bjälkar för att utnyttja en yta som ändå inte går att möblera. C:a 23 meter med nuvarande utformning.

Bild
Bild

Här följer några favoritbilar; se beskrivning i den tidigare posten ovan

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 184 gäster