ymigs skrev:Woody skrev:Eftersom du har insyn så är jag nyfiken på din uppfattning om vad detta kan bero på?
Det är nog samverkande faktorer som lönelägen, skatt o.dyl. men jag tror att i mångt och mycket är det en fråga om volymer. Man kan anta att en engelsk eller tysk generalagent beställer ~10x fler enheter jämfört med en svensk generalagent (bara baserat på befolkningsmängd). Antagligen är det verkliga antalet större då de länderna når fler internationella kunder. Det innbär troligtvis att de har ett bättre inköpspris då en tillverkare hellre skickar 1000 enheter á €8 än 100 á €10.
Så i slutänden är det mest frågan om gammal hederlig(?) marknadsekonomi. Kan man sälja många enheter kan man ha mindre avans per styck och stordrift ger kostnadfördelar gällande frakt och annan logistik. Har man ett bredare och djupare sortiment lockar man fler kunder och så vidare.
Det är dock svårt att komma in från en liten marknad som sverige och försöka få igång samma drift utan en stor mängd riskvilligt kapital i ryggen.
Lönelägen, nja... vad jag fick förklarat för mig när jag råkade skriva att en svensk leverantör inte levererade så snabbt som jag förväntat mig, var att de bägge "stora" leverantörerna i Sverige var "enmansband" och jobbade med annat och hade bara försäljningen som en hobby, då behöver de väl inte tänka så mycket på att avlöna någon.
Nu fäster jag inte så mycket vikt vid de tveksamma svaren jag fick efter just det inlägget om leveranstid och jag tror att de bägge leverantörerna lägger ner mycket mer jobb på sin verksamhet än vad några försökte påvisa där de trodde att det berodde på bl.a. två dagars lussetåg, trött efter jobbet osv. (det ena försvaret märkligare än det andra...)
De är garanterat seriösare än så men det är visst känsligt att skriva något om den svenska marknaden på detta forum.
Volym, ja, men varför en "Liten marknad som Sverige"? Vad är det som säger att marknaden för en webbshop är för Sverige? (Nonne har en poäng där).
Så länge priset är rätt så kommer det att sälja, det kan man inte minst läsa i detta forum där vi letar efter de bästa priserna, men det är precis som du skriver att det kräver ett riskkapital i botten och då är nog inte bilbanebranchen den mest attraktiva satsningen man skulle vilja göra.
Men 480:- hemma i Sverige för en NSR från UK och att de svenska handlarna köper in dem dyrare.
Hade jag varit handlare hade jag "smygköpt" dem från UK och tjänat några kronor till, eller sålt dem billigare än idag och sluppit denna diskussionen.
Vem är förresten generalagent för NSR i Sverige?