SCX Nascar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

SCX Nascar

Inläggav lefty3 12 mar 2010, 19:25

Hej.

Jag är sugen på att införskaffa en eller flera SCX nascarbilar, men efter kontakt med trevlig skånsk internet - dealer så vet jag nu att SCX inte har någon grossist i Sverige. Vad göra?
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt

Re: SCX Nascar

Inläggav NMI 12 mar 2010, 20:07

Pendle i England har några SCX Nascar bilar på rea så ett alternativ är väl att beställa därifrån.
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Klubb: Malmö slotracing club

Inläggav GranTurismo 12 mar 2010, 23:14

Topslotsntrains.com är en annan engelsk webshop med stort SCX-sortiment och bra kundservice.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav lefty3 12 mar 2010, 23:25

Tack för tipsen. Ska bli intressant och se hur SCX står sig mot den Scalextrics-nascar som jag har. Är det någon kanske som vet hur Carreras nascars är i jämförelse med SCX och Scalextric?
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt

Inläggav lefty3 05 maj 2010, 07:25

Jag och min racevän beställde ett par SCX nascars från England som kom med posten häromdagen, båda med RX-42b - motor. Glada som en lärkor begav vi oss ner till lokalen för en test: VILKEN BESVIKELSE!!! Jättetrötta och slöa, inget klös i motorn alls. Ska det vara så? Fler som har liknande upplevelse? Vad gör man?

/Lefty
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt

Inläggav Sailor 05 maj 2010, 08:09

SCX bilar brukar kräva ganska lång inkörning. Du kan koppla 8V till bilen och låta den ligga på bänken ett par timmar. Dessutom går det alldeles utmärkt att byta till en pinion med ett kugg till, slot.it, ninco etc passar, motorn är så stark att den utan vidare klarar att drevas. Bilen blir då lite lugnare och den kraftiga bromsen mildras en smula.

Lycka till
Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare

Inläggav GranTurismo 05 maj 2010, 11:45

Tips för bra körning av SCX-bilar. Högre volt från transformatorn, 14-16 volt. Handtag med lågt motstånd.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav lefty3 05 maj 2010, 20:46

Tack för tipsen. Jag kopplade ett 9 - voltsbatteri till bilen och lät den gå i nästan 2 timmar. Provkörde den sen och då var den mycket rappare. Vi kör med 25 ohms handtag och 14 volt.

/Lefty
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt

Inläggav lefty3 02 jun 2010, 12:21

Jag har fått lite problem när det gäller Nascar - bilarna, och då framförallt de med sidewinder (scalextric). När man tar av originaldäcken och kränger på Ortmann eller MJK - däck, visar det sig att dessa har betydligt lägre profil än vad originaldäcken har. Det betyder att efter ett tag med slipning av däcken för bästa grepp, är man väldigt nära sidewinderdrevet, och det tenderar till att skrapa i banan. Är det fler som har liknande problem, och vad kan man göra? Det är ju trots allt mycket däck kvar som inte går att utnyttja. /Lefty
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt

Återgå till Bilbana & allmänt