Hej allihop,
Vilken rolig tråd! Kul att se att så många gillar miniracingbilar av lite äldre stuk.
Ninco Classic påminner en del om det man körde hemma på vardagsrumsgolvet på 60-talet.
Jag hittade en Porsche 356 Evita i Hobbybokhandeln på Kungsholmen, av alla ställen och blev alldeles paff.
Någon hade lämnat in en obetydligt begagnad Ninco-bansats med lite lösa delar och bilar till försäljning. Jag tipsade en kompis på jobbet som behövde en födelsedagspresent till sin grabb, och fick då Porschen som tack för hjälpen. Succé på alla fronter.
Sen hittade jag den röda Jaggan hos Delphinium när de lade ner sin leksaksbutik på Söder och hade utförsäljning. Den är stabilare än Porschen och går väldigt fint, antar att längden på chassit hjälper till.
Den röda Cobran är inhandlad från Staterna via e-Bukten. Den är lite rivigare med NC2-motor, vilket känns helt rätt. Bytte på prov till NC1 men det blev för mjäkigt. Det ska vara lite klös i en Cobra.
Jag har jämfört med ett par byggsatsbilar från Revell och Monogram som har överlevt från 60-talet och skillnaden är inte så stor.
Revell-Cobran kräver minst 12V så jag ställde nätaggregatet på det och det funkar bra för Ninco-Porschen också.
Lolan och Ninco-Cobran däremot, med sina vassare motorer blev nästan okontrollerbara med så hög spänning så jag minskade till 11V för dom två och då förbättrades också varvtiderna.
Eftersom Revell-Cobran och Lolans däck hade torkat så har jag satt silikondäck på dem. Porschen och Ninco-Cobran kördes på originaldäck
Så här blev bästa varvtiderna på min Carrera-bana:
Revell Cobra 9.89 sek
Monogram Lola GT 9.67 sek
Ninco 356 (NC-1) 9.92 sek
Ninco Cobra (NC-2) 9.34 sek
Lolan har för hög tyngdpunkt och är extremt svårkörd, den välter i kurvorna. Bästa varvtiden var ett kanonåk som jag sen aldrig kom i närheten av efter många försök. Den gamla Monogram-motorn ”X-110” drar också mycket ström – 1,6A på rakorna jämfört med 0,3 – 0,4A för de övriga.
Swing-armen fungerar däremot perfekt. Jag har ett rejält gupp i banan och där lättar Lolan ett par centimeter upp i luften men styrskon ligger oftast kvar i spåret, vilket ser rätt kul ut.
Ninco-Porschen är ju också rätt vältig av sig. De bägge Cobrorna är däremot mycket lättkörda och förlåtande – ganska likvärdiga i det fallet.