Sida 23 av 24

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 03 nov 2008, 22:24
av Manley
JensaPson skrev:...då det var någon form av gyttjebrottning med motorcyklar på Gotland som krävde min närvaro...


Weeööpp..?

Kör du själv..?
Vad, if so..?

Skulle ju kunna ta det via pm..
Men andra kanske också undrar.. :)

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 04 nov 2008, 17:03
av JensaPson
Har kört förr Manley!
Mekar idag åt tre dårar som åker KTM och Honda.
Men tjatet finns från deras sida att jag ska börja köra med dom igen. :beer:

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 17 mar 2014, 10:22
av Nico
Årets uppspark av gammal tråd... dags att visa vad vi har hitte'på. Kanske skjutsar in någon bild då o då...

Vi har i a f sjösatt en ny go' klass. Historic Saloon, och det blir banne mig ganska läckert på startlinjen.
Reglerna är inte huggna i sten ännu. Men vi håller oss till 18k mabuchi och runt 90 gram och jobbar utifrån det. Diskar snabba bilar och ekipage utan inserts till en början så får vi se var det landar.

Bild

Bild

Bild

Sista bilden;
Längst bak; SRC Ford Capri, praktiskt taget original + Fly Alfa frontmotor med lm-fälgar och supersulor
Längst fram; Tysk Mööörcedes på Italienskt chassie - ända sättet att få en tysk att gå bra 8-) , Ford capri original, en skyline från Arii sittande på MRRC-chassie om jag inte missminner mig(?), samt en Ford på Penelope-chassie.

W I P

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 17 mar 2014, 10:26
av Jormungandr
Fräna ekipage! Pratade lite med Janne L om klassen när vi träffades sist. Det känns som ett vinnande koncept. synd bra att någon redan byggt Datsun Skyline '71 som jag håller på med :-P

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 17 mar 2014, 10:45
av Nico
Sen körde vi också Grupp 5 med sideways-bilar. Denna klass är helt sjukt hysterisk på de "små" banor vi kör på. Det är motvilligt man laddar upp för tävling med dessa sjukt potenta prestanda-bilar. Förstå mig rätt - det är inget fel på bilarna som dom är med de vanliga justeringarna. Men det känns som man våldtar banan med dessa bilar. För mycket bil helt enkelt.

Bild
Bild

Efter att ha kört lite med dessa har vi hittat på något skoj som vi tror på och kommer göra TRS-regel av.

Vi hade Sideways senaste Ferrari 512BB bestyckad enligt nedan - till en början med originaldäcken var bilen en f-r-ö-j-d att köra. Faktiskt bland de bästa bilar jag har kört.
- Standard slot.it inlinevagga. (skrothögen) 0 kr alt. sich13b.
- Pendlespec. Mabuchi 18k (PSRAC4 Mabuchi Motor 18.000rpm End Bell Drive).
- Krondrev slot.it gi26-bz.

Med dessa ingrepp får man en Sideways som går att köra. Ett steg bakåt, och tretton steg frammåt ungefär.

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 18 mar 2014, 14:57
av Gulf Persson
Historic Saloon var en keeper definitivt, skitkul. Skylinen sitter dock på ett PRS32/SlotClassic/Pendle chassi.

Jormungandr skrev:synd bra att någon redan byggt Datsun Skyline '71 som jag håller på med


Du får väl bygga någon av de andra i fabriksteamet, fanns med samma dekor i grönt eller blått också..

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 30 apr 2014, 06:34
av Nico
Eftersom vi i skrivande stund inte orkar giddra med hemsidan så fortsätter vi att visa livstecken från klubben via forumet istället.

TRS gyldene ögonblick infaller ungefär vart fjortonde dag på ett rullande "tis-ons-tor-schema". Vi tävlar i allehanda skojiga klasser vi kan komma på. Fokus ligger på trevliga och easy going träffar där vi samlas runt våran hobby. Klubben är mer eller mindre öppen för nya medlemmar. Om intresse finns så är det bara att ta kontakt med någon/mig i klubben. Vi varvar skapliga standardklasser med hembyggen likt det man ser längre ner i denna post.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Test-test-test inför kommande tävlingar och samtidigt alltid ett sista shakedown precis innan start då man plötsligt inser att det skrapar i både här och där!

Bild

Vi körde femte och sista deltävlingen i nya Historic Saloon som mer eller mindre har varit en estetiskt framgång och succé tävlingsmässigt. Undertecknad har dessutom vunnit alla de tävlingar jag deltog i (4/5). Mycket tack vare att jag snabbt hittade the sweetspot på min Alfa efter lite pillande. Nu har vi breakat in klassen och efterföljande diskussioner verkar bli huruvida man ska tidsbegränsa ekipagen osv. men det lutar nog lite åt att det blir ganska öppet för nu.
Själv ska jag bygga en ny bil till nästa gång vi kör eftersom den här gick oförskämt bra.

Sen var det faktiskt - tro det eller ej, dags för ännu en ny klass *drumroll* Classic F1!!!
Recepturen initialt är som följer; s k cigarrbil utan vinge fram eller bak. Det är fritt fram på samtliga punkter men motorn skall vara en slimline/S-can 16k från MRRC. Resultatet? Herrejösses-läckert!!

Bild

Bild

Bild

Det enda som känns konstigt är variationen mellan däcksbredden bak!
(Jag ger mig inte på de exakta beteckningarna för att undvika att bli bitchslapped av mer kunniga på området.)
Vinnare var en Lotus följd av en Lotus =) Lite kul med tanke på att vinnarbilen är ett renodlat hemmabygge av Uffe. Eget chassie på en plastmodell (#82), andra plats är en Scalextric Lotus (#5), följd av den första resinkarossen på PP-chassie Scarab #48. Sen minns jag inte exakt positionerna. Men Ferrari #12 är en Pinkkar med originalchassie och BRM sulor, och Ferrari #4 är en resinare på PP-Chassie med PP-sulor. Bonnier var kvällens rattfylla - han sladdade ur både här och där med sin höga bil men kommer säkert igen när han har möberat ut mera ballast. Fast jag kanske ska sitta ner i båten. Jag råkade nog ut för det absolut värsta man kan göra när man kör bilbana... Jag kör en noggrant byggd resinbil - openwheeler med små delar som backspeglar och en skör vindruta i tunn lexan osv. Sen voltar jag över räcket och... NER I GOLVET!!! *insert foul language* (G)ulf fiskar snabbt upp bilen från golvet och mentalt har jag lagt ifrån mig handtaget och insett att jag har sabbat en av mina snyggaste bilar och bryter tävlingen. Men nej då, Uffe singlar upp bilen och ställer den i spår igen och iväg åker man. Alla delar sitter kvar och bilen går precis som innan. *flämt*

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 30 apr 2014, 08:38
av fightfireman
Lyfter hatten för dessa fina bilar och för en bra ide' till bilklass. Hoppas vi i söder kan ta efter. Kan man säga att de bilar med breda däck kommer högre upp i listan efter målgång? Kanske inordna i reglementet med ett visst tillåtligt bredd på däcken?

Bra jobbat...

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 30 apr 2014, 10:32
av Nico
fightfireman skrev:Kan man säga att de bilar med breda däck kommer högre upp i listan efter målgång? Kanske inordna i reglementet med ett visst tillåtligt bredd på däcken?


Initialt vill jag svara ja på frågan, men vi kör igenom våra två tävlingar enligt första regelupplägget sen kommer vi säkert göra någon form av utvärdering och justering. Bilen som kom tvåa hade de bredaste svålarna. Till nästa tävling kommer jag med likadana svålar på ett annat PP-chassie+resinkaross. Så vi får se hur det går helt enkelt.

Efter 12 minuters körning skiljde det inte mer är 7 varv mellan 1-5 plats, 6 plats halkade efter lite varvmässigt pga tidigare nämnda problem med väg/spårhållning om man kan säga så.
En av de äldsta reglerna som har hängt med sen innan klubben startades mer eller mindre togs bort direkt i just den här klassen. Det var regeln om att vikterna alltid skall vara placerade inuti bilen. Lotus #5 körde med en redig bit bly utanpå/under bilen. Vi ansåg detta okej i Classic F1 mark 1-reglerna eftersom PP-chassien praktiskt taget har hela vikten precis där man vill ha den, i botten på bilen.

Klassen rekommenderas varmt!

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 30 apr 2014, 10:58
av Gulf Persson
Kan bara instämma i att det var en riktigt kul klass som jag hoppas kommer leva länge. Ett par små korrigeringar dock:
Nico skrev:Ferrari #12 är en Pinkkar med originalchassie och BRM sulor
Är en Cartrix.
Nico skrev:vinnarbilen är ett renodlat hemmabygge av Uffe. Eget chassie på en plastmodell (#82)
Ska väl tilläggas att den dock kördes av en betydligt mer begåvad förare än jag själv, nämligen Lasse1930 och till protokollet hör väl också att den inte hunnit utrustas med MRRC/SRP 16k motorn utan hade en 18k motor dock drevad typ 9/30 så fartskillanden var inte så stor.

Superduper kul klass som sagt.

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 02 maj 2014, 08:02
av Nico
Gulf Persson skrev:Ett par små korrigeringar dock:
Nico skrev:Ferrari #12 är en Pinkkar med originalchassie och BRM sulor
Är en Cartrix.

Men åh *handflatan i pannan*, så var det ju! Men blev liksom matt av alla läckra bilar.
8-)

Nästa racekväll kommer bli grym! Först modern F1 (All Slot Car) och sedan Historic F1, nice!

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 03 jul 2014, 14:06
av Nico
Oj! Det hände en grej...

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 03 jul 2014, 21:37
av Jormungandr
fina banan!!! hoppas det blir en ny skapelse som är lika mysig och kul att köra :-)

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 03 jul 2014, 22:56
av Nico
Vi skulle bara renovera lite men kommer att passa på att kröka om en del av banan lite.

Re: Tjockhult Racing Society - Officiell tråd

InläggPostat: 06 jul 2014, 23:47
av Aramis
Annars var ju just det partiet bland det skönaste man kört på en bilbana men det är klart att en renovering med ombyggnad kan fräscha upp lite! Ska bli spännande att se resultatet! :)