Borgis skrev:Vad är det som inte funkat, PeO?
Egentligen två saker. Först tänkte jag göra buren "riktig" med stöd ända ner i karossen - då fick jag problem med främst bakhjulen. Sedan har jag förmodligen en för svag lödkolv så jag lyckades aldrig löda ihop en båge i metall som jag ursprungligen planerat.
Jag vill väldigt gärna ha en bur och inte bara en "vanlig" båge med baksträvor. Det blir med största sannolikhet så att jag gör det liten enklare för mig själv och fäster buren/bågen i karossen och/eller inredningen istället för i chassiet.
För tillfället har jag en "försöksbur" i plast hämtad från en Carrera Ferrari 575 GTC. Funderar fortfarande på hur jag ska lösa problemet med buren. Det kan i värsta fall bli så att försöksmodellen permanentas - kanske efter viss modifiering.
Så här långt är original-föraren också kvar i bilen. Han måste bytas ut mot någon annan med en modern race-stol och framför allt en integralhjälm. Öppen hjälm får ju inte användas i öppna bilar i roadsport/modsport idag. Funderar lite på att testa med en gubbe (och stol) från en Scalextric A1GP. Det gäller ju också att få "ner" föraren i bilen ordentligt. En Healey är ju en rambyggd bil där man sitter mera "på" bilen än i den i original (ungeför som en Jagga XK120 etc)
Jag har fått inspirationen från den Hult-Healey (som körs av "Mackan" - minns inte annat än smeknamnet) i modern racing. För er som av någon anledning inte är Healey-freaks kan jag tillägga att Hult-Healey är en svensk plast-replik som kunde användas med olika chassi-varianter. Min "förebild" har en Rover V8 men det finns andra - främst med olika Volvo-motorer.
Förresten, jag lät fantasin skena lite i det förra inlägget. Jag har visserligen 5 st Healey men "ännu" bara 2 HT och inte 3 som jag skrev (önskar jag hade en till....).
PeO