banan krympte!!!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

banan krympte!!!

Inläggav chrille 22 nov 2004, 21:04

Hej, jag tänkte dela med mig av en erfarenhet, som om jag hade tänkt är så otroligt given, det här hände.
Efter ca 4 månaders arbete med med en fyrspårigbana i trä med allt vad det innebär så hade jag limat ditt dom sista bitarna med sarg, kopplat det mesta av det elektriska och på börjat byggandet av en körpanel. Så banan var alltså nästan färdig, all kopparn lagd och banan målad och även provkörd lite provissoriskt.
Jag har byggt banan i min källare pga tjejen har okuperat alla övriga utrymen i huset, så där fick jag hålla till med limegröna väggar från -78 och betong att trampa runt på. Nu till mitt fruktansvärda misstag: efter en session av ögondreglande och beskådande av banan sittande på en pall i rummet och med en kaffekopp i handen så får jag för mig att det är för fuktigt i källaren, för fuktigt för min fina färdade bana, så jag reser mig och går och hämtar en avfuktare....... drar igång den och låter den stå och gå på högsta effekten i nägra dygn. När jag ett par dagar går ner för att jobba lite med det sista så ser jag till min fasa att koppartejpen har "skjutit rygg", överallt ser jag små snigelryggar och jag kan säga att paniken spred sig innan jag förstod vad som hade hänt, jag hade krympt banan.
I skrivandes stund är detta åtgärdad med ett par hinkar vatten någon vecka så att banan har nu fått tillbaka sin rätta balans, och även åtgärdat tejpen med limning på sina ställen, men det var verkligen en pers.
Tror inte att någon är så korkad som jag var i detta fallet, men om ni har lust så ägna gärna denna tråd till att bekänna era "fuckups" om jag så säger
Mvh Chrille :D
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Storabjörnen 23 nov 2004, 00:30

"Älskling jag krympte banan"

Var det inte nån komedi som hette så? :D

Mja, det var ju inte så kul det här.

Eftersom jag o sambon springer runt på husvisningar på söndagarna så har det här med "fukt i källaren" fått en helt ny betydelse, och när jag läser om dina äventyr är det nog jag som skjuter snigelrygg. Hur fuktigt har herrn i sin källare egentligen? Låter inte så bra det där.

Jag är nybörjare på bilbana så jag har inte gjort några f'''k ups än, men det lär väl komma.
Men andra f'''k ups har jag gjort här i livet! :)

T.ex valde jag att inte vara hemma när tvättmaskinen sprang läck. :)
Men det är en annan historia.
Avfuktare är bra grejjer. 4 kupévärmare för bil, och ett paket proppar är också minst lika bra att ha till hands när det gäller att driva ur väta.

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav chrille 23 nov 2004, 09:35

Nja det är ingen panik med fukten i källaren, men det blir ju alltid lite fuktigare i källare än i övriga huset.
Det där med tvättmaskinen låter inget vidare hehe... :beer:
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav jomol22 23 nov 2004, 10:10

Problemet med att använda spånskiva el annat trämaterial (spånskiva är nog värst) är just det du kommit underfund med. En spånsiva som står ute men under tak ökar snart några cm på längden. Våra banor är samtliga byggda i detta billiga men i övrigt tämligen usla material, och vi har också en del problem med tejpen. När våren kommer och därmed fuktigare luft får vi en del avbrott på tejpen här och där. I skarpa kurvor drar sig tejpen inåt; den räcker inte till. Ett sätt att lösa detta är att måla banan en sista gång efter att tejpen är på plats. Med färg upp mot tejpens kanter hjälper färgen till en hel del att hålla tejpen på plats.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Peppe 24 nov 2004, 00:05

i vilket material hade du byggt? Spån eller MDF?
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Inläggav chrille 24 nov 2004, 00:16

I spånskiva, billigare men sämre..
men nu är allt som det ska igen, så ger man bara materialet rätt förutsättningar och inte börjar exprimentera med klimatet så funkar det bra :beer:
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Peppe 24 nov 2004, 11:30

Skönt att det var spån. Blev lite orolig om det hade varit mdf, de egna planerna hade då gått i stöpet. :drunk:
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Inläggav jomol22 24 nov 2004, 12:00

MDF är nog bra, men ska vara säker mot fet fukt bör man nog köra med vattenfast plywood, plyfa eller formplywood. Jag har funderat på att bygga en bana att ha ute och köra på oavsett väder eller vind. Det vore coolt. Vi har testat regnrace en gång. Det är skitläckert! En blomspruta är bra, så att det blir riktigt fina droppar.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Udda banmaterial

Inläggav ymigs 24 nov 2004, 12:34

I mitten på 80-talet när det blev inne med möbler och annat i plexiglas/acrylplast (nåt genomskinligt i.a.f.) så hade jag en bekant vars pappa tillverkade sådana möbler.

Min kompis byggde en bilbana i det här materialet på cirka 1,5 x 2 meter. Två ca 8mm tjocka skivor, med fråst spår i den ena, som limmades ihop till en sandwich. Dessutom målades vägbana m.m. MELLAN skivorma så man fick ett häftigt djup i den.
Banan fick en träram och stod ute på en veranda i allehanda väder utan problem.
Har dock för mig att statisk elektrisitet var ett problem så man fick torka av den med en speciell trasa emellanåt...
Har ingen aning om vad som hände med banan sedan.

Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav knut_jr 24 nov 2004, 13:25

Jag har råkat ut för samma fenomen som Chrille.
Misstänkte att det hade med väderförändringar att göra, ett j*la rollande på tejpen när man kommer till loaklen. Vi har ju iof inte en så fuktig lokal, men två väldigt stora skylltfönster som jag misstänker är boven i dramat.

/ Rickard
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav Nico 24 nov 2004, 17:12

Men om man har en (som jag försöker skaffa) lokal som är i t ex ett bostadshus där man har normal rumstemperatur... då inträffar inte dessa problem antar jag?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 24 nov 2004, 18:02

Nej, men du ska ju köra på Sport, inte träbana. Eller?

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Peppe 24 nov 2004, 18:38

Gillar idén med plexi, att få djupet och att kunna se igenom banan :thumb: Lite för mycke 80-tal men ändå :red:
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Inläggav Ghost 24 nov 2004, 18:45

För att inte tala om himla skön den blir att köra på! Silikondäck och en dylik extremt slät yta! :thumb:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav chrille 24 nov 2004, 23:59

Ghost jag läste i någon tråd kommer inte ihåg villken, att du skulle fräsa om någon bana du hade och även fräsa spår för fläta, har kollat runt lite efter priser på fläta och ställen att köpa den på å det enda jag hittar finns i usa.
Vet du något ´bra ställe att inhandla fläta? där priserna är så bra som möjligt.
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 67 gäster