Återuppväckt hobby med frågor..

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Återuppväckt hobby med frågor..

Inläggav twinlight 20 nov 2004, 14:09

Hejsan

Bestämde mig igår för att köpa en Scalextric bana efter att ha funderat i ett par år om jag behövde en eller ej. Fick bli en Circuit 3 GT40 Sport. Banan plockades fort upp på golvet i köket och jag började köra lite för att känna på. Vilken fart det var i bilarna. :up:

Nu funderar jag dock på att köpa till Track Extension C för att gå lite mer bana och kurvor att köra runt på. Bör jag köpa det eller köpa en extra bana istället? Har för mig att jag såg en Circuit 1 F1 för ~800 kr istället för 699 kr för Track Extension C.

Sen har jag en annan fråga som jag inte finner något bra svar på i manualen. Man kan koppla in två transformatorer till banan och enligt manualen är detta för att, jag citerar från manualen, "Du kan emellertid också använda två Scalextrictransformatorer om du vill. Om du gör det kan du köra varje bil helt och håller individuellt." Menar de att båda bilarna kan få full strömstyrka mot att de får dela på strömmen när bara en transformator används? Bilarna går ju rysligt fort redan. Är detta kanske nått man bara behöver ifall man kör med rejält mycket längre bana? Dock verkar det som man då behöver 'Track Power Booster Cables' istället.

/Joakim
Användarvisningsbild
twinlight
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 nov 2004, 13:34
Ort: Värmland, Hammarö

Dubbla trafos

Inläggav ymigs 20 nov 2004, 14:31

Hej,

Nackdelen med att ha en transformator för två spår är att om en bil kör av får den kvarvarande mer ström vilket brukar resultera i en avåkning även där.
Har man en trafo per spår får varje bil konstant ström.

Booster cables använder man mycket riktigt vid längre banor för att få ut jämn ström hela vägen.

Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 20 nov 2004, 18:03

Är du sugen på att bredda ordentligt och har en dator tillänglig för att ta varvtider så skulle jag köpa GT-Interactive setet och få RMS programvara två bilar och massa bandelar för typ 2500kr men det beror på hur mycket slantar du tänker dunka in i projektet!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 21 nov 2004, 01:13

Tjenare.
-Köp en till bana, det är det bästa och roligaste sättet...
Som Nico antydde ovan, så beror det väl på stålar också, naturligtvis, men det är bäst "value for money" om man säger så...
Vad gäller användning av dubbla transformatorer, så kan jag bara säga - GO FOR IT.
Min närmaste race-polare som använder Scalextric sport, kör på dubbla, och vi har tajta hårda race varje gång.
Eftersom detta med bilbana är en smittosam "idrott" så har två till i våran omgivning begivivt sig in på denna slingrande - bana :taunt:
Ingen av dessa har HUNNIT skaffa sig dubbla transformatorer ännu, men det känns MARKANT mycket mera frustrerande att köra på någon av dessa banor.
-Inte kul.
Åker en av, så kan man nog påstå till 80% att den andra hänger med på grund av extrem accelerationsökning, lite som TYCO på 80-talet.
Själv kör jag Carrera, vilken har separat strömförsörjning från start, så detta problem är eliminerat, men vid användning av Scalextric - DUBBLA TRANSFORMATORER... Jajjamensan !!!
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav Mr Way Cool 21 nov 2004, 01:16

...och så kom jag just på, att om du håller ögonen öppna, så säljs just nu ROAD RIVALS X1 för 749:- på vissa ställen i landet (inga namn).
Det är bra pris och två kul bilar, bara ett tips...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav twinlight 21 nov 2004, 01:29

Tack för snabba svar. Har hunnit köpa mig en varv/tidräknare samt nästan kört slut en bil Antar att ett par går innan man fått in känslan för detta helt eller så är det jag som försöker pressa för hårt. :)

Tittade på nått set tidigare idag för runt 800 kr och efter ett antal avkörningar tillsammans med brorsan idag så kan jag nog hålla med om att dubbla transformatorer behövs. Nära på varje gång nån av oss åkte av så slutade det med en till olycka. :)

/mvh Joakim
Användarvisningsbild
twinlight
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 nov 2004, 13:34
Ort: Värmland, Hammarö

Inläggav Nico 21 nov 2004, 12:33

Björn!

Vart då? Jag vill köpa det set'et!!... Tell me please. Dom kan ju knappast må dåligt av flera kunder eller... (?)

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster