Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav balsaworks 19 nov 2014, 17:00

Nya motigheter i postleveranser...

Inte riktigt exakt vad tråden ska handla om men det ligger väl ändå rätt nära till eftersom flera här har diskuterat postorder från utlandet.

Jag har ett par decenniers erfarenhet av postorder från utlandet och det har varit extremt få problem men nu under sista året har något hänt med postdistributionen, och jag har haft problem gång på gång. Fem paket har varit på drift bara sen i somras, och det är efter att de anlänt till Stockholm! Två paket har ruternerats till USA resp. England med motiveringen "addressaten är okänd" eller "adressaten har avböjt att ta emot paketet".
En sökning via kollinummer har då visat att man ringt på dörren på min hemadress utan att få svar (jag är på jobbet på dagarna), och därefter returnerat paketet till avsändaren....! Ingen lapp i brevlådan, ingen avi, ingenting.
Efter otaliga mail och telefonsamtal till posten och mail till utlandet har jag till slut fått tillbaka fraktavgiften som jag skickat på nytt till avsändaren, som skickat till Sverige en gång till.

Två paket saknas fortfarande, trots att de skickats med kollinummer och spårningsmöjlighet.
Ett av dessa kommer från Scalextric i England och har nu skickats för andra gången. Efter att ha sökt mig hemma utan framgång den 10:e november har man enligt svenska postens sökfunktion lämnat avi och lämnat paketet till lokala postombudet. Ingen avi har dock kommit till mig och inget paket finns vare sig hos lokala postombudet eller vid huvudterminalen i Klara.
Spårningsfunktion upphörde 10/11 i.o.m. att man ringt på min dörrklocka, vilket enligt postens information är helt i sin ordning. Scalextrics representant hävdar att paketet skickats med "tracking" och "Insurance", som alltid.

Trött blir man ibland.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav balsaworks 19 nov 2014, 20:18

Nya motigheter... del 2

Nu börjar förstå varför det krånglar med leveranser ibland.

I kväll när jag kom hem från jobbet låg det en lapp från DHL: vi sökte dig 17/11 för att leverera ett paket. Kontakta oss för att ange alternativ leveransadress. Avsändare "Norwegian Wholesale".
Jag kontaktade Norwegian Wholesale: Jodå, paketet från Hornby Hobbies med ett kollinummer i Britsh Mail och svenska Posten tycks ha bytt leverantör och identitet till DHL med nytt kollinummer och ny avsändare.

Posten verkar inte ha en susning om detta utan gör nu en reklamation och letar efter paketet som enligt deras uppfattning borde ligga i en Konsumbutik och vänta på avhämtning.

Jag ringde DHL frågade om de kunde leverera till en lokal DHL-representant för avhämtning. "Nix - vi kan bara leverera till din jobbadress eller hemadress, därför att den tjänst som avsändaren upphandlat är DHL Economy Select och är avsedd för leverans till företag. En del avsändare använder felaktigt denna tjänst till privatpersoner".

Alltså: En del avsändare t.ex. Hornby (men även andra) använder företagspost till privatkunder, antagligen för att det är billigt och antagligen utan att fatta att det ställa till stora problem för mottagaren.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Julle 29 dec 2014, 18:48

Någon som har erfarenhet av http://www.slotfun.de ?
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav balsaworks 29 dec 2014, 20:16

Julle skrev:Någon som har erfarenhet av http://www.slotfun.de ?

Jag handlade från dem några gånger 2010 och det var helt OK, bra service, inga problem.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav GranTurismo 29 dec 2014, 20:44

Slotfun är bra. De har blivit min nya hovleverantör. Bra sortiment och priser. Beroende på växelkursen kan det bli riktigt bra. De har hittills alltid skickat dagen efter beställning. De använder DHL så grejerna kommer på 3 dagar och körs ut av Postnord. De använder enhetsfrakt på 15 € så det "lönar" sig att köpa mycket bilar. Kommer du över 250€ blir frakten endast 5€! (nästan gratis :-D= ). Och sen får man ju öva på skoltyskan också.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Julle 29 dec 2014, 21:28

Tack för svaren :)
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav Bjuvköbing GrandPrix 29 dec 2014, 23:59

Jag har bara bra erfarenhetar med tyska leverantörar, t ex www.slotfun.de, www.myslotcar.de och www.slot-stop.de.

Alla är snabba och rejäla och köpar man 2-3 bilar i taget har enhetsfrakten redan sparat inn sig. Dom två senare är oftast snäppet billigare men har inte lika bra sortiment. Slot-stop.de är dock rätt så bra på grejar till landskåp och utsmyckning.
/Allan Raben-Boesdal

Hvis du taber og vinder med samme sind ... så vinder du IKKE!
http://ssrs.dk/news.php
Användarvisningsbild
Bjuvköbing GrandPrix
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 maj 2014, 20:23
Ort: Bjuv
Klubb: Hbg Slotcar

Re: Återförsäljare ?nöje eller missnöje

Inläggav SlotRacer 26 feb 2016, 19:38

Nöje!

Onsdag 23:51 Nödläge uppstår, saknar Slot.it prylar.
Onsdag 23:52 Loggar in på Swedish Slot Shop, beställer Slot.it prylar.
Fredag 16:30 Tröttnar på att jobba, åker hem.
Fredag 16:50 Tittar i brevlådan, plockar ur Slot.it prylar.

Servicenivån är helt fantastisk.
IMHO ingen annan bilbanenasare, varken svensk eller utländsk, är i närheten.

Tack!
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster