Ford GT 40

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ford GT 40

Inläggav chrille 07 dec 2004, 11:52

Hejsan allihopa!
Jag lyckades komma över 2 st ford gt 40 på tradera för en hyfsad peng och undrar vad ni tycker om den bilen. Främst hur den fungerar på träbana gentemot plast (utan magnet)
är det en sådan bil som man får jobba lite med innan den uppför sig ordentligt på banan eller är den skötsam direkt ur kartong.
Är det kanske att tänka på att montera på slot.it fälgar och däck omedelbums.....
Jag har kollat runt lite men inte hittat uppgifter om varvtalet på motorn, någon som vet?
Ha det gött :beer:
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Ghost 07 dec 2004, 12:01

Min erfarenhet av Scalextric är att de fungerar väl direkt på träbana.
Dock med reservationen att det ska till silikondäck (ni hade intre tänkt att jag skulle låta bli, va?).
Naturligtvis mår bilen hursomhaver bättre av fälgslipning, men brukar vara ett mindre problem.
Rekommenderade däck är nuvarande Indy Grip. Ska dock sättas i borrmaskinen och ges avrundade kanter först.
Egentligen skulle jag förorda Slot-It's S1, men deras fälgar är för breda och lite synd på originalfälgarna. Möjligen deras plastfälgar...

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav chrille 07 dec 2004, 12:07

Silikondäck är absolut inte ett måste anser jag, iallafall inte vad det gäller grepet på banan.
Men jag förstår vad det är du vill ha, ett slags kontrollerad glidning i kurvorna. Men det får man även med gummidäck (slot.it) fast inte så glidande kanske som med silicondäck, utan mer att bilen "sitter där" och det gillar jag. Smaken är som baken :) :D
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Ghost 07 dec 2004, 12:38

Nja, silikon pressar du ut, gummi håller du in.
Personligen föredrar jag att själv bestämma hur långt ut häcken ska vara... Och inte att behöva lägga band på bilen för att den inte ska slänga ut.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 108 gäster