Gissa bilbanebilen - bildgåta

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Jake 21 jul 2009, 17:20

Det ser ut som det har att göra med Harry potter...quidditch ringer det en klocka om också...
Failure is always an option
Användarvisningsbild
Jake
Depåman
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 dec 2008, 22:37
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Crewe Alex 21 jul 2009, 17:29

Jake skrev:Det ser ut som det har att göra med Harry potter...quidditch ringer det en klocka om också...

Fortsätt så... Det verkar vara en bra klocka du har. ;-) Jag lägger snart ut en bild till.
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Crewe Alex 21 jul 2009, 18:54

Jake är på rätt spår. Men vad är det för tillverkare av spåren? Här kommer en tydligare bild på de tillhörande hjulburna bilbaneföremålen på en av skenorna.

Bild

Bonus om någon kan förklara varför de håller händerna som de gör. :-$
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Kitsune 21 jul 2009, 20:08

Det är väl gamla hederliga Mattel som gjort den?
(känd för sina mcdonalds leksaker från barnarbetare i kina)

Gissar på att händerna är utsträckta för att kunna fånga en magnetisk kvick på något sätt.

(Eftersom det är Harry och Nån tjockis från slytherin som ingen minns namnet på eftersom han försvinner efter första matchen i boken, som båda spelar sökare i lagen så borde det vara logiskt)
CAUTION!
This is sparta!
Användarvisningsbild
Kitsune
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 13 jul 2009, 09:44
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Crewe Alex 22 jul 2009, 22:59

Hej, ledsen att min respons har dröjt. Blev tvungen att åka bort i familjeärende. Sitter nu på en säng i en grillkåta i Skåne och författar detta. Mysigt måste jag säga.

Nåväl jag tycker frågorna är i princip besvarade. Nu är jag ingen expert på vare sig Harry Potter eller HO-banor så nån får rätta mig om jag har fel. Det är helt riktigt Mattel som gett ut denna bana. Fast egentligen är det en Tycobana och det var väl den enda detaljen som fattades i svaren. Det är väl Mattel som "äger" Tyco nuförtiden skulle jag tro. Och visst är det Harry Potter och en Quidditch-bana. Denna har bara sålts i Nordamerika men jag köpte hem en till bra pris för jag tyckte den var så kul och udda.
Jo Harry och den andre killen har en metallkula som fångas respektive fångas upp av en mekanism på ett magnetiskt sätt. Dessutom finns det ett hinder i banan bestående av en boll som rullar fram och tillbaka över ett hopp i skenorna. Riktigt underhållande faktiskt. Är nog ensam om att ha denna i Sverige. B-| Det finns lite scenery som hör till också som synes av bilderna här nere.
Bild
Bild

Figurerna kan också tas loss från sina bilbanevagnar och bli en sorts pjäser för ett spel på innerplan i Quidditcharenan.

Om ingen har nåt mer att tillägga så får gärna Kitsune eller Jake föra pinnen vidare. Ni hade rätt bägge två. Kan förresten notera att denna tråd har passerat 10000 visningar nu sen 3'e april i år. Och bara denna gåta har haft ca 80 visningar. Kul! :beer:
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Scalex 11 aug 2009, 14:36

Óki. Lyfter tråden......
Vad är detta ???? Själv har jag ingen aning då jag själv fick frågan av en kille på en marknad för ett par år sedan. Ser för fint ut för att vara hembyggt , och det finns två likadana.
VW yes , scala 1/32. Resten kanske nån här sitter inne med kunskap om. "Rava" ???????
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Crewe Alex 11 aug 2009, 19:22

Scalex skrev:Óki. Lyfter tråden......
Vad är detta ???? Själv har jag ingen aning då jag själv fick frågan av en kille på en marknad för ett par år sedan. Ser för fint ut för att vara hembyggt , och det finns två likadana.
VW yes , scala 1/32. Resten kanske nån här sitter inne med kunskap om. "Rava" ???????

Hmmm... Den var inte lätt. :-; Kan inte identifiera på nåt sätt... Ser ut att vara från slutet på 50-talet. Känns tysk eller fransk. Vad kallas motortypen? Och vad har grunkan på framaxeln för funktion? Är karossen i plast och chassiet i metall? Svänger framhjulen?

Hmmmmm... :-; %-p
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Scalex 11 aug 2009, 19:42

Kaross i plast och ackermanstyrning. Tror klumpen över framvagnen bara är en tyngd.
Tycker fälgar och däck påminner om V.I.P
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Crewe Alex 11 aug 2009, 21:25

Scalex skrev:Kaross i plast och ackermanstyrning. Tror klumpen över framvagnen bara är en tyngd.
Tycker fälgar och däck påminner om V.I.P

Funderade ett tag på franska Joma Miniamil som hade en hel del egna lösningar men hittar inget som påminner där heller.
Jo fälgar och däck påminner om tidiga VIP och de hade även styrning på framhjulen men de var ju byggda annorlunda. Kan det ändå vara nån duktig bilbyggare som smitt sin egen bil ändå tro och tagit delar från olika håll?

Är de två karosserna i olika färg? Sitter strömupptagningsskenorna fast i bakelit? Är styrskon av plast eller metall?

Får visst svårt att sova i natt :-? %-p :oh_my:
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Scalex 11 aug 2009, 21:39

Har inte sett dom själv tyvärr. Har haft korten legat på datorn ett par år :-? förstår inte varför jag inte lagt ut dom tidigare :sceptic: den andra bilen ser ut så här. tycker "pickisen" ser ut att vara av mässing.
Bild
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav NMI 11 aug 2009, 23:27

Strömupptagningskenorna verkar sitta på ett pertinax-kort, sprucket givetvis som all pertinax.

Men motorn påminner mest om en växelströmsmotor liknande de som sitter i gamla rakapparater eller Märklinlok! Har det funnits bilbanor som gått på växelström (a la Märklin)???
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:13
Ort: Staffanstorp
Klubb: Malmö slotracing club

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Scalex 12 aug 2009, 06:28

Så här skrev killen när han skickade bilderna:

"Vi pratade gamla miniracingprylar och annat skoj på leksaksmarknaden i söndags. Jag rotade fram de två folkvagnarna jag nämnde. Det ser ut att vara ett ganska seriöst bygge, med parallellstagsstyrning och små styrspindlar, allt i mässing. Till och med ackermann-principen fungerar, alltså innerhjulet gör större utslag än ytterhjulet. Deadly serious!

Ingenstans finns det någon som helst giveaway. Ingen ledtråd alls. Inga stämplar eller dekaler. Det enda som syns är nummer ”26” instansat på chassit samt motorn. Motorerna är allströmsmotorer, alltså inte med permanentmagnet utan fältmagnet i serie med ankaret (precis som Märklin)"
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Crewe Alex 12 aug 2009, 08:25

Du fick inte nån info var killen fått bilarna från? Står det "26" på bägge bilarna? Är sedan i går kväll själv inne på Märklin/tåg-spåret (!). Jag kan inte mycket om ström och motorer men om det är en växelströmsmotor så skulle bilen väl kunna vara byggd för att köras på en Märklin-bana. Utan likriktare inkopplad. Strömupptagning och pickupen skulle passa där också.
Annars gjorde väl också Circuit 24 i Frankrike de första bilarna med växelströmsmotorer. Men jag ser ingen annan likhet med deras produktion.

Forskningen går vidare. B-| :D
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Ravajack 13 aug 2009, 00:01

Scalex skrev:"Rava" ???????

Sorry can't help you there... :(
Synnerligen intrikat och överdrivet komplicerad skapelse, som dock knappast lär ha varit avsedd för tävlingsbruk.
Knappast heller avsedd att köras på något bansystem av standardtyp.
Pertinax-pickupen, motortypen och Ackermann-styrningen är ju inga standardkomponenter någonstans i bilbanehistorien.
Min gissning är det rör sig om avancerad hemslöjd av en yrkesman typ urmakare eller instrumentmakare.
Förmodligen har byggaren även konstruerat körbanesystemet själv, kanske som en pendang till en järnvägsanläggning i den större skalan, (typ Faller, som ju heller inte var avsett för tävlingsbruk).
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Stirling Moss 14 aug 2009, 18:30

Mina vänner jag tror vi skall tänka danskt, jag tror vi skall tänka "Elmodan" !
Jag återkommer i ärendet.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 114 gäster

cron