Ninco Classic Cars

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 16 mar 2011, 20:27

Ja det verkar som Ninco inte riktigt vet hur de ska förhålla sig till sin Classic-serie. Å ena sidan verkar den vara omåttligt populär hos oss entusiaster på olika forum världen runt. Hur den sedan är rent kommersiellt vet jag sedan inte. Kanske säljer man 10 Diablo mot en Healey, vad vet jag? Vad jag sett har bilarna inte varit med i den tryckta katalogen nån gång. Kan i o f s inte uttala mig om innan 2005 men efter det inget. Inte i årets katalog heller.
Ninco 2011

Faktum är ju också att de inte lanserat nån ny modell sedan Porsche 550 spydern. Det är uteslutande reliverys och små begränsade utgåvor för att mjölka ur samlarna och entusiasterna. När jag tänker efter så verkar dessa utgåvor om 200 bilar inte sälja slut omedelbums. Pendle har jag sett har en lim. ed. 356:a nu och den har de haft ett tag nu. Nåväl, de köps väl upp av samlare som sedan bjuder ut dem till hisnande priser. Om ni som visade bilar i denna tråd för 4 år sedan har kvar alla bilar så sitter ni på en guldgruva. Gjorde en snabbkoll på E-bay igår och såg ingen 356:a eller 166:a för under 135 dollar.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Borgis 16 mar 2011, 21:30

Om man har kvar? Jodå, de från förstasidan i tråden finns kvar och ett rejält gäng till. :)
Men... jag har inte köpt fler efter Panamericanavetten. 33 st är de, förutom några
dubletter jag köpt när de var billiga.

De som saknas är de som var dyrast redan för fyra år sedan. Dem köper jag inte bara för att
stoppa i skåpet. Kommer det hela tiden nya blir ju samlingen aldrig komplett ändå. :)
Guldgruva? Tja, för de efterlevande då antagligen. Jag tänker då inte sälja dem. 8-)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav balsaworks 16 mar 2011, 22:04

Det finns många annonser för Ninco Classic- bilar på eBay med köp-nu-erbjudanden på $135-$200, fr.a. på huvudsidan eBay.com, som vänder sig till i första hand USA.
Det är säkert en och annan oerfaren köpare som har lite för bråttom och köper nån bil för de priserna men de flesta ligger kvar osålda.
Om man tittar på Europeiska eBay-sidor så erbjuds ofta Ninco classic för runt €50, alltså 450 SEK i dagens valuta.
Knappast överpris, det är vad det flesta Ninco-bilar kostar idag.
De ovanligare äldre varianterna av 356 t.ex. går ofta för €70 (630 SEK, c:a $100), lite mer alltså.

De nya specialutgåvorna av 356 som kommit ut i England i små serier i smb med veteranbilsträffar - Donington, Goodwood, m.fl., säljs i regel för £90 paret (465:- / bil i dagens valuta). Det är forfarande relativt lätt hitta alla dessa bilar på marknaden till i stort sett samma pris och de firmor (t.ex. Pendle och Scale Models) som tar fram bilarna ser det mest som ett sätt att göra reklam för evenemanget och har väldigt lite eller ingen förtjänst på bilarna.

Jag skulle nog inte satsa på Ninco Classic- bilar för att investera pengar....
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Nico 17 mar 2011, 15:30

Borgis skrev:Den serien utvidgas nog inte med så mycket tror jag. Har Aurelian gjorts i många olika varianter så att Ninco kan mjölka modellen ordentlig? Om inte är det nog inte aktuellt... eller?

Känns lite onödigt att dryfta vidare kanske eftersom chansen att påverka förmodligen är ganska liten. Men dom skulle nog kunna få lite liv i det hela om dom ville. Med tanke på att deras Porsche 356'or har släppts i lite olika färger utan någon som helst igentlig eller nödvändig anknytning till verkligehten så skulle dom lätt kunna göra samma sak med den genomläckra Lancia D24'an t ex.

Få ut modellen, svart, gul, vit, röd blå osv. Eller varför inte sälja som whitekit???

Bild

*droooool*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Borgis 17 mar 2011, 20:59

Håller med dig fullständigt. Den är helt underbar! :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 31 mar 2011, 21:44

Ja, jag tycker den är riktigt snygg iallafall. Hittade den på Nincos nya Facebooksida.

Bild

Ännu en bil på önskelistan....
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Borgis 31 mar 2011, 22:15

Jo, den var ganska juste. Synd att de kör med Porschefälgar bara.
Kul ändå med en Classic till trots allt. Den här gången var det ju inte bara färgen
som skilde.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Ravajack 01 apr 2011, 00:25

GranTurismo skrev:Ja, jag tycker den är riktigt snygg iallafall. Hittade den på Nincos nya Facebooksida.

Bild

Nincomodellen skiljer sig en del från förebildens 1/1-version, om man säger så...

Bild

I synnerhet fronten verkar Ninco-modellören ha missat totalt. Och kromsidan med luftintaget.
Och fälgarna. Och nackkudden. Och backspegeln. Fenan verkar väl också lite låg. Och... :suspect:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Aramis 01 apr 2011, 07:10

Ninco verkar ha gjort det väldigt lätt för sig med denna modell och har i princip enbart lagt till en fena. Annars är ju gjutformen den samma som tidigare Corvetter. Känns väl inte så värst kul när det finns nya tillverkare som Pioneer som verkligen ligger i för att få till modellerna perfekt...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Nico 01 apr 2011, 08:43

Aramis skrev:...Känns väl inte så värst kul när det finns nya tillverkare som Pioneer som verkligen ligger i för att få till modellerna perfekt...

Instämmer till 100%
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Janne L 01 apr 2011, 11:07

Ball kärra, det händer inte så mycket på 50-60tals fronten hos masstillverkarna utan mest på resinsidan så dissa inte ner på det lilla vi kan vara glada åt. Det finns plasticard, kromfärg och spackel för dom som retar sig för mycket.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 06 nov 2011, 12:25

Stoppa pressarna! Ninco kommer med en Jaguar E-type!! Här är några prototypbilder de lagt ut på sin Facebooksida. Ser lovande ut enligt min mening och går den lika bra som flera andra Classics kan den bli riktigt rolig.

Bild

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Aramis 07 nov 2011, 04:04

Wow! Den bilen går ju bara att älska!! Formerna är helt underbara och hoppas nu att den kommer i några läckra kulörer!! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Nico 07 nov 2011, 10:00

Aramis skrev:Wow! Den bilen går ju bara att älska!! Formerna är helt underbara och hoppas nu att den kommer i några läckra kulörer!! :)

Annars har man ju massa läckra kulörer i målarlådan. Har redan en plan för denna, m a o - I'm getting one!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Jormungandr 07 nov 2011, 11:00

Finns en överhängande risk för att jag fixar till en Lightweight Lowdrag Coupé... ;-)

http://www.ultimatecarpage.com/car/2326/Jaguar-E-Type-Lightweight-Low-Drag-Coupe.html
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster