Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Lasp 22 dec 2012, 01:47

Ett tips som jag har funnit fungerande är att gå direkt på de stora tillverkarnas hemsidor.
som http://www.NsrSlot.it till exempel och så kolla under Distributors
eller direkt här http://slot.it/INGLESE/Dealers.html

Så kan man finna bra inköpsställen ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 22 dec 2012, 01:54

Jag har ingen aning om vilka som sitter på distributionsledet, men jag känner personligen att det är dags för en modernisering. Framför allt när man får höra att inköpspriserna för NSR då som exempel är högre än säljarna kan sälja dem för i England.

Det känns som att man måste hoppa ur bubblan. Marknaden bara i Sverige verkar ju vara mycket större än det som går via svenska säljare, det bevisar ju detta forum där man läser inlägg efter inlägg från folk som gjort inköp utomlands. De flesta verkar vara som jag och kanske lägger 1/10 av sina hobby pengar i Sverige.

Sen håller jag med dig till 100%. Man kan inte gå i samma spår, omsätta lika mycket och försöka hålla fast vid gamla marginaler och vinster. Man måste tänka precis som i alla andra branscher utvecklas, öka omsättningen, minska marginalerna och gå bredare. Annars kommer man inte vara med i framtiden.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Aramis 22 dec 2012, 02:55

Det är Leif på slotcar4fun som är generalagent för NSR i Sverige. Han kör i ensam regi precis som redan konstaterats tidigare. Han tar inte in så många bilar/delar av varje artikel men han har ett brett sortiment med många olika fabrikat vilket gör att det blir ett högt lagervärde ändå. Han har detta som en sidosyssla och vill självklart tjäna en slant på den tid han lägger ner på detta. Det tycker inte jag är mer än rätt och det går inte att kräva att han ska kunna konkurrera med de som har detta med webshop som fulltidsarbete.

Sen anser inte jag att just NSR är så vansinnigt mycket dyrare i Sverige. De länder som har Euro (Spanien och Italien t ex) ligger ju bra till för oss i och med att kronan är så stark jämfört med Euron just nu.

40-1117AW.jpg
NSR Corvette C6R - ADAC GT Masters #27
40-1117AW.jpg (54.54 KB) Visad 22046 gånger

Jag ägnade några minuter till att göra en jämförelse och jag valde en NSR Corvette C6R - ADAC GT Masters #27 som exempel:

Slotcar4fun = 699 kr
Pendle Slot Racing (UK) = 684 kr
Topslots n´Trains (UK) = 615 kr
LD Discounts (UK) = 647 kr
The Slot Outlet (ebay auktion UK) = 445 kr
Hedley Toys (UK) = 631 kr
Power Slotcars (USA) = 636 kr
Armchair Racer (AUS) = 750 kr
Aloy Shop (SPA) = 583 kr
Crazy 4 Slot (ITA)= 596 kr
Playcar Slot [REA] (SPA) = 466 kr

Som synes så sticker Playcar Slot ut med ett pris som är drygt 200 kr billigare men då är just denna modellen på Rea just nu. Annars skiljer det en femtilapp hit eller dit och det äter ju frakten upp ändå så... Men vill man ha en specifik bil och vill ha den till absolut lägsta pris möjligt så är det ju fritt fram att handla var man vill. Jag föredrar att handla "svenskt" i den mån det finns i lager.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Ravajack 22 dec 2012, 06:52

Aramis skrev:Jag ägnade några minuter till att göra en jämförelse och jag valde en NSR Corvette C6R - ADAC GT Masters #27 som exempel:

Bra iniativ. :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 22 dec 2012, 10:12

Dubbelpost, erm.
Senast redigerad av mINdAt3z 22 dec 2012, 10:13, redigerad totalt 1 gång.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 22 dec 2012, 10:12

Bra initiativ Aramis och vi skall inte spåra ur och börja peka finger och missnöje mot våra svenska säljare. Min postning är absolut inte riktat som kritik mot specifika handlare eller distributörer, utan tanken var att skapa en debatt och samtal om hur marknaden ser ut i Sverige och varför.

Leif som nämndes nu t.ex., han gör ett toppen jobb precis som du säger och jag är absolut personligen inte missnöjd på något vis utan har alltid fått kanon service och hantering. Likaså från hans konkurrenter på marknaden (om man nu skall uttrycka sig så, tror nog att alla handlare i Sverige är goa gubbar och tjejer som har samma intresse). Och självklart har alla rätt att sätta vilket pris de vill på sina produkter och det är upp till mig som konsument att bestämma om jag faktiskt vill köpa den eller inte.

Min reflektion är mer att jag tror att det finns utrymme för mycket mer i Sverige, oavsett vem som är säljare, vilket jag personligen ser som en positiv insikt. Det innebär förmodligen att någon, någonstans i vårt avlånga land kommer komma till samma insikt någon dag, må det vara befintliga säljare eller nya, och faktiskt börja bearbeta den marknaden mera.

Sen har jag personligen då en stark åsikt att om man inte är med och förändras med marknaden, så kommer man inte vara med alls på marknaden i framtiden. Men jag har ju haft fel förr. :D

Jag tillhör väl de som precis som du då gör jämförelser. Men när jag kommer ner i listan och det skiljer 200 kr på en enstaka bil,så köper jag av dem om jag har samma förtroende för dem som de som säljer 200 kr dyrare. De säljarna jag har kontakt med utomlands är lika goa gubbar de, en del av dem har jag löpande kontakt med via e-post, facebook och chat. De flesta av dem är också de småföretagare som kör från källaren eller kör det som en sidoaktivitet till en liten hobby butik i någon storstad mellan kunderna. Enda skillnaden jag kan se är att de ser världen som sin marknad och går på bredden och får packa fler kartonger.

Vill i alla fall tacka er alla för era inlägg, det gav i alla fall mig insikt och har fått mig att fundera ännu mer.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Lasp 22 dec 2012, 10:28

Det blev en bra diskussion. Visst blir det frakt, om jag inte knatar bort till Hobbyakuten eller ner i källaren till HobbyCenter!
Annars tillkommer frakt även i Sverige, där Posten som ni vet inte är mycket billigare, så därför blir det kanske mer impulsköp för att få ner styckepriset på frakt per bil!
Mina dyraste, och bästa, bilar är inhandlade i Sverige. Där jag har kontakt med säljarna. Men då skall man kunna få svar via mejl och kunna söka på webben tror Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Lasp 22 dec 2012, 18:41

Glömde att nämna i föregående inlägg att i Hjulhälsningen är två av tre bilar inköpta av svenska leverantörer.
Men best buy kommer att gälla även i framtiden. Protektionist business tillhör kommunistiska och gamla stater .
Slikt vill vi väl inte ha det?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 22 dec 2012, 19:21

*skrattar* Nej... :) Fast vette tusan om rå kapitalism är så mycket bättre. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav mINdAt3z 28 dec 2012, 18:32

Två Ninco Megane Lightning på "second offer" från Portugal. 335 sek inklusive frakt. Lätt 150-200 sek billigare än vad jag hade fått dem för i Sverige med frakt och ändå tyckte säljaren att det var värt besväret att sälja dem via second offer, så någon krona måste han ju tjänat.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav runtirunt 09 jan 2013, 12:06

Många fina Carrera och Ninco ute på Tradera nu...
Användarvisningsbild
runtirunt
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:51

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Lasp 09 jan 2013, 17:53

Dags för paket igen! Trodde jag skulle hämta ut ett stort!
Men smart packat i två kartonger kom sex st Porsche för lek och tre rallybilar.
Porche gul röd.JPG
Porche gul röd.JPG (27.85 KB) Visad 21388 gånger

När jag lämnade vår personbil igår för åtgärd var jag ju tvungen att visa grabbarna hur de små kan se ut!
Paket.JPG
Paket.JPG (50.97 KB) Visad 21383 gånger

Idag när jag hämtade ut den så hade de sökt på nätet och funnit motsvarande för 398:- / med 30% rabatt avdragen ;-)

Om någon är nyfiken på vad jag gav för dessa nio är det bara att skicka epost så svarar jag

Lennart at Aspenryd punkt Se
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Nico 09 jan 2013, 22:50

Vad hände med Snapester? *nyfiken*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav GTA 09 jan 2013, 23:00

Nico: Hittade en gammal e-post addres från när han kallade sig Purdy04. skickade iväg ett mail & fick svar att han skulle skicka bilarnan. 2v senare utan bilar skickade jag igen men inget svar på nån av adresserna. sen skickade att jag ville ha tillbaka mina pengar men vipps så dök det upp ett paket bilar i postlådan. 5v tror jag det tog efter avslutat auktion på tradera. :o

Snapster kontot är avstängt lika så purdy04 men det dyker nog upp ett igen snart. undrar hur många bilar karln har. han har ju sålt bilar sen minst 2år tillbaka. flera i veckan. :-?

nåja nu är jag nöjd med bilar för ett tag. Saknar bara en Capri turbo. & en rundbana att köra på :beer:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav GranTurismo 09 jan 2013, 23:12

Om man tittar på omdömena på Tradera fick han 32 negativa i december. Tur att han aldrig hade nåt som intresserade mig tillräckligt för att lägga bud.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster

cron