Sporthandtag

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Sporthandtag

Inläggav pre magnet 18 dec 2004, 13:40

Hej!
Då jag återupptog mitt Scalextricsintresse nu när man blivit tillräckligt gammal för att ha råd och plats med en permanent fyrspårsbana var allt vad hette handtag och power sönderkört...

Efter att ha inventerat var jag behövde komplettera med så köpte jag en Road Rival-sats (Audi TT, Porsche Boxter) och en Trans AM-sats (Mustang/Camaro). De kompletterar varandra väldigt bra vad gäller bandelar etc. Framför allt fick jag två powerbase som faktiskt fungerar utomordentligt!!!
Jag har använt handtagen från Road Rival-satsen ett tag och de fungerar också mycket bra för alla bilar jag har (inkl Mustang/Camaro). De ger respons över nästan hela registret.

Idag plockade jag upp Trans AM-handtagen för första gången och döm om min förvåning att det är en milsvid skillnad på dem och de andra. De reagerar i princip bara på sista tredjedelen av registret.

Det verkar helt enkelt som det är skillnad i resistans på de båda uppsättningarna. Scalextric har väl bara en sorts handtag numera? Jag menar båda satserna är nya Sport-satser köpta i Sverige med svensk standardtrafo. Jag har kollat och jämfört olika banor/powerbase osv och det är verkligen handtagen det är skillnad på. Och det är inte bara det ena utan de är lika parvis.

Mina frågor till expertisen:
Brukar sporthandtagen skilja sig åt, dvs är detta fenomen normalt?
Kan jag på ett enkelt sätt mäta ohmen med en vanlig multimeter (hur gör jag)?
Blir de bättre efter en längre tids inkörning?

De flesta verkar föredra de bättre parmahandtagen framför Scalextrics egna handtag. Men jag envisas (trots de uppenbara bristerna på både det ena och andra) med att försöka köra Scalextric original på allt (bana, bilar, power, handtag, mm)...

PS. Avslutningsvis så vill jag bara hålla med om tidigare inlägg att det är en klart skönare känsla på de nya sportskenorna, men jag har för många classicdelar för att byta ut dem. Men alla kompletteringar kommer att bli sport!
pre magnet
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:46
Ort: Skåne
Klubb: The Battlefield Raceway

Inläggav pre magnet 18 dec 2004, 15:32

Ok, nu har jag mätt lite (det var ju inte så svårt när man väl plockade fram multimetern...).

Alla handtagen är 60ohms, precis enligt specifikationen (varierar mellan ca 62-64, lite beroende på att säkerheten i mätningarna heller inte är 100%-ig).

MEN, mäter man på halvintryckt gashandtag så är det klar skillnad; ca 30ohm på Road Rival; ca 45ohm på Trans AM. Man får inte 30ohm förrän vid ca 75% intryckt Trans AM-handtag.

Fråga 1 och 3 kvarstår alltså: Är detta normalt? Blir det bättre efter inkörning?
Följfråga: Kan man modifiera handtagen lite (vill inte öppna dem ännu om jag skall försöka reklamera dem, men det blir väl antagligen ogjort arbete...). Hade det bara varit ett av handtagen som varit annorlunda kunde man ju misstänkt fabrikationsfel, men att båda skiljer sig från de två andra...???
pre magnet
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:46
Ort: Skåne
Klubb: The Battlefield Raceway


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 112 gäster