Vad händer egentligen i Sandviken?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Vad händer egentligen i Sandviken?

Inläggav Lelle 20 nov 2007, 12:17

Tjo.
Det har varit väldigt tyst här på forumet om vad vi pysslat med i Sandviken senaste månaderna. Dock så har vi inte varit helt nerslöade utan har kört för fullt. Så här kommer massor med bilder och fakta på direkten! :)

Förra vintern körde vi ju på banan hemma hos mig, den som nu tyvärr är förpassad till ett garage då det felade på 5cm i nya lägenheten :(

Så det var till att hitta ett nytt ställe att köra och lyckligtvis hittade vi ett undangömt gästrum i en källare och bygget med en undanfällbar bana började...

Ett gäng skivor hämtades hem till ett garage. En lite grövre skiva i botten och sen en 8mm MDF ovanpå denna.
Bild

Formpassat till rummet och sängen undanskuffad :thumb:

Bild

Några veckor körde vi med vanliga sladdzoner för att testa banlayout.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Rätt vad det var gjorde vi en ändring, och alla var direkt överens om att vi hittat rätt..
Arbetet tog ny fart, vi ritade ut på MDF-skivan vart banan skulle vara och tog fram sticksågen och cirkelsågen. Av bara farten skruvades MDFen fast i skivan under och färgburken till sladdzonerna togs fram..
Glader 10 var född.
Bild
Bild

Gräs beställdes och lades.. i bakgrunden skymtar man även avåkningszoner.
Samtidigt som detta började vi även sätta dit staket på ställen där det behövs.
Bild
Bild
Bild
Bild

Dit och lite längre har vi kommit nu. Fler bilder kommer..
Banlayouten är vi iaf fortfarande nöjda med, vi har ju äntligen kunnat börja nöta några varv och hålla härliga sladdar genom kurvorna :thumb:


Samtidigt som vi byggt bana har jag och Peder börjat måla lite bilar..

Vi köpte en varsin Mini Cooper och tog fram sprayburken.
Peder lyckades finfint..
Bild
Bild
Bild

Min började bra..
Bild

Fortsatte OK..
Bild

Och slutade med formen som en gul gräddbakelse och den är därför vidare censurerad tills färgen är bortslipad och jag börjat om :P

Peder hade farten uppe och hans Corvette C5R fick ett lyft.
Bild
Bild
Bild
Bild

När han målade den plockade jag fram ännu en och gjorde en till gräddbakelse, skitkul hobby! :suspect:
Den var inte ens värd en bild :)

Jag kavlade upp ärmarna igen och slipade av min Corvette C5R samtidigt som Peder tog sin Slot It Lancia LC2..

Grön och lila Lancia:
Bild
Bild

Och vit-svart Corvette:
Bild
Bild
Bild
Bild

Färdig-bilder kommer så fort dom är klar, jag hoppas så önskas :rolleyes:
Då ska jag försöka se till att korten är knäppta med en riktig kamera så man faktiskt kan se vad bilderna föreställer också.

Sen har ju Largasso satt igång handtagsmekande. Det var vi snabba att haka på så vi har några modeller av diodhandtag samt än så länge en modell av transistorhandtag på gång.

Varför kan man inte bygga mer tid? :? :( :suspect:
//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Inläggav DagaZ 20 nov 2007, 14:28

Kul att se att det händer saker i de norra delarna av landet. Medans vi andra borstar bort sanden ur solstolarna går ni ner i källaren och skapar... :taunt: Skoj att se och inte alltför avlägset om man skulle få för sig att snyltrejsa någon gång. :)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav ZeeJay 20 nov 2007, 15:03

:D :D

Fasiken va gött att se att dels ni har fått till en go bana med härliga raksträckor att gasa ut på och snygg bakgrund till sceneryt :thumb: :thumb:

Snyggt!!

Sen gillar jag att se hur det lackas o målas....visst är det mycket fränare att göra sin egen lackering och dekalset...hehe...mer personlig style..Cooolt :thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Storabjörnen 20 nov 2007, 15:46

Mycket fint!! :thumb:

En fråga: Var har ni införskaffat den vackra bakgrunden på väggen bakom banan?

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 20 nov 2007, 15:58

BOYAKA....

Här händer det grejor minnsan. Gillar också bakgrunden!!! :thumb:
Precis som ZJ så måste jag säga att det är glädjande att se att lackverkstan' i Sandviken har öppnat! Och metallic-svängen verkar vara det som gäller!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Lelle 20 nov 2007, 16:33

DagaZ skrev:Skoj att se och inte alltför avlägset om man skulle få för sig att snyltrejsa någon gång. :)


Jag hoppas att du insett att detsamma gäller om vi har vägarna västerut :)

ZeeJay skrev:
Fasiken va gött att se att dels ni har fått till en go bana med härliga raksträckor att gasa ut på och snygg bakgrund till sceneryt :thumb: :thumb:

Tyvärr så är ju inte rakorna så långa som man kan önska, men jag tror vi ändå är grymt nöjda med det vi trots allt har. :thumb:

ZeeJay skrev:visst är det mycket fränare att göra sin egen lackering och dekalset...hehe...mer personlig style.

Dekaler har vi ju inte riktigt kommit till än utan följer utvecklingen i tråden om just dekalpapper då vi behöver nåt till laserskrivare, så än så länge har vi bara sprayfärg till vår konstnärliga ådra :)

storabjörnen skrev:Mycket fint!! :thumb:

En fråga: Var har ni införskaffat den vackra bakgrunden på väggen bakom banan?

/sb.


Jag återkommer om det.. Det är på nån tågbanewebshop iaf.

BIGBOI207 skrev:Här händer det grejor minnsan. Gillar också bakgrunden!!! :thumb:
Precis som ZJ så måste jag säga att det är glädjande att se att lackverkstan' i Sandviken har öppnat! Och metallic-svängen verkar vara det som gäller!


Peder kör stenhårt på metallic, jag försöker vara lite mer återhållsam men blev faktiskt riktigt nöjd med min svarta metallic blandat med vitt. Jag försökte mig på gult först men då båda bilarna jag målade med gult såg ut som en blandning mellan gul gräddbakelse och uppsvälld påskkyckling kände jag mig tvungen att byta färg. Jag har dock små planer på att även lägga till gult på min färgskala så jag kan göra fina detaljer mha gult på mina bilar också. Så vitt, svart metallic och gult är numer taget som min färgblandning. :thumb:
//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Inläggav Danno 20 nov 2007, 19:46

whoaa, här händer det grejer! ser fint ut :D
Användarvisningsbild
Danno
Mekaniker
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 27 okt 2006, 23:26
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Lelle 22 nov 2007, 09:12

http://www.modellhobby.se/

Där har dom vår bakgrund..

//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Inläggav ginnfilt 22 nov 2007, 09:33

Väldigt snyggt och inspirerande! Bakgrunden är kanonsnygg och jag tänkte direkt fråga var den kom ifrån men såg att någon annan varit snabbare och det var ju bra det! :)

Har gått i samma tankar men bara kommit till fototapeter som är lite väl dyrt för ändamålet.

Vad är det för stuk på dessa bakgrunder? Limmas de som tapet eller hur fungerar de?

Passar på att fråga var "gräset" kommer ifrån?
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav Storabjörnen 22 nov 2007, 11:08

Lelle skrev:http://www.modellhobby.se/

Där har dom vår bakgrund..

//Lelle


Tack Lelle! :-)

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Lelle 22 nov 2007, 11:17

ginnfilt skrev:Vad är det för stuk på dessa bakgrunder? Limmas de som tapet eller hur fungerar de?
Passar på att fråga var "gräset" kommer ifrån?


Bakgrunden kommer på rulle och är väl egentligen som vilken planch som helst i materialet om jag inte minns helt fel.
Gräset och gruset kommer från samma affär, köps även det på rulle. Det är ungefär som vanlig brunpapp på rulle fast med gräs och grus på ovansidan. Rent spontant så är det högre kvalité på gräset än på gruset. Gruset tål inte att man har det för nära banan, "gruskornen" börjar lossna efter några sladdar. Gräset verkar tåligare.
//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Inläggav ZeeJay 22 nov 2007, 12:17

Gruset tål inte att man har det för nära banan, "gruskornen" börjar lossna efter några sladdar. Gräset verkar tåligare.


Blanda lite trälim med vatten 1:10 i en flaska med sprutfunktion (typ fönsterputsflaska)...spraya sen denna limlösning över sanden (täck över annat, banan o sånt)...låt ett lätt lager spryas och låt torka mellan sprayningarna...efter ca 4-5 ggr har ni en hård fast sand som ej lossar lika lätt. :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav deademeat 22 nov 2007, 20:26

men titta det finns folk i dom här krokarna också.
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle

Inläggav Lelle 23 nov 2007, 10:05

deademeat skrev:men titta det finns folk i dom här krokarna också.

Ja jäklarns. En konkurrent till reapriserna på ToysRUs? :beer:
Väl mött vid den evigt krympande hyllan. :sceptic:
//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Re: Vad händer egentligen i Sandviken?

Inläggav GTA 01 apr 2018, 10:08

Hej

Finns banan kvar? körs det fortfarande?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron