Ninco Classic Cars

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Inläggav BRM V16 18 maj 2007, 09:14

BIGBOI207 skrev:Med risk för att bli halshuggen så länkar jag till en bild som trots allt inte är helt OT ...


Bild


Aah! Känns lite som de där gamla 911/912 som byggdes om till "Turbo look alike" Eller DP (Skala 1:1)
Man ser dem inte längre men lite roliga är de på sitt sätt och det kan den där porchen också bli. Lite som en Roadsportbil som samma ägare har år efter år och modifierar till oigenkänning :thumb: :beer: :thumb:
Puritan my ass :beer:
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav BMC 18 maj 2007, 22:45

Haha, skitfränt, min melodi det där (cut and shut). Men nu får du se till att den går lika fort som den ser ut. Du kommer nämligen snart att få en konkurent: Mini 1275 GT med kortat mustang chassi och mabuchi 30,000rpm:are :-P

/ BMC :thumb:
"Det va en gång en bilindustri.......Innan tyskarna kom å förstörde allt"
Användarvisningsbild
BMC
Depåman
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 17 dec 2006, 17:41
Ort: Bålsta

Inläggav BRM V16 18 maj 2007, 23:39

BMC skrev:Haha, skitfränt, min melodi det där (cut and shut). Men nu får du se till att den går lika fort som den ser ut. Du kommer nämligen snart att få en konkurent: Mini 1275 GT med kortat mustang chassi och mabuchi 30,000rpm:are :-P

/ BMC :thumb:


Fetare skärmbräddare än Scalextrics Mini Clubman? Hoppas det, och en fet bakvinge på det :D Bilder :P
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Nico 19 maj 2007, 11:46

BMC skrev:Haha, skitfränt, min melodi det där (cut and shut). Men nu får du se till att den går lika fort som den ser ut. Du kommer nämligen snart att få en konkurent: Mini 1275 GT med kortat mustang chassi och mabuchi 30,000rpm:are :-P

/ BMC :thumb:


HANDBROMS!
Detta är inte en av mina projekt, det är från ProtoSlotKit's hemsida! Jag har för mycket skit på kö-listan för att dra igång något nytt just nu...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav BMC 19 maj 2007, 16:14

vad besviken jag blev, tyckte det där såg riktigt skoj ut :(
Har en cooper karros på hyllan också som ska taksänkas och förses med spoilers. (som på visningsbilden)

/BMC :D
"Det va en gång en bilindustri.......Innan tyskarna kom å förstörde allt"
Användarvisningsbild
BMC
Depåman
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 17 dec 2006, 17:41
Ort: Bålsta

Re: Porsche Hausse!

Inläggav ymigs 20 maj 2007, 16:41

BIGBOI207 skrev:Det skulle vara AP-BALLT om vi kunde få se en(ett par) liknande travar med urläckra Porsche 917 bara för att höja dregelfaktorn lite.

OK då, men det blev så många att man tappar kollen lite. Dessutom fotat med yxkamera på frihand i befintligt ljus...
"Bara" 34 olika, missade att det stod några till på en hylla bakom mig... :x
Bild
Tänkte jag skulle fota dem en och en och droppa bilderna i mitt galleri när jag får mer tid... :sceptic:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Borgis 20 maj 2007, 16:50

Det var ju faktiskt här jag tänkte gny på OT-innehållet men du är ursäktad, Ymigs. ;)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav balsaworks 04 jun 2007, 21:07

Hej allihop,

Vilken rolig tråd! Kul att se att så många gillar miniracingbilar av lite äldre stuk.
Ninco Classic påminner en del om det man körde hemma på vardagsrumsgolvet på 60-talet.

Jag hittade en Porsche 356 Evita i Hobbybokhandeln på Kungsholmen, av alla ställen och blev alldeles paff.
Någon hade lämnat in en obetydligt begagnad Ninco-bansats med lite lösa delar och bilar till försäljning. Jag tipsade en kompis på jobbet som behövde en födelsedagspresent till sin grabb, och fick då Porschen som tack för hjälpen. Succé på alla fronter.
Bild

Sen hittade jag den röda Jaggan hos Delphinium när de lade ner sin leksaksbutik på Söder och hade utförsäljning. Den är stabilare än Porschen och går väldigt fint, antar att längden på chassit hjälper till.
Bild

Den röda Cobran är inhandlad från Staterna via e-Bukten. Den är lite rivigare med NC2-motor, vilket känns helt rätt. Bytte på prov till NC1 men det blev för mjäkigt. Det ska vara lite klös i en Cobra.
Bild

Jag har jämfört med ett par byggsatsbilar från Revell och Monogram som har överlevt från 60-talet och skillnaden är inte så stor.
Bild

Bild

Bild

Revell-Cobran kräver minst 12V så jag ställde nätaggregatet på det och det funkar bra för Ninco-Porschen också.
Lolan och Ninco-Cobran däremot, med sina vassare motorer blev nästan okontrollerbara med så hög spänning så jag minskade till 11V för dom två och då förbättrades också varvtiderna.

Eftersom Revell-Cobran och Lolans däck hade torkat så har jag satt silikondäck på dem. Porschen och Ninco-Cobran kördes på originaldäck

Så här blev bästa varvtiderna på min Carrera-bana:

Revell Cobra 9.89 sek
Monogram Lola GT 9.67 sek
Ninco 356 (NC-1) 9.92 sek
Ninco Cobra (NC-2) 9.34 sek

Lolan har för hög tyngdpunkt och är extremt svårkörd, den välter i kurvorna. Bästa varvtiden var ett kanonåk som jag sen aldrig kom i närheten av efter många försök. Den gamla Monogram-motorn ”X-110” drar också mycket ström – 1,6A på rakorna jämfört med 0,3 – 0,4A för de övriga.
Swing-armen fungerar däremot perfekt. Jag har ett rejält gupp i banan och där lättar Lolan ett par centimeter upp i luften men styrskon ligger oftast kvar i spåret, vilket ser rätt kul ut.

Ninco-Porschen är ju också rätt vältig av sig. De bägge Cobrorna är däremot mycket lättkörda och förlåtande – ganska likvärdiga i det fallet.
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Inläggav ZeeJay 04 jun 2007, 21:30

Jag hittade en Porsche 356 Evita i Hobbybokhandeln på Kungsholmen, av alla ställen och blev alldeles paff.
Någon hade lämnat in en obetydligt begagnad Ninco-bansats med lite lösa delar och bilar till försäljning. Jag tipsade en kompis på jobbet som behövde en födelsedagspresent till sin grabb, och fick då Porschen som tack för hjälpen. Succé på alla fronter.


Bara att gratulera!!
Evita Peron Porschen står högt upp på min önskelista. Dock har inköpschefen varit här o strypt lite i budgeten men det kommer igen snart med lite huggsexa efter Ninco classics.

Ninco-Porschen är ju också rätt vältig av sig. De bägge Cobrorna är däremot mycket lättkörda och förlåtande – ganska likvärdiga i det fallet.


Har du plockat ur magneterna i de som har magnet från början?

Jag har ett tips och det är att vikta dem....har jag gjort med alla mina (6 st ) Ninco Classics och de går alla mycket bättre....har ju en porsche med NC 1 som är lite vältbenägen men med lite rätt placerade vikter så går det fint med ett gott breställ i R1 och R2 kurvorna....

:thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 04 jun 2007, 21:41

Japp, bara att gratulera ännu en i raden. Underbara bilar. Visst är Jaguarerna riktigt goa att sladda omkring med. Min fick bara lite olja i bussningarna och gick bra direkt ur lådan.
Kanon!!
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 04 jun 2007, 22:04

Bild

Underbart rolig bil att sladda runt med....:-)

Har viktat min så här;

Bild

Två st bladvikter från NSR som jag har klippt till i lagom längd/vikt.

:thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Nico 04 jun 2007, 22:07

Langar in två sjyssta bilder jag tog på Jensa's bilar i helgen!

/Nico

Bild

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Borgis 08 sep 2007, 23:37

Nu är det ännu en på gång snart. :)

Bild

Inte den snyggaste jag sett men ändå en "must have". :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 09 sep 2007, 21:05

Vacker Pärra!!

Snart dags för ett riktigt Classic Race al Mille Miglia!!
:thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Ramchager 10 okt 2007, 13:00

Bild

Tänkte att man skulle kunna ha fina bilar att leka med på en H0-bana också. Hittade skalen hos Hellonwheels, ebay. Eftersom hjulbasen är kort på en 356 så blev de inte riktigt i rätt skala, aningen för stora. Passar mer till Tyco trots att de är på AFX Magnatraction.

8)
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster