Carrera Universal

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Carrera Universal

Inläggav Jormungandr 29 apr 2010, 22:42

Darth Vader :thumb: ;-)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 29 apr 2010, 23:20

Letat en MERCEDES 230 ett tag. Är det den du menar med att ange nr? Nr 40420 gavs ju senare till BMW 320. Att jag anger nr är ej för att tynga ner med siffror, det ska sägas, nej andra kan väl ha nytta av info:n efter att jag trappat ner UNI-belysningen på forumet hoppas jag.
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav Scalex 30 apr 2010, 06:15

Nädå, det är alltid kul m info. Scalextric kör ju med C- nummer på alla sina bilar. Jo det är Mercedesen jag har. Typ vinröd med en backspegel. Saknar dock lyktglasen och halva främre kofångaren. Är det delar som går att få tag på ???
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 30 apr 2010, 07:02

Tyskland...i Sve svårt hitta UNI-delar tror jag. Ska ordna saker t mig på plats i vår el köpa av pers.kontakt så kan ju samordnas om hittar och jag köper in? Har en orörd Scalex. F1 m Mobil-logo i oöppn förpackn. men par år gammal, i förråd.Har den C-nr som bör anges vid försäljn.? Eller är den start på mitt Scalex.samlande hm...:-) nej för mkt nytt lära sig då...
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav Jormungandr 30 apr 2010, 08:16

AVUS skrev:Tyskland...i Sve svårt hitta UNI-delar tror jag. Ska ordna saker t mig på plats i vår el köpa av pers.kontakt så kan ju samordnas om hittar och jag köper in? Har en orörd Scalex. F1 m Mobil-logo i oöppn förpackn. men par år gammal, i förråd.Har den C-nr som bör anges vid försäljn.? Eller är den start på mitt Scalex.samlande hm...:-) nej för mkt nytt lära sig då...


Hur många "Scalex" finns det egentligen? jag trodde faktiskt att han var unik??!! Och kommer även de andra med en hel drös bilbanebilar??? :-? ;-) :D
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Carrera Universal

Inläggav Scalex 30 apr 2010, 10:47

Gamla Scalextricbilar typ 60 - 70 tal brukar ha C nummret i bottenplattan. Nyare bilar brukar ha det på kartongen/boxen.

AVUS skrev:Tyskland...i Sve svårt hitta UNI-delar tror jag. Ska ordna saker t mig på plats i vår el köpa av pers.kontakt så kan ju samordnas om hittar och jag köper in? Har en orörd Scalex. F1 m Mobil-logo i oöppn förpackn. men par år gammal, i förråd.Har den C-nr som bör anges vid försäljn.? Eller är den start på mitt Scalex.samlande hm...:-) nej för mkt nytt lära sig då...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 05 maj 2010, 19:39

Vår=fönsterputsning? Börjar med att rengöra alla fönster i skala 1:32...: har börjat med RASTHAUS (60 cm långt, här med "ERWEITERUNG", förlängningsdel för att rymma fyra spår). En Renault Alpine V6 (nr. 40441) passerar. Denna modell finns med flera olika slags ARAL-logotyper, vilket (OBS) påverkar marknadsvärdet högst olika. Spännande att köra då den verkligen tar plats när den sladdar (bilen är nästan 16 cm lång, och "bakvingen" på beg. modeller är ofta skadad).
Bilagor
Carrera.JPG
Carrera.JPG (52.6 KB) Visad 21427 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 05 maj 2010, 20:09

Lika som bär. Porsche Carrera 6, vanlig Carrera UNIVERSAL-modell. Fanns tillsammans med Ferrari Dino i flera grundpaket, men på bilden är den ena bilen från tiden 1967-70 och den andra troligen från ca 1970; förarnas huvuden skiljer sig åt...den tidigare varianten har en förare med keps. Den tidigare har även s k slutet chassi i grå heltäckande plast under, den senare s k öppet chassi i svart metall. (Bilder på olika modellers slutna och öppna chassin kommer att visas inom kort. På så sätt kan man göra ett första antagande om bilens ålder, för att senare kolla andra detaljer.) Under 70-talets senare år har de introducerade bilmodellernas förare ofta integralhjälm.
Bilagor
Porsche Carrera 6.JPG
Porsche Carrera 6.JPG (35.35 KB) Visad 21416 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 05 maj 2010, 21:55

Porsche Carrera 6 (och UNI-modellen av Ferrari Dino) tillverkades alltid med belysning (fram) "på", som ju varierar i styrka beroende på hur mycket man gasar på.
Andra, senare introducerade bilmodeller, såsom Porsche 911 RSR (orange) har en knapp för belysning på/av, vilket är en finess, men om bilens underrede ligger för nära banan kan denna knapp "skrapa i" banan (knappen går att justera i viss mån) vilket gör att belysningen slås på och av lite då och då. Inte bra i mörkerkörning.
Bilagor
Carrera 6.jpg
Carrera 6.jpg (35.5 KB) Visad 21334 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav Lasse1930 05 maj 2010, 23:24

AVUS skrev:....har börjat med RASTHAUS (60 cm långt, här med "ERWEITERUNG", förlängningsdel för att rymma fyra spår).

Den byggnaden gillar jag skarpt. Tillsammans med Aral-bilen ger det hela en äkta Tysklands-känsla, som när man just kört av färjan i Puttgarden och liksom tar sats över Fehmarnbrücke, har för mig at det ligger en Aralmack precis i början där. Rasthauset verkar för övrigt tämligen nytt, man har inte fått dit inredningen ännu!

Trevlig tråd det här förresten; har ju inget Carrera alls själv, varken gammalt eller nytt (förutom en osthyvelsCommodore, Steinmetz Jumbo) men det är skoj att ta del av all sakkunskap och detaljkännedom kring det hela.

Lasse
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 06 maj 2010, 21:43

Om Mercedesen med finess (350 SL) bara får läge att köra om den andra TUNGA Mercedesen (LKW, LP 1623) så kommer läsaren av detta, lite senare ikväll, fram till en fin byggnad av samma sort som visades från Åkersberga Ring tidigt under "Carrera Universal"-sidorna.
Bilagor
Mercedes x 2.jpg
Mercedes x 2.jpg (44.56 KB) Visad 21295 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 06 maj 2010, 22:03

"Kanske har de stängt, så vi får hoppas det finns sedeltank..." (ACHTUNG! Du är nu tillbaka i en annan skala, i en annan tid 8-) ) "TANKSTELLE" är ett måste längs landsvägen...inte bara på RENNBAHN (vägrar säga racingbana just nu, småfigurerna från Tyskland kan bli arga). Seriöst nu: denna byggnad fanns i sortimentet från ca 1975 (liksom tidigare visade "RASTHAUS") medan övriga visade byggnader kom några år tidigare med lite olika utseenden (reklamskyltar varierar t ex).
Bilagor
TANKSTELLE med BMW 3,0 CSL i garaget.jpg
TANKSTELLE med BMW 3,0 CSL i garaget.jpg (48.4 KB) Visad 21277 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 10 maj 2010, 00:23

En MARCH 707 på väg in i KURVA (typ 1) efter raksträckan. Framvingen är en kopia, vilket bl a märks på avsaknaden av små reklamlogotyper på varje sida...March 707 (i guld och som byggsats i brunt med annat modellnr.) har lexankaross, som flera av modellerna som började tillverkas från 60-talet och - vad jag vet - med sista "startår" senast 1972. De som introducerades från 1973 och framåt är i plast.
Bilagor
March 707.jpg
March 707.jpg (52.06 KB) Visad 21184 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 10 maj 2010, 00:37

Ferrari Tipo 156. Vanlig röd version. Har små öppningar för framaxeln och kort kopparkontakt under, vilket visar att den är från ca 1964/65.
Bilagor
Ferrari Tipo 156.jpg
Ferrari Tipo 156.jpg (47.74 KB) Visad 21176 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 10 maj 2010, 00:55

Dessa "cigarr-modeller" kom i skala 1:20. Här en annan, senare bil i 1:20 (jfr. Ferarri Tipo 156) Porsche 804 i vit variant tillverkad fram till ca 1970. På bilden kör den i KURVA "0" som här har vägyta på insidan, och hål för räckesstolpar samt för de typiska små UNI-fästbitarna i metall (sammanfogar bandelarna när det behövs) syns tydligt. Kurva "1" passar perfekt utanpå "0" osv. vilket gör det möjligt att i kurva "0" sladda in på konkurrerande körbana. Det finns annars - om man "bara" har kurva "0" - spec. sladd-ytor att lägga till utanpå varje kurvvariant, eller tillverka ytan själv...Räcken kan skava på fina bilar i kurvor...men är mkt dekorativa. Hm.
På tidiga UNI-bandelar (från 60-talets mitt ca) finns inga vita streck och kurva "0" har t ex förhöjda innerkanter i plast.
Bilagor
Porsche 804.jpg
Porsche 804.jpg (57.61 KB) Visad 21165 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster

cron