Ninco Pajero Raid

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ninco Pajero Raid

Inläggav Qrt 08 feb 2004, 02:46

Hej, kul med ett forum där vi kan diskutera och få ide'er.

Har någon erfarenhet av att reducera hastigheten med nedväxling (mekaniskt), jag har försökt med att reducera spänningen, men det räcker inte, jag måste ha kvar vridmomentet och helst öka det. Jag bygger en terrängbana som skall vara trixig och med branta backar och mycke klättrande. Därför behövs vridet, men vid lägre hastighet. Jag gissar på att nedväxlingen skall vara ca. 2 - 3 ggr.

m.v.h. Qrt
Qrt
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 feb 2004, 00:58
Ort: Qrt

Inläggav Tiff Needell 05 mar 2004, 10:45

Hej,

Jag har inte testat att dreva åt det hållet, utan har mest provat att få högre toppfart på bilarna.
Men det är väl bara att testa med att sätta på ett kugg med färre tänder på motoraxeln.
Ninco har väl normalt ett nio tänders kugg, så ett åtta tänders borde nog funka.

Alternativt byta kugghjulet på bakaxeln men då åker du nog på att byta hela axeln eftersom Ninco själva inte har något större kugghjul än standard.
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav pab 05 mar 2004, 22:04

Försök att få tag på slot-it pion med 8 kuggar och drevet med 32 kugg så har du uppnått lite av vad du eftersträvar. :thumb:
pab
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 feb 2004, 11:18
Ort: Sundsvall


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 72 gäster

cron