Hej!
Då jag återupptog mitt Scalextricsintresse nu när man blivit tillräckligt gammal för att ha råd och plats med en permanent fyrspårsbana var allt vad hette handtag och power sönderkört...
Efter att ha inventerat var jag behövde komplettera med så köpte jag en Road Rival-sats (Audi TT, Porsche Boxter) och en Trans AM-sats (Mustang/Camaro). De kompletterar varandra väldigt bra vad gäller bandelar etc. Framför allt fick jag två powerbase som faktiskt fungerar utomordentligt!!!
Jag har använt handtagen från Road Rival-satsen ett tag och de fungerar också mycket bra för alla bilar jag har (inkl Mustang/Camaro). De ger respons över nästan hela registret.
Idag plockade jag upp Trans AM-handtagen för första gången och döm om min förvåning att det är en milsvid skillnad på dem och de andra. De reagerar i princip bara på sista tredjedelen av registret.
Det verkar helt enkelt som det är skillnad i resistans på de båda uppsättningarna. Scalextric har väl bara en sorts handtag numera? Jag menar båda satserna är nya Sport-satser köpta i Sverige med svensk standardtrafo. Jag har kollat och jämfört olika banor/powerbase osv och det är verkligen handtagen det är skillnad på. Och det är inte bara det ena utan de är lika parvis.
Mina frågor till expertisen:
Brukar sporthandtagen skilja sig åt, dvs är detta fenomen normalt?
Kan jag på ett enkelt sätt mäta ohmen med en vanlig multimeter (hur gör jag)?
Blir de bättre efter en längre tids inkörning?
De flesta verkar föredra de bättre parmahandtagen framför Scalextrics egna handtag. Men jag envisas (trots de uppenbara bristerna på både det ena och andra) med att försöka köra Scalextric original på allt (bana, bilar, power, handtag, mm)...
PS. Avslutningsvis så vill jag bara hålla med om tidigare inlägg att det är en klart skönare känsla på de nya sportskenorna, men jag har för många classicdelar för att byta ut dem. Men alla kompletteringar kommer att bli sport!