Vad ska man köpa???

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Vad ska man köpa???

Inläggav thesheep 02 feb 2004, 14:35

Tjenare

Jag har funderat på att köpa en bana från skalecktric... Men... Jag vet inte vad jag ska köpa för nått... Har funderat på en med F1 bilar storlek 3 med varvräknare och grejor... är det ett bra första köp??? Mvh Albin
thesheep
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2004, 14:29

Inläggav Fredrik 02 feb 2004, 16:12

Har inte kört bilbana sedan jag sålde min Aurora bana för 15 år sedan. För en månad sedan köpte jag just det paketet du funderar på. Scalextric Formula 1 och jag kan varmt rekommendera det! Nu har jag som sagt ingen större erfarenhet av skala 1/32 bilar men ville bara säga att det var bra, riktiga kvalitetsgrejor!

PS! Tyvärr så blev det bra mycket dyrare än jag tänkt mig när man ville köpa delar och förlänga banan men det var det värt :D
Fredrik
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:04

Ang. "Vad ska man köpa???"

Inläggav Malcolm 02 feb 2004, 22:29

Scalextric i all ära, men i dag finns det alternativ.
Jag stod själv och skulle välja inför ett stundande köp för lite drygt ett år sedan. Tittade runt och upptäckte att mycket talade för Ninco.
Har byggt många banor med Scalextric, hjälpt kompisar och så, och alltid fått jobba med taskig kontakt mellan banbitarna. Bitar som är dyra.
Ninco är bredare, glappar inte och är generellt billigare.
Jag hittade två DTM-lådor till rabattpris och så har köpt till lite x-tra så nu håller jag på och bygger fyrspårigt. Klubben kommer hit och provkör i slutet av månaden.
Jag rekommenderar Ninco. :thumb:
Konverterat från 2- till 4-spårigt i källaren...
Användarvisningsbild
Malcolm
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 feb 2004, 22:14
Ort: Vadstena

Inläggav thesheep 03 feb 2004, 15:16

Men det är inte så lätt att få tag på nått annat än skalectrik där jag bor... och jag är inte så mycket för att köpa på postorder men det finns kanske inte så mycket val...???
Albin
thesheep
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2004, 14:29

Inläggav Gorm fra danska Woodslot 03 feb 2004, 20:33

Du skal naturligvis købe Scalextric.
De nya Scalextric Sport banndelar giver et fint grip og er meget nemme at samle.

Desuden kommer Scalextric med det største antal nyheter i 2004 av alla producenter (Ninco Inklusive) - Scalextric er ochså mere tilgængelig med flera ätersæljera.
Prøv at tjekke http://www.scalextric.com .
Alle nyhetterne bliver præsenteret i Nürnberg i denne uke - så der kommer meget skriveri derfra de næste dagor.
Small cars for big boys
Gorm fra danska Woodslot
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 feb 2004, 20:24
Ort: Helsingør - Danmark

Inläggav Svänn 03 feb 2004, 21:34

Hej,
Carrrera är en bra bana oxå. Den har en ganska slät och fin yta som gör att det är däcken som får hitta fäste på banan (man ser stor skillnad mellan olika däck!!).
Scalextric är mer som sandpapper som river tag i däcken istället.
Carrrera är även den största banan med nästan 20 cm bredd och djupast spår. Den är även avsedd att köra 1:24 på om man skulle vilja det. Den är stel och hård, vilket gör att skenorna inte blir som en banan efter ett tag, som en del andra.
Nackdelarna kan vara att den är krångligare att montera, inte så lämplig att trampa på, och svårare att få tag i delar till i Sverige.
Som lekbana som skall tas upp o ner är den nog inte den bästa, men vill man ha ett lite mer permanent stuk är det nog den banan som kommer närmast en "riktig" träbana i känsla och kvalitè.
Men det är ju vad jag tycker det...... :P :P
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Longitude 04 feb 2004, 00:25

Hepp!!

Jag köpte en skrälldus begagnade Scalextric-delar, "classic" för ett par år sedan när jag tänkte återuppta hobbyn, kort därefter köpte jag en ny Scalextricsats med RMS-kit.
Jag är väldigt belåten med blandningen av "classic" och "sport", det ger flexibilitet och man kan kombinera gamla systemets styrkor med nya spännande produkter.

Jag tycker att Scalextric Sport ger mycket för pengarna när man köper en sats med lite extra lull-lull, men man ska komma ihåg att banan är svårkörd så fort man vill plocka bort magneterna ur bilarna för att få lite mer "känsla"

Bekymra dig inte för att köpa på postorder, dom sista två åren har jag handlat alla mina bilbane-prylar på nätet, mest från england (oftast billigare, även med 5pund för frakt) men också svenskt, det är enklare, lättare, och mindre dyrt än i butiken.
Fast det är klart, när man köper själva start-kitet så bör man väl köpa över disk annars drar nog portot iväg.

Lycka till
/Jeppe
Användarvisningsbild
Longitude
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 feb 2004, 23:12

Inläggav thesheep 04 feb 2004, 14:50

hej

Tack för alla bra tips och jag har inte tänkt mig några större racing tävlingar i mitt rum så det får nog bli en skalectrik
tack!!!
thesheep
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2004, 14:29

Inläggav Pruttmeister 04 mar 2004, 10:24

Jag tycker att du ska köpa ninco för det är mer ström och banorna är mycket tåliga :D
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 71 gäster

cron