Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Woody 18 dec 2012, 19:32

Att jag inte tänkte på det... Dumma mig...
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 20 dec 2012, 11:19

Det här blir en lite annorlunda postning. Jag satt och funderade lite igår kväll på mina egna bilinköp de senaste 3-4 månaderna och satt och blev både lite besviken på mig själv, men även på möjligheterna i Sverige för små företagare. Tänkte posta det här lite för debatt. Kanske har jag fel i mitt tänk.

Helst vill i alla fall jag köpa i Sverige för att främja vår hobby och att pengarna stannar i Sverige. Men sen kommer plånboken och den privata ekonomin in. Visst, jag kunde köpa färre bilar och betala mer för det jag köper, men naturligtvis så vill jag även få ut så mycket som möjligt på min bilbanebudget.

Ska jag summera mina inköp lite kort de senaste 6 månaderna så kanske jag köpt 2-3 bilar i månaden, lite utrustning som däck, drev, digital-chip, m.m.. Någon enstaka bil och pryl har beställts i Sverige, kanske lite banddelar i butiker på spontanköp. Men knappast mer än 1000 kr i Sverige, mot kanske 10 gånger mer utomlands (och det är det jag vågar erkänna för mig själv).

De flesta av mina köp går via säljare på e-Bay, ibland har jag haft tur och gjort något lyckosamt busbilligt köp, men i de flesta fallen så är det "buy now" listpris eller "second offer" där säljaren skickar ut ett fast pris erbjudande när man inte vunnit en auktion.

Grejen är den, att köper jag från England (vanligast för mig) eller från Spanien, Portugal eller Italien så får jag t.ex. en NSR bil lätt 200 kr billigare än i Sverige. INRÄKNAT frakten. Jag kan helt enkelt inte motivera för mig själv att köpa en NSR Porsche för 700 kr + frakt i Sverige när jag köper exakt samma bil från England för 480 kr inklusive frakt (precis köpt två nya de senaste två månaderna till det priset).

Visst, jag förstår att säljarna och distributörerna i Sverige måste tjäna pengar. Och marknaden är inte så stor i Sverige, men 200 kr per bil i skillnad? Är det verkligen motiverat? Och då pratar vi ändå listpriser. En av säljarna jag köper av skickar med reklam ibland, de säljer bilarna för detta priset i butiken utan prut eller krav på volym.

Jag tror faktiskt att säljarna och distributörerna i Sverige hämmar marknaden. Man kan inte längre konkurrera med priserna online från andra länder och sakta men säkert så håller marknaden på att dö ut ännu mer här i Sverige. Det går helt enkelt inte sälja produkterna till de priserna som distributörerna, importörerna och säljare förväntar sig.

Man kan ju tycka att det borde vara självklart att man inser detta och sänker priserna för att i alla fall vara i NÄRHETEN av priserna i andra länder, men man verkar istället klamra sig fast vid det gamla och blunda åt att man då bara får 10% av försäljningen i Sverige och att pengarna hamnar i andra länder och vår hobby sakta dör ut.

För mig personligen så spelar det ju ingen större roll. Det funkar ju bra att handla från England t.ex.. Men jag skulle ju absolut hellre vilja lägga mina pengar i Sverige. Och jag skulle ju mycket hellre vilja se Scalextric, Ninco, NSR och Slot.IT grejer bli sålda i varje hobby butik jag går in i.

Vad tror ni? Vad är anledningen till priserna i Sverige? Hur påverkar det vår hobby? Vad kan man göra åt det?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Lasp 20 dec 2012, 11:47

Bra inlägg. Håller med dig helt.

Har också handlat av en fyra fem svenska handlare.
Ibland är det för att det är enkelt och snabbt, oftast direkt.
Och jag kollar deras hemsidor.

Men mycket mer har jag handlat från de två stora i England, bra shoppar i Spanien och Tyskland.
Jag använder sajter från USA för att leta modeller och fabrikat!
Så frågan är egentligen, finns det plats för svenska handlare i denna gemenskap?

Det är ju en lite snurrig värld när det gäller själva modellsamlandet. Men det är ju inte det jag är ute efter.

Körbart skall det vara.

Kan som exempel ta inlägget om att göra belysning själv, där priset lätt går upp över hundra (100:-) Kr för ett färdigt kit (119 - 179:-) men att jag köper en komplett bil med bra lyse för samma peng från utlandet!

Ja frågan är väl värd att diskutera, trots att underlaget i Sverige inte är detsamma som därute!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Aramis 20 dec 2012, 12:23

Visst kan det löna sig att köpa bilar från utlandet men en annan som köper drösvis av reservdelar såsom fälgar, däck, kablar, braids, drev, pinioner etc vinner mer på att handla från de svenska. Så länge de håller ett bra utbud och har i lager så kör jag svenskt, annars vänstrar jag med Topslots n trains.

E-bay använder jag mest för unika bilar som utgått ur sortiment men här går ju även att göra klipp på nya också, likaså som på Tradera fast inte i lika stor utsträckning. Har också handlat från USA en gång och även Australien en gång. Återstår att prova på Spanien, Italien, Portugal och Tyskland...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 20 dec 2012, 12:28

Lasp skrev:Ja frågan är väl värd att diskutera, trots att underlaget i Sverige inte är detsamma som därute!


Fast det kanske är det som ändrats mest. Det är inte en "Svensk" marknad längre när vi pratar postorder / online butiker. Våra svenska säljare har ju samma möjlighet att sälja bilar till England som säljarna i England har att sälja bilar till Sverige.

Frakten är ju inte heller dyrare åt något håll. Och jag tvivlar ju på att det är straffskatter på Bilbanebilar i tullen in till Sverige, så om säljarna inte köper bilarna lika "billigt" från tillverkarna som säljarna i England, så gör de ju något rejält fel.

Att sitta och tjura på kammaren och svära över att man inte har lika höga marginaler längre på försäljningen, det har aldrig byggt framgångsrika företag. Utan det är istället att läsa marknaden, anpassa sig och hitta möjligheter som ger framgång.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 20 dec 2012, 12:31

Aramis skrev:Visst kan det löna sig att köpa bilar från utlandet men en annan som köper drösvis av reservdelar såsom fälgar, däck, kablar, braids, drev, pinioner etc vinner mer på att handla från de svenska. Så länge de håller ett bra utbud och har i lager så kör jag svenskt, annars vänstrar jag med Topslots n trains.


Jag håller faktiskt inte med. Jag är inte lika stor konsument som dig på reservdelar, men jag ser ju hos handlarna jag handlar hos att de har det i lager (även om de inte postar det på e-Bay t.ex.) om man frågar, priserna är 25-30% lägre även där och frakterna nästan obefintliga då det går som post.

Det är väl när man behöver JUST DEN DÄR jäkla grejen JUST NU då möjligtvis som det skulle vara en fördel.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Nico 20 dec 2012, 12:53

Har kommer ett torrt inlägg, jag stöder svenska företag så gott det går. Handlar som regel inte på prispressa-kedjor.

Har Crazy4slot eller Pendle något som Swedish slotshop inte har tar jag det där (t ex Carrera-bilar och Penelope prylar) och självklart slinker det med reservdelar on the odd occasion.
Och visst sitter de större företagen i polepostion i prisförhandlingar med leverantörer osv, men man märker på (den obefintliga) kundservicen hos de större shopparna att de är just det... större! Och mig tilltalar det inte alls. Närhet/service/logistik får gärna kosta en slant till för min del. De dyra ekipage som nämn ovan köper jag så sällan så det stör mig inte.

Jag vet att jag kan köpa hela min Sideways samling billigare någon annanstans. Men den dagen det är panik med någon reservdel eller så kommer jag vara jätteglad över att jag kanske kan få tag i den på en bilresas avstånd.

Problemet med att driva verksamhet idag är väl att folk går in i butiken med egna streckkodsläsare och scannar priser och får upp något som är billigare någon annanstans - sen ska man konkurransutsätta någon annan. Konsumenten driver priskriget i egen regi.
Minns stackarn jag såg inne på Siba som stod före mig i kön förra julen "Kolla här jag scannade den där kameran den kostar 175 kr mindre på Mediamarkt" varpå försäljaren iskallt svarar "Men skynda dig dit då" haha, när det var min tur berömde jag honom och sa att han gjorde helt rätt.

Vet inte om mitt inlägg tillförde något, men det jag säger är väl att det är lite dyrare i sverige till o från, men jag gillar närheten och pröjsar gärna för det.

mINdAt3z skrev:Att sitta och tjura på kammaren och svära över att man inte har lika höga marginaler längre på försäljningen, det har aldrig byggt framgångsrika företag. Utan det är istället att läsa marknaden, anpassa sig och hitta möjligheter som ger framgång.

Näe jag förstår vad du säger. Och i detta fallet betyder ju anpassa sig att droppa priserna, tveklöst!! Någon annan anpassning finns ju inte i denna diskussion för ett mervärde går uppenbarligen inte att sälja in som läget ser ut idag. Sänka det till en nivå som kanske inte alls funkar med hyror och att ha en slant över. Bara för att vi använder prylarna som en hobby betyder det inte att det är en hobby att kränga prylarna.
Och de som säljer i England och på Ebay kanske sitter med obefintliga hyror osv. Kan vara mycket som gör det.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 20 dec 2012, 12:59

Jo men så är det ju. Man kan inte jämföra priser i butik med priser online. Det är lite som att betala 30 spänn för en Coca Cola på macken, men får betala för att de har öppet 7-22 och allt det där.

Men jag som bor lite "ute på landet", jag har inte en butik i närheten. Har jag tur så kanske jag kan hitta lite standard bandelar till Scalextric i någon leksaksaffär i Skövde eller Tibro.

Utan handlar jag svenskt, så är det nätbutiker även där. Och det kanske är mer där jag jämför och får svårt att få det att gå ihop med de priser som finns idag i Sverige.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Jormungandr 20 dec 2012, 14:04

ibland är de svenska butikerna även billigare, så det är alltid värt att kolla där innan man beställer. det gäller främst t.ex. italienska bilar som även måste importeras till england, de brukar även ha fin fina erbjudanden som är svåra att slå. Jag handlar nog majoriteten av mina bilar på ebay, men nästan alla delar från sverige.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav guadeloupe 20 dec 2012, 18:30

mINdAt3z skrev:Visst, jag förstår att säljarna och distributörerna i Sverige måste tjäna pengar. Och marknaden är inte så stor i Sverige, men 200 kr per bil i skillnad? Är det verkligen motiverat? Och då pratar vi ändå listpriser. En av säljarna jag köper av skickar med reklam ibland, de säljer bilarna för detta priset i butiken utan prut eller krav på volym.

Intressant ämne. Kan vi lite konkreta exempel?
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 20 dec 2012, 18:37

Jag vill ju inte hänga ut någon säljare sådär, men t.ex. de två senaste NSR Porsche bilarna jag köpte var 1074AW och 1075AW och där hade säljaren i UK ett listpris på £34.99 och en frakt mot mig på ungefär £9.45 vilket efter banken tagit sitt med valutkonvertering och annat landade mig på ungefär 480 kr stycket.

Köpte precis NSR 1079 SW också, en ny Ford MK IV #4 och betalade samma pris.

Köpte också en NSR 1060 SW för någon vecka sedan, samma pris där också.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav ymigs 20 dec 2012, 21:14

mINdAt3z skrev:...landade mig på ungefär 480 kr stycket.

Då jag har lite insyn kan jag tala om att för NSR är det mindre än vad inköpspriset ligger på för de svenska butikerna. Kan kanske vara svårt att konkurrera då...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav GranTurismo 20 dec 2012, 21:19

mINdAt3z skrev:Vad tror ni? Vad är anledningen till priserna i Sverige? Hur påverkar det vår hobby? Vad kan man göra åt det?


Jag anser att det bara handlar om den låga omsättningen. Har man ingen hög omsättning på varorna så måste du ha en högre marginal. Annars får du som grossist eller återförsäljare inte någon vinst som täcker kostnaderna. Den låga omsättningen och därmed bristen på lönsamhet på svenska marknaden bevisas ju bl a genom att de svenska webbutikerna för bilbana drivs som hobbyprojekt vid sidan av annan sysselsättning.

Tänkte länge att det var den svenska momsen som spökade men den är numera bara några procentenheter högre än andra EU-länder (tror England har 20%). Fast jag måste säga att jag tycker att det bara är i England som listpriserna i webshoparna är lägre än övriga Europa. De italienska och förvånande nog spanska shopparna har riktigt höga priser och om det inte vore för eurokursen skulle det aldrig vara värt det.

För egen del handlar jag nästan bara på e-bay eller via Engelska shoppar. Om jag låt säga har 2000 kr att shoppa loss för en månad köper jag hellre fem bilar från England än fyra i från Sverige och har inte dåligt samvete för det. Men en lika stor anledning är så klart också att utbudet är ett annat. För egen del har jag i mitt bilbanesamlande kommit till punkten att antingen vill jag ha nån utgången modell. Då gäller e-bay eller t ex specialshoppar som Phil Smith. I andra fall är det den där nyheten man går och väntar på och då kan det vara drygt att vänta tre månader eller längre efter att den släppts för att den ska dyka upp i Sverige, en del märken finns inte alls.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 20 dec 2012, 21:39

ymigs skrev:
mINdAt3z skrev:...landade mig på ungefär 480 kr stycket.

Då jag har lite insyn kan jag tala om att för NSR är det mindre än vad inköpspriset ligger på för de svenska butikerna. Kan kanske vara svårt att konkurrera då...


Det låter ju riktigt oroväckande, då innebär det ju att någon på distributionsledet sitter och plockar in lite för mycket pengar och driver upp priserna. Annars skulle ju inte slutsäljare i England kunna sälja bilarna billigare än säljarna i Sverige köper in bilarna för. Hade jag hört det som säljare så hade jag ju blivit förbannad och ringt NSR och frågat vad tusan det är frågan om.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Lasp 20 dec 2012, 22:08

Det kan ju finnas en förklaring i volymer och villkor för betalning.
Om man har casch idag behöver man ju inte grunna på räntan ;-)
Troligt handlar det om rätt stora partier, som kan reas ut till priser som en svensk ÅF inte kommer åt.
Men visst finns det mellanhänder också, såg just det kinesiska matprogrammet där man sa vi måste gå till Internet för att snuva grossisterna som lägger på det dubbla.
All affärsverksamhet kommer att förändras pga köpcentra och internet, inte en skugga av sitt forna jag.
Och appropå skugga Googla på "Shadows" och "Stirling" njut sedan av Lindsey säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 80 gäster

cron