Min nya bil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Inläggav SlotRacer 30 jul 2007, 18:21

@Pryzze

Köpte den där för ca 2v sedan.

Om du klarar dig utan "Peace & Love" så finns den i en del souvenirbutiker på Drottninggatan (söder om sergelstorg) .
Jag köpte Corvetterna där.

/Stefan
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav SlotRacer 30 jul 2007, 18:33

...och ja, både corvetterna och folkabussen är i 1:32.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav pryzze 30 jul 2007, 18:38

Tack Slotracer!

Tänk att det skall vara så svårt att hitta modellbilar i just skala 1:32.


Här är inte min senaste bil men väl de senaste bilderna.
En Porsche 911 GT3R med framljus köpt på Tradera.

Kom på när det fina ljuset hade försvunnit att spoilern inte var på.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Danno 30 jul 2007, 21:29

Åååh dom är fina dom där porscharna! :thumb:
Användarvisningsbild
Danno
Mekaniker
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 27 okt 2006, 23:26
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: West Wing Park

Inläggav Borgis 01 aug 2007, 23:05

SlotRacer skrev:Det var en del av sommarens inköp nu går jag otåligt och väntar på den här:
Bild


Kompis, du kommer nog inte att bli besviken om du bara räknar med att det kan vara lite Nincokvalitet över den...

Jag har precis kommit hem efter en veckas semester. Snacka om trauma när man hämtar paket på posten det sista man gör innan man styr ut på vägen. Jag tog alltså med mig paketet och packade upp godiset först när jag kom hem till svärmor. 75 mil med "barn på julaftonkänsla". Urf. Att det sedan kan liknas vid att få en batteridriven juklapp och pappa har glömt att köpa batterier kan vi väl lämna därhän. :) Jag har alltså petat på en vit Porsche och en gigawave Ascari i en vecka utan att få testa.

Första intrycket av Porschen blev Wow! Den är snyggare live än på bild. Kan man sen få bättre grundmaterial för att måla själv? OK, det är tonade rutor på streetmodellen men det kommer jag att strunta i. Det sitter en båge i den och gubben kan la få hjälm då om det ska vara så noga. :D

Tyvärr är inte klarlacken felfri. På ena tröskeln är det lite apelsinskalsfinish och bak på andra sidan är det också lite käckigt klarlackat. Bakaxeln går lätt och fint men båda bakfälgarna är ocentrerade. Dessutom är chassiet lätt skevt... Härligt va? Hoppas du har mer tur Stefan. Chassiet är också helt utan kryssförstärkningar. Någonting som jag tycker är lite tråkigt med tanke på att Nincos andra AW-chassien väl är kryssade numera?

Hur är den på banan då? Jag kör ju Ninco och med 12 volt 1,7 A så ni får utgå från det.
Lite olja på bussningarna och silikonfett på dreven och så iväg. Ruggigt kvick är den och satt som en våffla på banan. NC5 och magnet i kombo med Porschens korta hjulbas gör den helt ruggig. Nu kan man ju inte köra dem med maggan kvar så den åkte ut fortare än kvickt. Hur gick det nu då? Jaaaeklars!! Den sitter rätt bra slickad även utan magnet.
Nu märktes bakhjulens orundhet lite mer och den gjorde några små Nincohopp i tvära kurvor. I övrigt riktigt gottigt. Jag har slipat och däcken något och det hjälpte lite. I morgon tänker jag byta baknhjulen mot ett par SlotIt plastfälgar och S1or och testa hur det blir då.
I vilket fall som helst så känns den ruskans lovande från början. (Sen vet väl alla redan att jag är en bilskruvare så jag tänker inte klaga mer på kvaliteten. :) )

Sådär ja. Första recensionen och har bara varit hemma en dryg timma. Får ta Ascarin i morgon. ;)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: West Wing Park

Inläggav SlotRacer 02 aug 2007, 10:28

Borgis skrev:Kompis, du kommer nog inte att bli besviken om du bara räknar med att det kan vara lite Nincokvalitet över den...

Vadå Nincokvalitet? Jag förstår nog vad du menar men min enda egentliga invändning mot Ninco är att motorn inte sitter fast vid leverans. Ninco gör ju bilbanebilar (and damn fine ones) inte modellbilar som man kan köra med på bilbanan som exv. Fly.
En gång provade ungarna att använda två 996:or som rullskridskor på banan (Jackass wannabees? Minns ni "Belt Sander Skates" :D) och bilarna höll!!!
Ninco och Slot.it är de bilar jag i särklass är mest nöjd med.

Borgis skrev:Jaaaeklars!! Den sitter rätt bra slickad även utan magnet.

Aaah onda människa nu blev jag ju inte mindre sugen direkt.

Borgis skrev:I morgon tänker jag byta baknhjulen mot ett par SlotIt plastfälgar och S1or och testa hur det blir då.

Själv har jag dessa med P4:or som ligger och väntar på bilen.
Vit bil med med svarta fälgar med silverring = Mums!!!
Bild
Hoppas nu bara att det går att kombinera Ninco med Slot.its 32 tänders AW drev.

Å som om inte ekonomin var ansträngd nog...
Bild
http://slotcarnews.blogspot.com/ (rulla ned lite)
(The Man Himself: http://www.1800bepetty.com/home.aspx)

Är det förresten någon som tänker köpa Scalextrics 50års dubbelpack...själv har jag väldigt svårt att motivera 1000+ för något som jag garanterat inte kommer att använda.

/Stefan
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: West Wing Park

Inläggav Borgis 02 aug 2007, 11:02

SlotRacer skrev:Vadå Nincokvalitet? Jag förstår nog vad du menar men min enda egentliga invändning mot Ninco är att motorn inte sitter fast vid leverans. Ninco gör ju bilbanebilar (and damn fine ones) inte modellbilar som man kan köra med på bilbanan som exv. Fly.
En gång provade ungarna att använda två 996:or som rullskridskor på banan (Jackass wannabees? Minns ni "Belt Sander Skates" :D) och bilarna höll!!!
Ninco och Slot.it är de bilar jag i särklass är mest nöjd med.


Jaja, jag gillar också Ninco. Det är de bilar jag har flest av men det är också de, förutom min Proslot Alfa som krävt mest pillande för att bli perfekta. (Men de blir verkligen smörigt goa sen också) De lider ofta(st) av kassa fälgar och det är inte alltid som dreven lirar sådär smörigt, åtminstone inte på AW-bilarna. (fast det gjorde de på Porschen, remember :) ) Slot It gillar jag också. De går ju bra per definition. Konstigt vore väl annars med tanke på att de redan är "kittade". ;) Flybilar köper jag oftast bara om jag har hört att de går att köra med (vissa undantag från regeln medges ibland dock, av estetiska skäl) såsom BMW M1 och Porsche carrera 6.

Borgis skrev:Jaaaeklars!! Den sitter rätt bra slickad även utan magnet.

Aaah onda människa nu blev jag ju inte mindre sugen direkt.



Näeh, oj fölåt. :taunt:


Borgis skrev:I morgon tänker jag byta baknhjulen mot ett par SlotIt plastfälgar och S1or och testa hur det blir då.

Själv har jag dessa med P4:or som ligger och väntar på bilen.
Vit bil med med svarta fälgar med silverring = Mums!!!
Bild
Hoppas nu bara att det går att kombinera Ninco med Slot.its 32 tänders AW drev.


Om du sätter på en Slotitpinjong också så blir det finfint. Det skriker lite mycket om drivlinan annars. Men det går att köra med.
Plasthjulen kan man pressa på Nincoaxeln direkt och på det viset få till en rätt så fungerande budgetlösning. :wink:


Å som om inte ekonomin var ansträngd nog...



Haha, du sitter också i träsket förstår jag. :beer:


Är det förresten någon som tänker köpa Scalextrics 50års dubbelpack...själv har jag väldigt svårt att motivera 1000+ för något som jag garanterat inte kommer att använda.

/Stefan


Näe, inte jag åtminstone. Är lite sugen på mercan som kommer så småningom men jag köper den bara om den kommer singel. Inga twinpacks inplastade på hyllan här inte. :)
Åtminstone inte så länge det finns bilar som man funderar på att köra med och ekonomin är som den är.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: West Wing Park

Inläggav SlotRacer 02 aug 2007, 13:43

Borgis skrev:Om du sätter på en Slotitpinjong också så blir det finfint. Det skriker lite mycket om drivlinan annars. Men det går att köra med.
Plasthjulen kan man pressa på Nincoaxeln direkt och på det viset få till en rätt så fungerande budgetlösning. :wink:

Men var bövelen får man tag i en Slot.it AW 12t pinion?
Den verkar ju följa med "AW Starterkits" men vad heter den som enskild del?

Å så plasthjulen, finns de som stora?
Det ser nog lite knasigt ut med de små eller?
Funkar det förresten överhuvudtaget, drevet är ju ganska stort (har inte fått hem detta ännu så jag har inte kunnat prova)?

/Stefan
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: West Wing Park

Inläggav Borgis 02 aug 2007, 14:08

SlotRacer skrev:
Borgis skrev:Om du sätter på en Slotitpinjong också så blir det finfint. Det skriker lite mycket om drivlinan annars. Men det går att köra med.
Plasthjulen kan man pressa på Nincoaxeln direkt och på det viset få till en rätt så fungerande budgetlösning. :wink:

Men var bövelen får man tag i en Slot.it AW 12t pinion?
Den verkar ju följa med "AW Starterkits" men vad heter den som enskild del?

Å så plasthjulen, finns de som stora?
Det ser nog lite knasigt ut med de små eller?
Funkar det förresten överhuvudtaget, drevet är ju ganska stort (har inte fått hem detta ännu så jag har inte kunnat prova)?

/Stefan


Japp. Plasthjul finns både stora och små. Fast det är stora smala, men det gör ingenting tycker jag. Man kan köra både smala och breda SlotItdäck på dem ändå. (samma "mittribba" på fälgen) De stora är svarta så du behöver bara måla fälgkanten med silverfärg. :)

Det går mkt bra att använda SlotIts pinjongdrev för sidewinder. Lirar perfa. :thumb:

...och till sist. Jodå, 32-12 funkar både tekniskt och storleksmässigt. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav SlotRacer 02 aug 2007, 14:17

Tack för info Borgis, 12t SW pinion beställt.

Svarta plastfälgar tar vi nästa gång :D

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Nico 02 aug 2007, 14:24

Tomten är tame'f_n ute o pimpar med nercab'ad släde och svettiga renar året om!
Här är vad han tappade i Västertorp

Bild

Formel 1 Säsongen 1976 det år jag föddes, samlingen börjar ta sig!
Bild

Osså'vare den här lilla Ninco kärran. Inhandlad endast för att måla om en modern touring bil. Ska prova lite nya saker på denna. Jag hann inte plåta bilen innan jag började slakta den hemma. :rolleyes:
Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav BRM V16 02 aug 2007, 14:33

Jag gillar din inställning att modda först innan man provkör :thumb:
Läcker box du har skaffat föresten :beer:
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Borgis 02 aug 2007, 14:47

Ja jisses. :) Hur mycket de där än kostade så ska de väl ut på banan, Nico? Snygga grejor hur som helst.

Jag har kommit på bästa medicinen för att dämpa "är-det-redan-slut-på-semestern-ågren".
Man ska se till så att det blir julafton när man kommer hem. Nu hade jag redan tjuvstartat lite som jag redan berättat men det fanns mer... En snabbis ner till posten och hem med...

Bild

Vad kan detta lilla spännande paket innehålla då?

Jo...

Bild

Det är kul med papper! Åtminstone om det finns någonting bättre under, och det gjorde det den här gången.

Bild

Kan det vara... jo, men det ser ut att... eller?

Bild

Jovisst. Lycka och glädje! :) Tre små godisar. Man var ju bara tvungen att rycka av locken också...

Bild

En vacker trio, eller hur? :) Var nu inte oroliga. De har blivit testade några varv runt banan
vardera de också. 8) Hur gött som helst. Jag har nästan glömt att jag ska jobba på måndag... :rolleyes:

Tack för affären Janne!!
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Storabjörnen 02 aug 2007, 16:55

Din gris! :D

Du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, Du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, Du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, Du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, Du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, Du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, du ska jobba på måndag, DU SKA JOBBA PÅ MÅNDAG!! GLÖM INTE DET!

;)

/sb. (som iof också har en Ninco 356:a väntandes att plocka upp i en butik...)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Borgis 02 aug 2007, 16:57

Tack! :thumb:

Det viskades någonting om en grön speedster... :wink:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster