Det blir lätt ganska många bilar Farsan. Mitt råd till dig är försöka fokusera på en era eller ett tema som du gillar. Jag personligen gillar inte en brokig blandning i hyllan, varken för samling eller för körning.
Du gillar GT-vagnar, det är bra, då är du ett steg på väg. Då kan du fundera på om det är några speciella GT-vagnar du gillar mer/mindre. Kanske vill du rikta in dig på Le Mans? Eller kanske bara 70, eller 80-tal, eller kanske nyare modeller? Men som sagt, för ekonomin är det nog bäst att fokusera lite så att man lägger pengar på modeller man verkligen gillar den verkliga förlagan av.
Jag för min del gillar GT-vagnar, både kupéer och öppna racersportvagnar, sådant man kan/kunde se i t.ex. Le Mans 24H, Targa Florio, eller Interserie, CanAm etc. Jag har fokuserat på åren 1959 - 1979. Detta för att täcka 60 och 70-tal i stor utsträckning, vilket för mig fascinerar mest eftersom bilarna hade kommit ganska långt rent mekaniskt men fortfarande ofta var spektakulära beroende på experiment med nya material och aerodynamik.
Dessa 20 år är egentligen för stort, det finns VANSINNIGT många modeller man vill ha inom detta spann. Men eftersom jag har en förkärlek till Porsche så snörar det in samlandet lite bättre i alla fall.
När det gäller körning är det faktiskt lite som Woody sagt tidigare, man skall fokusera på ett få antal bilar som man verkligen lägger ned fokus på att köra och trimma. Själv har jag tappat fokus, det blir mest ett samlande för att de är så vackra, men jag har ett par "kör-favoriter" faktiskt.
Jag tycker absolut inte man skall sky FLY bara för att många varnat för att de är vackra men kräver meck. De ÄR enormt fina, och det är inte svårt att mecka med dem, det är ju halva utmaningen med bilbanebilarna. Man vill ju få en bil som går som man själv vill. FLY och GB-Track är märken som jag gillar skarpt. De bilar jag har minst av är nog Scalextric. Scalextric har fina bilar nuförtiden, men det blir lite Skogaholmslimpa av det på nåt sätt. Du vet vad du får, det är gott, men absolut inget mer.
Men om det är nåt märke jag skulle rekommendera (som jag tror ingen nämnt än) så är det Revell. Revell har "krispiga" och detaljrika, prydliga bilar som går (oftast) silkeslent ur kartongen. Men du bör börja gilla magnetlös körning (tyng dem med bly) för det är så Revell ska avnjutas om du frågar mig. Deras magneter gör dem annars likadana allihop. Trist. Deras små Porsche 550 Spyder t.ex är supertrevliga, men helt nollställda med magnet. Shelby Cobra Coupe från Revell är också fin-fina kärror. Det är mina tips.
"Och herren ta-a-a-a-lade till Bjö-ö-ö-ö-rnen, och han sade: Du ska-a-a-a-ll köra Revell, och du skall ä-ä-ä-ä-älska Revell!"

- Revell_gud.jpg (36.81 KB) Visad 13800 gånger
/Sb.
Der Bär mit Das Auto.