Hej från Skåne!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Hej från Skåne!

Inläggav bastumannen 02 feb 2004, 20:26

Hej allihopa!

Kul med ett svenskt forum! Det verkar som bilbaneintresset växer här i landet och det är ju kul! Finns det några fler som håller till i Skåne, eller är det mest kring Köping? Hade varit kul att dra igång någon form av klubb här i Lund. Jag har nyligen förvärvat en handöverfräs, så det finns stora planer... :beer: Jag byggde en liten kompakt tvåspårig bana i Melbourne förra året och känslan av att köra på trä är helt oslagbar. Tills dess får jag hålla till godo med mina 20m Scalextric eller 10m i 4-spårigt utförande. Det finns annars en 36m 6-spårig Ninco bana utanför Sjöbo. Denna drivs av en trevlig herre som har stora ambitioner, så det är mycket lovande.

Jag sysslar mycket med bilbyggande, och undrar om det finns några mer "scratchbuilders" här på forumet? Jag har lite bilder på mina bilar (och bana) här: http://photo.starblvd.net/bastumannen

Och en sak till, jag hoppas att jag inte är ensam om att ogilla magneter. Jag och mina kompisar är helt överens om att det blir mycket roligare utan dessa :thumb: :beer:

MVH Tobias
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav knut_jr 02 feb 2004, 21:08

Tjena Bastumanen.

Jag håller med dig om att det ska vara magnet fritt och då på träbana.
Sen vi började att köra på träbana här i Finspång så vill man inte gå ner till en plastbana igen. ( Finspång = Östergötland ) :beer:

/ knut_jr
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav Hakon 02 feb 2004, 21:37

Hejsan ,Skåne här med Helsingborg.Håller mig till Scalextric Classic å SCX,har på tok för mycket skenor för att ge mig in på nått annat
Hakon
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:17

Inläggav Burström 03 feb 2004, 00:56

Hej Bastumannen.
Som gammal slotracing åkare från Umeå
är magnet ingen för mig.
Tacka vet jag Mura gr20 sponge däck
små vingar som det var på glada 70talet.
Och som det var på bes, var inte gubben
målad gick bilen inte igenom besiktningen.
Man har många glada minen från våran
gammla Blue King här i Umeå.

Mvh Christer Burström
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Inläggav tube 05 feb 2004, 00:25

yo boy!
jag e ingen "scratchbuilder" men jag bor i lund. jag borjade med slotcars
efter att två av mina kompisar mer lr mindre tvingat mej att köpa en 9 meters
scalextricbana :sceptic: . Det blev raskt två bilar till och några extra meter. Banan är ständigt
upptagen, men på senare tid har även jag fått köra några varv. Och med varje
varv så ökar mitt intresse :thumb:
Vi kan ju höras nån dag... du kanske tom. redan varit och kört på min bana :)
tube
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 feb 2004, 00:11
Ort: Lund

Inläggav Svänn 06 feb 2004, 17:23

Hej!
Håller helt med vad gäller magneter. Bilarna sitter fast som berg ett tag o sen plötsligt inte alls... Köpte nyss en Revell/Monogram AC Cobra Daytona Coupè, helfin bil men betedde sig som ovan.
Tog bort magneten o satte på nya silicondäck...vilken skillnad!!
Man kör nog ungefär lika fort, kanske t.o.m. fortare, men med kontroll över bil o uppställ hela tiden.

/Svänn
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Woody 09 feb 2004, 15:03

Åsså skåning, scratchbuilder, magnethatare och träbane entusiast.
Har åsså köpt handöverfräs, Parma handtag, koppartejp och spånskivor, men får vänta med banbygget tills jag har byggt klart hus och garage, tänkte ha banan i garaget, kommer troligtvis bli 3-spår. Tills dess får jag stå ut med 14.2m permanent plastbana (ScalexClassic) i en källaren.
Kör med "Biltema silikon däck" dvs silikon försedda (regumerade) spongedäck, Slot IT silokondäck samt däckbalanserings vikter istället för fegismagneter. Är ingen samlare utan jag tycker bilar skall köras med och går de inte bra så bygger man om tills dom går bra.
Senast redigerad av Woody 10 feb 2004, 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Inläggav Burström 09 feb 2004, 16:44

Biltemas silikon däck står det under
tillbehör i katalogen?



Burström
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Inläggav marr 11 dec 2004, 22:58

Också en skåning här. Sysslar dock mest med Slotracing, här utanför Hörby har vi en 36meter 6spårig bana :) Och planer på att bygga en Ninco bana med... Hör av er om ni vill hälsa på någon gång..

http://www.omrk.net

mvh// Martin
marr
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 dec 2004, 22:28
Ort: Hörby

Inläggav Lemmy 14 dec 2004, 00:30

Tjena Bastumannen, igen!
Du som bor i Lund missade väl inte VM som gick här i somras? Kanonkul hade i alla fall vi som var inblandade!

Hursomhelst; VM-banan står numera i Hjärup och rullar nu snabbare än en snöboll faller från Eifelltornet, och utgör därmed hjärtat i denna nystartade slotracing-klubb. I samma lokal kommer dessutom inom kort även att sättas upp en 4-spårig Scalextricbana av det grövre slaget som då kommer att kunna alterneras med den redan nu befintliga 42-metersbanan i MDF. Med andra ord kommer alla intresserades önskningar att förhoppningsvis kunna uppfyllas i samma lokaler då denna klubb kommer att kunna erbjuda både plast och trä av bästa virke!

Ser fram emot att se dig där! :beer:

Hälsningar
Lemmy
Lemmy
Kurvvakt
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 jul 2004, 03:45
Ort: Kalmar, men sedan länge numera Lundabo


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster