Fysiska butiker

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fysiska butiker

Inläggav marcus 15 apr 2009, 20:15

Jag skulle vilja ha lite tips på bra återförsäljare för bilbana (framför allt Scalextric och SCX). Tacka vet jag webb-butikerna men inget går upp mot en fysisk butik där man ser grejerna i verkligheten och dessutom inte behöver vänta på nån leverans...

Jag bor i Trollhättan, och där omkring är Toys lek och hobby på Frölunda torg den enda butiken jag hittat som varit värt ett besök. Jag reser dock väldigt mycket runt i hela landet inom jobbet och försöker kolla in de lokala lek- och hobby-affärerna så gått jag kan, men sådana butiker finns ju inte direkt i var stad. För tillfället är jag i östergötlands-krokarna och far omkring.

Så kort och gått; Var finns Sveriges bästa återförsäljare för bilbana, som har en fysisk butik?
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Fysiska butiker

Inläggav Crewe Alex 15 apr 2009, 21:29

Risken är att du är ute på Mission Impossible eller jakten på The Holy Grail. :( Men visst det finns ljuspunkter. Toys på Frölunda Torg i Göteborg som du nämner har ett intressant utbud. Kempes Hobby i Olskroken, Göteborg visade upp lite Slot-It bilar på senaste Nostalgimässan. Förutom den där stora amerikanska kedjan så finns det även en leksaksbutik till i Frölunda åt Sisjön hållet nära gamla Pripps. Barnhuset eller nåt sånt heter det och har bra med Scalextric.
Längre söderut kan jag rekommendera Lekia i Ängelholm som har mycket av olika fabrikat bakom disken. Sen har jag hört om nåt som jag tror heter Hobby-Center i Helsingborg som är bra. I Jönköping lär det finnas bra med grejer på Babyproffsen har jag hört.
Hör av dig annars till webbshoparna. De kanske släpper in en om man frågar om det i sina skrymslen.

Hoppas fler kan tipsa för jag tycker det är bra information att ha. :thumb:
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Fysiska butiker

Inläggav bekle 21 apr 2009, 22:33

Bromma hobby ska vara ny nän som varit där?
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Re: Fysiska butiker

Inläggav Kristian 21 apr 2009, 23:09

Jag har varit där, dom har lite smått å gott.. Men inte i närheten av vad webshopparna har...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Fysiska butiker

Inläggav Jake 22 apr 2009, 15:52

Crewe Alex skrev:Förutom den där stora amerikanska kedjan så finns det även en leksaksbutik till i Frölunda åt Sisjön hållet nära gamla Pripps. Barnhuset eller nåt sånt heter det och har bra med Scalextric....



Vet inte om vi pratar om samma affär nu men jag var inne Barnens hus som ligger ute vid sisjön.Kan inte påstå att dom hade nåt större utbud.Några kurvor,några rakor och en startsats.Som dom iofs hade 20st av ;-),men inga bilar alls.Inte som jag kunde hitta iaf.
Var på den stora amerikanska kedjan istället och där har dom fler startsatser o välja på och även ett gäng bilar.

Tittade även förbi toys på Frölunda torg,där hade dom en Slot.it bil som tyligen var en samlar-bil.
Audi R8 le mans 1998,Stod en lapp på den med texten "Ovanlig,svår att få tag på" eller nåt liknande.
Failure is always an option
Användarvisningsbild
Jake
Depåman
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 dec 2008, 22:37
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G

Re: Fysiska butiker

Inläggav Crewe Alex 22 apr 2009, 16:16

Jake skrev:Vet inte om vi pratar om samma affär nu men jag var inne Barnens hus som ligger ute vid sisjön.Kan inte påstå att dom hade nåt större utbud.Några kurvor,några rakor och en startsats.Som dom iofs hade 20st av ;-),men inga bilar alls.Inte som jag kunde hitta iaf.


Just det Barnens hus heter det. Bilarna står inte vid bilbanorna utan bakom disken vid utgången. De hade kanske inget stort utbud när jag var där men en 15-20 st i alla fall och priserna var som webshoparna faktiskt. Och då slipper man ju frakten. De sade själva att de hade sålt bra med startsatser inför julen men inte tar in mer just nu då de har kvar en hel del som också är alla likadana. Men det är nog 2 månader sen jag var där så saker kan ju ändras.

Rent generellt så hittar man sällan bilarna vid startsatserna. De står oftast bakom disk så fråga alltid i en leksaksaffär är mitt råd. Det är nästan bara den stora amerikanska kedjan som har bilarna i låst skåp bredvid bandelarna. :)
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Fysiska butiker

Inläggav Jake 22 apr 2009, 16:23

Fasen va klantigt av mig att inte kolla där :oh_my:,måste komma ihåg det till nästa gång.
Failure is always an option
Användarvisningsbild
Jake
Depåman
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 dec 2008, 22:37
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G

Re: Fysiska butiker

Inläggav marcus 18 maj 2010, 20:52

Crewe Alex skrev:Förutom den där stora amerikanska kedjan så finns det även en leksaksbutik till i Frölunda åt Sisjön hållet nära gamla Pripps. Barnhuset eller nåt sånt heter det och har bra med Scalextric.


Kan informera om att barnens hus i sisjön inte längre har något bilbanesortiment... Jag var där idag och kunde inte hitta något alls.
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Fysiska butiker

Inläggav Jormungandr 18 maj 2010, 21:46

Samma i Eskilstuna. Av scalextric har de lite grann, men inte lika mycket som förut.. Ett par satser och ett par rakor bara. Däremot en hel del Carrera Go för den som vill..
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Fysiska butiker

Inläggav marcus 23 aug 2010, 13:19

Nu till slutet av veckan ska jag ut och resa igen, och tänker ära vår huvudstad med ett besök av mig. Självklart hade jag tänkt att titta runt i lite bilbane-butiker, vilket jag förmodar bör finnas en del.... eller?

Efter att ha letat runt lite här på forumet och övriga webben så konstaterar jag en lista av följande butiker:

1: Bromma hobby - Abrahamsbergsvägen 2
2: Wentzels hobby -Regeringsgatan 25
3: Hobbymagasinet - Ångermannagatan 136 / Häradsvägen 119

Frågan är om jag har missat nåt? Man brukar ju ibland kunna hitta en del bilbana i vissa leksaksaffärer, finns det någon som kan rekommenderas?

Eller har jag rent utav listat nån som inte borde vara med? Bromma och Wentzels nämner åtminstone bilbana på deras respektive hemsidor, till skillnad från hobbymagasinet. Innebär det att hobbymagasinet inte har något vidare bilbane-sortiment?
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Fysiska butiker

Inläggav Dan J. 23 aug 2010, 20:46

Hobbymagasinet är mest för radiostyrt, men de hade lite bilbaneprylar också. Men sedan deras "fyndlåda" tog slut så var det nog inte varit något speciellt intressant. Men det var evigheter sedan jag var på Hobbymagasinet, så jag vågar inte svara på hur mycket bilbana de har nu.

Toys'R'Us vid Kungens kurva kan ju vara något att åka förbi, det är ju en gigantisk leksaksaffär, och då och då har de kunnat rea ut något i bilbaneväg, när det gäller 1:32 har det nog bara varit Scalextric.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Fysiska butiker

Inläggav Nico 23 aug 2010, 21:15

marcus skrev:3: Hobbymagasinet - Ångermannagatan 136 / Häradsvägen 119


Suuuuuger... har jag en lista med 3-4 saker jag behöver med mig så kommer jag därifrån med max 1st. Var där för 4-5 månader sedan obefintligt med bilbana och en allmän oreda i butiken.
Men som tidigare sagts här, det är mer RC-butik, likt Söders RC-hobby.

Har bara cyklat förbi Hobbymagasinet i Bromma. Wentzels besökte jag därimot häromveckan och blev lite smått överraskad över att dom hade fyllt på med bilbana. Det verkade vara på väg åt andra hållet ett tag.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Fysiska butiker

Inläggav GranTurismo 25 aug 2010, 21:37

Här i Örebro finns faktiskt en riktigt bra bilbaneaffär som kan vara värd att nämna om ni har vägarna förbi eller helt enkelt besöker staden. Modellex är en hobbyaffär som även har mycket modelltåg, radiostyrt, byggsatser, warhammer m m. Bilbanesortimentet består främst av Scalextric och Ninco. Både bilar och grundsatser. Finns en Nincobana uppbyggd sedan de skaffade större lokal för nåt år sedan. Sedan finns en hel del gammalt FLY och diverse annat. Stor sektion begagnade bandelar från alla märken också. Enda som talar emot, liksom de flesta fysiska butikerna, är priserna. Bilarna är dyra, uppåt 6-700 för en FLY men man kan alltid diskutera priserna med den pratsamme innehavaren. Själv har jag mest handlat bandelar och tillbehör där.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Fysiska butiker

Inläggav jomol22 27 aug 2010, 12:01

Modellex är numera en riktigt trevlig, välfylld affär.
Priserna är synnerligen varierande. Han är tokdyr på Revell men just nu billig på Scalextric. Enligt honom själv beror höga priser helt på leverantörernas motvilja mot små enskilda handlare.
Man kan provköra bilarna på en ganska rejäl bana i affären!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Fysiska butiker

Inläggav pryzze 27 aug 2010, 12:35

Bromma Hobby är en trevlig butik med mycket Die Cast bilar och byggmodeller.
Bilbaneutbudet är Ok men kommer naturligtvis inte i närheten av webshopparna

Hobbymagasinet i Välleningby (Ångermannagatan) har dock ett klent ubud bilbana
och mest radiostyrt

Wentzell är skitdyra

//Henke
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 96 gäster