NSR -Porsche 917

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav Burström 17 feb 2009, 20:24

snugged skrev:
racefun skrev:Næe byg dem selv i 1/24 de passer i skala


1:24 != 1:32, ganska enkel matematik.
ungefär som att säga, den här modellen suger i skala 1:24, bygg den i 1:18 istället så blir den rätt. mycket märkligt. :-?


Nä det var nog inte så Keld menade,utan att för dom här pengarna som du bet för en Nsr 917 kan du
lägga 200 till och få en 1/24.
Men då måste du bygga den själv och det kanske inte alla gillar.

Sedan vad det gäller Keld så har han en stor firma som både säljer 1/32 och 1/24 i Danmark så
han har nog jämfört porscharna hur en egen byggd och en Nsr ser ut brevid varandra.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav snugged 17 feb 2009, 22:40

Burström skrev:
snugged skrev:
racefun skrev:Næe byg dem selv i 1/24 de passer i skala


1:24 != 1:32, ganska enkel matematik.
ungefär som att säga, den här modellen suger i skala 1:24, bygg den i 1:18 istället så blir den rätt. mycket märkligt. :-?


Nä det var nog inte så Keld menade,utan att för dom här pengarna som du bet för en Nsr 917 kan du
lägga 200 till och få en 1/24.
Men då måste du bygga den själv och det kanske inte alla gillar.


ja det var precis så jag förstod det. låter inte vettigt på någon punkt? upplys mig gärna, jag verkar missat något. skulle kunna vara en språkbarriär. :-?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav Burström 18 feb 2009, 08:15

snugged skrev:
Burström skrev:
snugged skrev:
racefun skrev:Næe byg dem selv i 1/24 de passer i skala


1:24 != 1:32, ganska enkel matematik.
ungefär som att säga, den här modellen suger i skala 1:24, bygg den i 1:18 istället så blir den rätt. mycket märkligt. :-?


Nä det var nog inte så Keld menade,utan att för dom här pengarna som du bet för en Nsr 917 kan du
lägga 200 till och få en 1/24.
Men då måste du bygga den själv och det kanske inte alla gillar.


ja det var precis så jag förstod det. låter inte vettigt på någon punkt? upplys mig gärna, jag verkar missat något. skulle kunna vara en språkbarriär. :-?


Den ända barrier som jag ser det är att en del inte gillar vad Keld skrev ang Nsr Porschen och att ni tycker
att han dizzar 1/32 som ni gillar och jag.
Visst man ska inte jämföra olika bilskalor och säja att annat är bättre,MEN jag säjer MEN en viktig sak
är att vi inte ska få två läger,där 1/24 åkarna kastar paj på 1/32 åkarna eller tvärs om.
Det är något som jag har sett dom sista veckorna på detta forum och jag tycker det är helt JÄVLA onödigt.

Jag har tävlat i många år i olika disipliner vad det gäller RC eller Slotracing och vad jag har lärt mig på
vägen är att man ska jobba åt samma håll och inte i mot varandra DET TJÄNAR ALLA PÅ.
Alla typer av bilbana eller slotracing ska kunna rymmas under samma tak,som detta forum utan man
ska bli iriterad på varandra för man har olika intresen ang bilbana.

Nu blev det utanför ämnet Nsr men jag kände att jag behövde skriva det här.

MVH
CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav ymigs 18 feb 2009, 10:08

Det finns en stor fara i det skrivna ordet när man inte får fram alla nyanser som kan behövas för att inte missförstås eller få det att låta som man dissar någon.
Tror nog att de frågetecken som Snugged hade om de föregående uttalandena bottnar i att han (och jag och många med oss) för tillfället har valt att köra inom skala 1:32 och även om vi skulle kunna få en bil som är snyggare och mer trogen originalet i en annan skala kan vi tyvärr inte göra något med den annat än att ha den i hyllan.
Kanske därav det något kryptiska processuttrycket att 1:32 inte är 1:24 vilket innebär att oavsett pris och/eller snygghet är det helt enkelt en bil vi inte kan använda inom ramarna för vår verksamhet.

Oavsett nivå, kunnande, engagement, skala och annat så är vi ändå inte så många som någorlunda seriöst pysslar med att köra bilar på slitsad bana och jag tror nog inte att någon medvetet dissar någon annans inriktning. Vårt intresse för detta skall ju ena oss, inte separera oss.

Vi kommunicerar alla utifrån vitt skilda förutsättningar men med lite mer tanke när man skriver och lite mer open mind när vi läser så löser det sig nog.

Kram grabbar (i skala 1:1) :hug:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav Aramis 18 feb 2009, 12:17

ymigs skrev:Det finns en stor fara i det skrivna ordet när man inte får fram alla nyanser som kan behövas för att inte missförstås eller få det att låta som man dissar någon.

Det är så sant som det är sagt! Det är extremt lätt att bli missförstådd i text så det är viktigt både att skriva klartext och att läsa ordentligt. Men många reagerar ofta lite väl starkt och tar allt som personangrepp och det är allvarligt. Detta är ju trots allt ett diskussionsforum och har man inte förmåga att diskutera har man inget här att göra egentligen. Ge och ta. Och ta saker med glimten i ögat! ;-)

Tillbaks till ämnet:
Är det någon som vet när vita olackade karosser kommer till Porschen? Känns som hädelse att köra sönder Gulf-Porschen då den ju endast finns i begränsad upplaga! :-P
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav guadeloupe 18 feb 2009, 13:42

Aramis skrev:
ymigs skrev:Det finns en stor fara i det skrivna ordet när man inte får fram alla nyanser som kan behövas för att inte missförstås eller få det att låta som man dissar någon.

Det är så sant som det är sagt! Det är extremt lätt att bli missförstådd i text så det är viktigt både att skriva klartext och att läsa ordentligt. Men många reagerar ofta lite väl starkt och tar allt som personangrepp och det är allvarligt.

Jo det ska gudarna veta. Speciellt konstigt blir det någon har missuppfattat eller inte förstått vad tråden eller ett inlägg handlar om, någon gör ett eget inlägg som är heltokigt och som någon annan läser och hakar på det tokiga spåret utan att ha koll på bakgrunden. Sedan är cirkusen i gång, det blir en kedjereaktion av knasiga inlägg och personangrepp.

Tillbaks till ämnet, jag undrar fortfarande vad som är fel på NSR-porscharna förutom att takfönstret inte sitter där. Är de för breda? För långa?

Personligen tycker jag de är skitsnygga, men jag är inte så insatt, hade jag själv byggt bilar hade jag kanske sett felen tydligare.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav Doc-Z 18 feb 2009, 14:08

Det är inget större fel på Nsr porscharna. Det är bara några små smärre procents fel. Knappt så man kan se det om man inte är expert på Porsche 917k. En sak är väl att bak skärmen är lite bredare. (För att bakhjulen ska kunna gå lite mera fritt.) Utan att själv behöva putsa på skärmkanten som man får göra på så många andra bilar. Nsr har redan gjort jobbet åt oss.
BRA VA????
Inte är det så fel heller. För jag har sett riktiga foton på P.917 där bakskärmen har varit lite lite mer utsvängd.
Nsr erkänner själva att dom inte hade för avsikt att göra en 100% perfekt bil. Men att dom skulle göra en riktigt fin fin bil som också skulle vara snabb.
OCH det har dom sannerligen lyckats med.
Som man kan läsa i tråden som Aramis hänvisade till. Så förklarar Nsr varför dom gjorde som dom gjorde med porschen. Mycket handlar om pengar och rojaltys
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NSR -Porsche 917

Inläggav racefun 20 feb 2009, 04:05

sorry, undskyld hvis nogle ikke forstod hvad jeg mener, jeg syntes NSR porschen er den snyggesta 917 i 1/32 :up: hittils, jeg har set mange versioner i forskellige mærker, en kompis har en stor samling og har flere 917'ere i 1/32 og NSR er den snygaste til dato, Salvatore :thumb: kender jeg fra ljøb i europa og sætter stor pris på hans arbejde, men problemet er at alle 1/32 versionerne er for lange, hvis man tittar på 1/1 bilen og skala bilen ser de inte ret ut, men det kan sikkert inte gjøres anderledes da de jo også skal køre og have plads til gear og motor, så det kræver nok en hvis længde på bilan.

cifrene bagpå bilen står inte rigtigt, men det er en mindre ting :beer:
Användarvisningsbild
racefun
Depåman
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 dec 2007, 13:09
Klubb: racefun

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron