Fabrikatsdjungel - bilar?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Nico 21 dec 2008, 19:27

Farsan skrev:Om man vill särskilja alla de olika fabrikaten som erbjuder 1:32 bilar, hur rangordnar man dem och vad är det som särskiljer (finish, naturtrogenhet, känsla, körbarhet, livslängd etc etc)


Hmm, tänkte lite på ursprungsfrågan och ville också svara/tipsa... men jag utgår rakt av från frågan med mina personliga preferenser. För det är du som ska välja bil sen.

Finish;, Fly har under längre tid varit oantastliga, Scalextric har höjt ribban avsevärt. Men Fly blir min favorit eftersom de konsekvent väljer att producera så vackra modeller.

Naturtrogenhet; Kan inte säga att ngn är bäst. Langa upp vilken bil du vill så får du se när vi forumtomtar dissikerar alla nackdelar och helt glömmer bort det bästa (att köra dom)

Känsla; En väl avvägd blyviktad Revell bil är balsam för själen. Riktiga mysåkar kärror som man njuter av att köra.

Körbarhet; NSR & Slotit. Jag tycker NSR är bäst! Jag har inte kört en bättre bil rakt ur lådan. Men det är överkurs för nybörjare. Slotit därimot är perfekt för en go' utveckling av din hobby. Det någolunda breddade sortimentet till trots så tycker jag de har för få modeller. De har snöat in på Grupp C, men de senaste releaserna (Alfa & Ferrari) gör att man tror på bättre tider =)
Och är Mille Miglia en våt dröm så har Ninco en rejäl uppsättning kärror som går under det uppenbara namnet "NINCO CLASSICS" Snygga modeller med leksaksfinish på detaljer osv, men sköna att köra utan magnet.

Kvalité & Livslängd; Det finns några man kanke ska sätta åt sidan då de är dyrare än standardbilarna. Avant Slot & NSR är färdigtunade as till bilar. Bättre att hålla sig till den ände du ska börja på. Och här ploppar slotit upp i mitt huvud igen. Av bilarna i prisklassen under 500buck är sloitit bäst tycker jag.

Sen finns det massa andra bilar som UTAN tuning fyller sitt syfte också. Men det låter på dig som att när Farsan ska ha en bil så ska det vara enkelt men bra. Kolla om du hittar en slotit du diggar, då har du en säker start som jag tror kan ge dig mersmak, sen kan du ta det därifrån. :)

*suck* ännu en vuxen man förlorad till bilbanehobbyn 8-)
Have fun boy...

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Farsan 21 dec 2008, 23:03

...ser just nu Gone in 60 seconds (originalet från 1974) och är 1:10 in mitt i biljakten...wow vad många idéer och drömmar jag får nu...återkommer hit när filmen är slut!
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Farsan 21 dec 2008, 23:41

Så där - nu var filmen slut! Sicken åkning, vet inte hur många gåner jag sett den filmen och ärligt talat, hur stor mening var det att göra en ny version av de nu på senare år jämfört med den från 1974????

Tack för alla tips och råd och värdefulla kommentarer; Fly och Slot.it verkar pricka rätt på många av mina kriterier och modellönskemål - även Scalextric verkar ju ha tagit sig nu på senare år!

Det är väl bara att ta seden hit man kommer och inse/erkänna att man är rökt och nu kommer att tillbringa mycken tid i grabbens rum framöver...
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Rokkoko 24 dec 2008, 15:51

Nu är 635:an från Spirit här!

Bild

MVH, Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav JensaPson 24 dec 2008, 20:55

Riktigt läcker Beemer! :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 105 gäster

cron