Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav ymigs 20 jan 2009, 12:55

snugged skrev:varför i hela friden är frakten från tyskland så dyrt?!? någon som vet?

Många butiker vill inte skicka utomlands med annat än försäkrat/spårbart paket vilket snabbt drar iväg i pris. Jämför med vad det kostar att skicka från Sverige till Europa här. I tyskland finns något som kallas fär "Päckchen" (litet paket) motsvarande skrymmande brev som är betydligt billigare men då är det inte försäkrat eller spårbart...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Paxel 20 jan 2009, 13:44

Förutom de svenska 3 shoparna som funkar utmärkt så beställer även jag saker från Pendle emellanåt. Det brukar går ruskigt fort, faktiskt. Men dom läser inga mail har jag också erfarit. Skall man lämna ett medelande till dom som man vet läses får man lämna det i meddelande rutan på ordern eller ringa. Det tycker jag dom skall upplysa om eftersom man normalt förväntar sig svar på mail.

Om man skall handla i Tyskland rekar jag en en suverän handlare i tyskland med stort lager av delar osv som dessutom ger utmärkt service vid reklamationer: http://www.slotbox.de/. Förutom att han har ett trevligt namn :) så har han även trevliga priser (nåja vänta tills euron sjunker). Frakten är 15 Euro men då kommer det till dörren (om man är hemma) på ett par dagar. Jämför med vissa ebay butiker som tar 7 pund per bil i ett helt ospårbart brev så tycker jag det är skäligt om man beställer flera saker.
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Borgis 20 jan 2009, 14:19

Jupps, frakten från Umpfi är 15 euro men då kan man också packa i upp till 5 kg.
Handlar man för över 300 euro så slipper man de 15 dessutom. :)
(ingen match om man går ihop några st.)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Nico 20 jan 2009, 14:42

Umpfi är grymt bra (slotbox)!!!
Bra kommunikation o allt, och jag instämmer med det som sägs om frakten. 200buck låter mycket men det är bara o fylla upp kartongen tillsammans med några kompisar så är det förmodligen den bästa shopen utomlands som jag handlat av iaf.

Pendle bash... jo det blir lätt det. Men Jag hoppas verkligen att alla för fram sin kritik oavsett vilken shop det är. På så sätt kan alla bilda sin egen uppfattning. Första gången jag beställde av en Svensk shop så segade det till av ngn anledning men efter det har det rullat på t ex. Inte en antydan till strul. Men för mig har Pendle varit konsekventa med att strula och per mail är kontakten med dom = noll ...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav balsaworks 20 jan 2009, 14:48

JensaPson skrev:...
Så det skulle vara billigare att sända TVÅ paket (minimivikt för debitering 1kilo) från England till Sverige istället för ett paket som innehöll två bilar till? 400 GRAM!

Den enkla går jag inte på.
...


Tyvärr kan det vara precis så tokigt – o till och med ännu tokigare

Före jul så köpte jag 2 st. lösa Scalextric Mini Cooper från Jadlam i UK.
Jag trodde inte det var sant när de ville ha nåt i stil med £15-20 i frakt. När jag protesterade så föreslog de att skicka 2 separata paket med 1 bil i vardera! Då blev summan av frakten omkring £10.

Förklaringen de gav var att de hade ett avtal som gick ut på att de kunde skicka stora försändelser billigt till de stora kunderna på kontinenten. I gengäld hade de då sämre villkor för länder som inte omfattades av huvudavtalet – t.ex. Sverige – och hit kunde de bara skicka småpaket med värden under £20 till någorlunda vettigt pris.
Jadlam få inga mer order av mig

Två andra Engelska firmor som har bra service är;
Top Slots ’n’ Trains http://www.topslotsntrains.com billig frakt, snabb leverans, svarar snabbt på mail.
MRE http://www.mre.co.uk/catalogue/departme ... tment_ID=1 Aningen dyrare frakt men ger mckt bra rabatter om man handlar regelbundet, svarar snabbt på mail utan tjafs
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Borgis 20 jan 2009, 15:12

BIGBOI207 skrev:Pendle bash... jo det blir lätt det. Men Jag hoppas verkligen att alla för fram sin kritik oavsett vilken shop det är. På så sätt kan alla bilda sin egen uppfattning. Första gången jag beställde av en Svensk shop så segade det till av ngn anledning men efter det har det rullat på t ex. Inte en antydan till strul. Men för mig har Pendle varit konsekventa med att strula och per mail är kontakten med dom = noll ...


Jodå, självklart. Sina erfarenheter har man ju och den här tråden är ju till för att framföra just dem. :)
Jag tyckte bara att tråden hade börjat bli lite väl ensidig. Alla har inte lika dåliga erfarenheter av dem,
eller hur? :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav bippsan 21 jan 2009, 08:42

Medhåller balsaworks, Top Slots ’n’ Trains http://www.topslotsntrains.com är kanon :thumb:
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav esox 23 jan 2009, 21:36

Inte för att de är någon återförsäljare men vad har ni för erfarenheter av http://www.scalextric.com? De borde väl iaf vara måna om sitt rykte :D .
esox
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2008, 20:52
Ort: Mölnlycke

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Gabor32 25 jan 2009, 23:17

hittade den sida för ett tag sen ,
verka ha lite mer än alla andra inom ninco bilar delar välja


http://www.modellhobby.se

såg på en annan sida som hade tagit bort allt av ninco fått lite stryk på internet hehe

nä börja bli för svårt hitta bilar som man vill ha tillverkare ninco

passa på fråga hur krångligt är det slänga in ninco ship i andra bil märken ? fly
vad ska man då tänka på om måst se på andra märken till ninco digital system bilar ?
Jag bor norr om Göteborg nära Norge Tanum nära väg 164 E 6
Om du själv har ninco, Kan vi grilla korv kör bil hemma hos mig i ett hus
Jag har stor källare huset står på 150 kv ovan för källaren
Gabor32
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2009, 22:56

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav snugged 26 jan 2009, 19:24

Crewe Alex skrev:Det finns en annan svensk webshop som åtminstone på hemsidan har Carrera digital. http://www.slotwheels.se Kolla där om du hittar nåt.


oj, en ny svensk webshop MED carerra! någon som handlat?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Farsan 26 jan 2009, 22:24

Ja den webshopen verkar ju vara en av typen "entusiast"-sida och med den känslan jag spontant får så skall den gynnas!

Tycker dom har gjort en smakfull shop, håller sig till förskott/postförskott vilket jag själv skulle gjort vid en nystart samt har enkelt visuellt upplägg på sidan. Visst man kan ju önska mer info om det dom säljer, står inte mycket om bilarna ifall man inte vet det innan/hittar mer på andra siter - men dom måste ju få komma igång!

(Hoppas nu inte alla bilderna på bilarna är snodda här med...)
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav JensaPson 26 jan 2009, 22:46

Farsan skrev:(Hoppas nu inte alla bilderna på bilarna är snodda här med...)


Carreras bilder är stulna från Carrera själva! :D
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav ymigs 26 jan 2009, 22:49

Farsan skrev:Ja den webshopen verkar ju vara en av typen "entusiast"-sida och med den känslan jag spontant får så skall den gynnas!

Saknar dock information om var man finns (ett mobilnummer gå till Falköping), registreringsnummer, F-skatt.
Detta
Du har möjlighet att avbeställa eller rätta beställningen 24 timmar efter att du har fått bekräftelsen

är inte enligt distansavtalslagen.
Det inte behöver vara så men det är tecken på att man kan får problem med reklamationer och liknande.

Sedan tror jag att samtliga som ägnar sig åt att enbart sälja bilbana är entusiaster då det knappast är någonting man blir förmögen på...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav guadeloupe 26 jan 2009, 22:51

Jag har haft en liten kontakt mailledes med ett företag från UK. De hävdade via deras hemsida att de hade två bilar som jag hade tänkt i julklapp, bilarna beställdes 25 nov och betalades direkt, samma dag kom bekräftelse på att bilarna var försenade men på ingång, de skulle levereras asap.

En bit in i december hörde jag av mig - inga bilar
I slutet av december hörde jag av mig - inga bilar
I början av januari hörde jag av mig - inga bilar men väl en ursäkt och erbjudande om "refund"
I mitten av januari tröttnade jag och begärde refund - inget svar
I fredags skrev jag ett mail och frågade dem hur jag som kund skulle hantera situationen som uppstått, med bilar beställda och betalade för två måndader sedan men inga inga bilar levererade.
På måndag var pengarna insatta på mitt PayPal-konto utan ett ord.

Vad lär man sig utav detta då? Jo kontrollera gärna med företaget först att bilarna finns för omedelbar leverans. Hemsidorna ljuger ibland. Jag ska inte hänga ut företaget, de gjorde trots allt rätt för sig till slut. Branchen är liten och de försöker väl desperat få igenom så många affärer som möjligt.

Generellt sett så tror jag man kan känna sig trygg om man köper bilbaneprylar över nätet, det är för liten branch att skoja i. De som vill blåsa folk på pengar gör det inte genom att sälja bilar för 500:-. De gör det genom att sälja mobiltelefoner, klockor eller annat dyrt som det alltid finns nya spekulanter på.

De som ändå missköter sig inom bilbanebranchen gör det mer eller mindre omedvetet, de vet att de inte har råd att sumpa kunder hur som helst, ryktet når för snabbt ut till den lilla kretsen som håller på.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Trampled_Underfoot 05 jun 2009, 21:32

Efter att jag läste denna denna tråd var jag lite skeptisk till att beställa från Pendle. Men för att bilda mig en egen uppfattning så slängde jag iväg en beställning i söndags. I tisdags fick jag paket-id:et mailat till mig från pendle och idag kunde jag hämta ut paketet på posten. :thumb:
Man vet ju i och för sig inte om det strular nästa gång, men det kommer nog att bli fler beställningar framöver.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster