Carrera Universal

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 18 apr 2010, 16:11

Porsche 911 RSR, med "Rauchglas" (blått, utan förare inuti, men väl en magisk "låda", alltså:), som kan skapa "motorengeräusch"! Nr. 40480 här, vit version.
Om man drar ut den svarta spaken baktill under vingen, uppstår ett grymt/öronbedövande/hemskt ljud som ska likna en motor...Gillar hellre orig. ljudet från Bühler-motorn som uppstår normalt...Om man kör med detta konstgjorda ljud på med trafon på lägsta går det an, men på högsta läge (4) går det knappt att vara i samma rum...;-) Achtung.
Men...."som sagt", UNI har allt. Tillverkades vad jag vet bara med detta spec. "extra" valbara "motorljud" för RSR:en med blått glas.
Bilagor
Porsche 911 RSR med extra motorljud-funktion.jpg
Porsche 911 RSR med extra motorljud-funktion.jpg (49.47 KB) Visad 22888 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav JensaPson 18 apr 2010, 17:51

Intressant och underhållande tråd.

Keep it up!
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Carrera Universal

Inläggav largasso 18 apr 2010, 18:48

Carrera verkar verkligen bestämt sej för att bygga en komplett produkt med extra allt !

När man packar upp grejorna känns de verkligen gedigna med perfekt passform och kontakt.

Gediget Tyskbygge av gammal god tradition ! :thumb: :thumb: :thumb:

Kul att se alla dessa specialare. .......... MERA MERA !!!!!!!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 18 apr 2010, 20:05

Tack för uppmuntran. Lika bra att köra på när motorn är varm. Ska lägga upp fler texter och bilder senare, ex. på bandelar, ev. bilar, närbilder på tekniken... Syftet är från min sida att visa lite av vad som fanns i UNI-sortimententet eftersom det kan vara ganska okänt idag på svensk mark. Som liten såg en Scalextricbana som var ganska lång, tänkte att det blir omöjligt med Carrera UNI...Det var dyra delar jag kollade på när jag ofta gick till varuhuset Forum i Sundsvall bara för att SE på Carrera UNI-bilarna bakom ett låst glasskåp (jag fick ej hålla i dem för att kolla närmare minns jag; en orange Porsche RSR, då NY modell, "log" gåtfullt mot mig genom glasrutan, som om den visste att jag inte skulle köpa den då. Efter mycket tjat hemma fick jag sommaren 1978 min första UNI-bil från nämnda varuhus, utöver de som ingick i AVUS-paketet, en Brabham. Vet att OBS! i Sundsvall hade Carrera UNI-paket också. (Någon som har liknande upplevelser?)
Här en bild på Carrera UNIs tv-torn byggt på garage (BOXE), från 1960-talet.
Bilagor
Garage och påbyggt tv-torn med kameraman.jpg
Garage och påbyggt tv-torn med kameraman.jpg (66.38 KB) Visad 22806 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 18 apr 2010, 20:33

Så...1970-tal och fler motorjournalister (och andra s k grävande) som ska servas...därför: Presseturm! Stora fönsterytor ger bra sikt över banan. 91 cm högt inkl. antennen på taket. Här visas tornet med extra s k Etagedel i mitten (fr o m vita Carrera-figuren; förare på väg upp i trapphuset för en intervju) som består av två plan/fyra trappor, i något ljusare grön nyans (tidigt 1970-tal), men svårt att se på bilden.

Jag vet att t ex OBS! (även Domus i Sve.) hade Carrera UNI till salu; några som minns varuhusens UNI-utbud? Jag vet att det ju är minnen före 1984...men frågar ändå.

Sändningarna har börjat.
Bilagor
Presseturm, fr. 1970-talet, här med extra s k etage-del.jpg
Presseturm, fr. 1970-talet, här med extra s k etage-del.jpg (99.94 KB) Visad 22810 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 21 apr 2010, 18:20

Brabham (och Ferrari) passerar kontrolltornet.
Bilagor
Brabham (och Ferrari) passerar kontrolltornet.JPG
Brabham (och Ferrari) passerar kontrolltornet.JPG (37.05 KB) Visad 22670 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 21 apr 2010, 18:22

Porsche 908, och Porsche Carrera 6 (höger) vid kontrolltorn med inbyggd (ej orig.) belysning...
Bilagor
Kontrolltorn med belysning.JPG
Kontrolltorn med belysning.JPG (25.39 KB) Visad 22688 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav Lasse1930 22 apr 2010, 09:56

AVUS skrev:Porsche 908, och Porsche Carrera 6 (höger) vid kontrolltorn med inbyggd (ej orig.) belysning...

Usch vilka trevliga bilder! :up: Känns ju nästan som ett fabrikat till att börja samla på :-;

Lasse
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 26 apr 2010, 21:50

Förutom att visa ex. på bilar kan man säga en del om de byggnader som UNI-systemet rymmer.
Den övre, "stora" läktaren med tak har på bilden kombinerats med en s k Vortribüne, dvs främre läktare. Egentligen har den främre en tillhörande reklamskylt som sätts upp bakom översta raden (SKA finnas med om den säljs som "komplett"), men skylten är ej möjlig att sätta upp när de sitter ihop som på bilden. Till och med förra året fick den övre läktaren bäras upp av två toarullar (utan papper) med påklistrat grönt papper, men har skaffat originalpelare som synes. (Ska inte starta en tråd som heter "mina nya pelare";-) )

Båda läktarna är i grönt, tillverkades från och med ett par år in på 1970-talet. De har båda fönster (ingen inredning eller golv) på baksidan och påminner om tidigare visat Presstorn i designen. Under 60-talet och fram till 70-talets första år fanns de äldre läktar-modellerna med målad baksidesdekor, som ex. målade fönster (jfr. tidigare visat tv-torn) och grå sidoväggar, men de äldre har en mjukare form än de senare gröna läktarna. Strålkastarimitation fanns med i original på de äldre modellerna dessutom. Bänkarna har alltid varit av samma sort. Går att ta loss i två delar/bänk men de är tyvärr ofta avbrutna eller fastlimmade på många av "dagens" ex.. När barn leker (om...) är det bra med löstagbara bänkar, annars bryts en del detaljer av...

Vill inte trötta ut läsaren av detta men om man är genuint UNI-intresserad kan kanske lite info. då och då vara till nytta. Dagens vita Carrera-byggnader är inte min grej. Möjligen en gångbro kan jag köpa; den fanns ej i UNI-sortimentet. Grönt är skönt.
Bilagor
Tribünen dvs läktare.JPG
Tribünen dvs läktare.JPG (39.48 KB) Visad 22552 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 29 apr 2010, 21:14

Guidar vidare i UNI-världen...:
Här en Ferrari Dino (fanns i några av Carrera Universals banpaket tillsammans med Porsche Carrera 6).
Tillverkades 1967-80.
Bilagor
Ferrari Dino, nr. 40427.jpg
Ferrari Dino, nr. 40427.jpg (33.95 KB) Visad 22432 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 29 apr 2010, 21:26

Så ett test för alla besökare i denna tråd...vem blir först? Fråga: vilken bilmodell är "X" (i orange)?
Obs. att glipan mellan karossens över- och underdel var vanlig på denna Carrera Universal-bilmodell även på bilar i nyskick. På bilen saknas backspegeln och man ser ett par små hål av för långa skruvar (på insidan), bredvid "2" :( .
Med belysning fram för övrigt :) . UNI-modellen tillverkades endast under fyra år, noterar den intresserade liksom undertecknad B-| .
Bilagor
X.jpg
X.jpg (31.67 KB) Visad 22457 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav Jormungandr 29 apr 2010, 21:28

ser ut som en Porsche 904
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 29 apr 2010, 21:37

Porsche 904 GTS, Carrera UNI-bil 1965-68. Jag anade - när jag postat frågan - att frågan för experterna i detta forum skulle vara lika "svår" som att fråga ungarna idag om vem han med svarta hjälmen i STAR WARS heter...
Grattis. Bra jobbat. Själv har jag svårt hålla reda på alla Porsche-varianter. Har knappast alla UNI-bilar men Carrera verkar ha tillverkat ca 25 olika (UNI) Porsche-modeller mellan 1964-84...
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 29 apr 2010, 21:55

...menade...ca 11 olika modeller (ex. 911, 936, Carrera 6...) fördelat på betydligt (har ej räknat alla) över 30 varianter (911 finns som Polizei, RSR m fl...; Porsche 936 i endast två, Jägermeister och en vit-röd...)
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav Scalex 29 apr 2010, 22:25

Hittade en 40420 i en kartong men den är väl inget att ha ;-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster

cron