söker slotcar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

söker slotcar

Inläggav lotus 20 aug 2007, 20:50

hejsan..

jag er ny her på sidan, så jag tänkte jag skulla tästa den nu.

Jag leter efter lotus seven bilar, minnas det skulla vara scalextric som gjorde dom.

alla lotus, mg och austin healey bilar har interrese..


jag kommar från danmark så forlåt mit dårliga svenska... :D
lotus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2007, 20:43

Inläggav JensaPson 20 aug 2007, 21:03

Austin Healey - Ninco
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav PeO 20 aug 2007, 21:22

Scalextric har gjort både Lotus 7 och Caterham modeller.

De har dessvärre utgått ur sortimentet nu men finns ibland till salu på E-bay (dessvärre brukar de bli ganska dyra). Det kan finnas en och annan hos någon handlare också.
En av mina kompisar köpte exempelvis en Caterham 30th Anniversary av en känd handlare i Jönköping för några månader sedan.

Såvitt jag vet finns det inga ex kvar hos de svenska web-shoparna.

Ninco har fina modeller av Austin Healey 3000. Det finns varianter med nedfälld och uppfälld soft-top samt med hard-top. Såvitt jag vet finns det minst en cab, två med uppfälld cab och tre med HT. Själv har jag fått ihop 5 st (4 olika) vid det här laget.

Utöver detta kan det ev finnas resin-modeller av AH 100 (har i alla fall funnits...) - dock har jag ännu inte lyckats hitta någon. AH Sprite (Frogeye) finns i resin-modell.

MG (A, B etc)finns såvitt jag vet bara som resin-modell numera. Jag har i vart fall aldrig sett någon modell av MG före MGA (exvis TD eller TF).

Scalextric har också gjort ett antal versioner av den moderna racern MG Lola.(Le Mans bil) - både i standard och sportversion. Dessa kan fortfarande gå att hitta på E-bay - jag har i alla fall köpt ett par därifrån i sommar. De svenska web-shoparna torde inte ha några ex kvar.

PeO
PeO
Depåman
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 17 jan 2007, 16:44
Ort: Skara

Inläggav PeO 20 aug 2007, 21:29

Glömde bort att nämna att Scalextric gjort Lotus F1 modeller också. Sök på E-bay.

Såvitt jag vet finns inga slot-modeller av Elise, Esprit, Eclat, Exige etc. Dock har jag en gång sett en resinkaross av en Europa och en Elite (gamla modellen) till salu på E-bay.

Fleischman har gjort i vart fall en modell av en Lotus racer - minns inte vilken (kan vara en Lotus 40 kanske). Någon annan på forumet vet förmodligen bättre.

PeO
PeO
Depåman
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 17 jan 2007, 16:44
Ort: Skara

Inläggav JensaPson 20 aug 2007, 21:35

Japp det var Lotus 40 Fleischmann tillverkade.
Den fanns i orange, blå och grön i 1:32
Men även i 1:24, fast dessa bilar är väldigt ovanliga.
Bilarna i 1:32 finns till bra priser på ebay.de men kolla skicket noggrant då Fleischmanns bilbanor försvann från marknaden 1989.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav snugged 21 aug 2007, 00:21

PeO skrev:Scalextric har gjort både Lotus 7 och Caterham modeller.

De har dessvärre utgått ur sortimentet nu men finns ibland till salu på E-bay (dessvärre brukar de bli ganska dyra). Det kan finnas en och annan hos någon handlare också.
En av mina kompisar köpte exempelvis en Caterham 30th Anniversary av en känd handlare i Jönköping för några månader sedan.

Såvitt jag vet finns det inga ex kvar hos de svenska web-shoparna.


så när jag stövlade in på "lekit" i arninge häromdagen för att kolla vad dom hade så var det ren å skär tur att den här var på rea? woohooo! :beer:
Bild
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Inläggav PeO 21 aug 2007, 08:43

Mina inlägg ovan skrevs direkt ur minnet - åldern gör att man missar en del - ursäkta.

Nyss gjorde jag en sökning på Lotus på E-bay(UK) och hittade som väntat en hel del gamla F1'or men också en lite nyare Lotus 72 (tillverkare Vanquish) samt en ovanlig (i vart fall för mig) modell av Lotus LM59 (tillverkare MMK). Den senare med tillhörande högt pris - men modellen ser otroligt läcker ut på den tillhörande bilden.
Ovanligt nog fanns det också en Lotus 7 till salu (modellen med "långa" framskärmar).

Utöver detta finns naturligtvis Revell-Monograms modeller av (Ford/Pord) Lotus Cortina MkI (kolla de svenska web-handlarna) samt resin-modeller av Lotus Cortina MkII och Elan (den "riktiga" bakhjulsdrivna förstås).

Förmodligen finns det en hel del mera godis om man letar lite ordentligt efter resin-modeller och inte bara nöjer sig med E-bay sökningar.

Scalextric gjorde en modell av Austin Healey för länge sedan. En nästan identisk kopia tillverkas fortfarande av Pink-Kar.

Som synes finns det ett rätt betydande antal modeller att välja mellan. Visst går det att bygga en ganska stor slotbils-samling med bara Austin Healey, MG och Lotus.

PeO
PeO
Depåman
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 17 jan 2007, 16:44
Ort: Skara

Inläggav lotus 21 aug 2007, 10:57

ok ...

er der inga som gar några dom vill bytta/sälja?

jag har dom gamla lotus formel bilarna från 60 talet och en ausin healey 3000 också från 60 talet.....och många många andra....
lotus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2007, 20:43


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster