Min nya bil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Min nya bil

Inläggav BeO 29 okt 2017, 16:36

Reveller.jpg
Reveller.jpg (130.27 KB) Visad 34118 gånger


Fynd eller skräp?

Någon som har erfarenhet av Revell / Monogram? Går dom att få ordning på eller behöver jag uppdatera med t e x PP chassi?

/BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Min nya bil

Inläggav Lasse1930 31 okt 2017, 00:14

Självklart rent skräp, och när du ändå slänger dom så kan jag ta dom... :D Nej BeO, inte skräp, inte på långa vägar; Porschen behöver vikt, vikt och så lite vikt till. Daytona Coupe'n vill ha andra bakdäck och lite vikt mitt i och något bakåt i vagnen. Det blir dessutom mycket trevligare at köra om du trimmar ner den med en 16K motor eller en Ninco NC1, så får du dessutom end-bell'en på rätt sida.
Ta med dom till Klubben vid nästa tillfälle kan vi gå igenom dom lite.
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Min nya bil

Inläggav BeO 31 okt 2017, 13:11

Lasse1930 skrev:Självklart rent skräp, och när du ändå slänger dom så kan jag ta dom... :D Nej BeO, inte skräp, inte på långa vägar; Porschen behöver vikt, vikt och så lite vikt till. Daytona Coupe'n vill ha andra bakdäck och lite vikt mitt i och något bakåt i vagnen. Det blir dessutom mycket trevligare at köra om du trimmar ner den med en 16K motor eller en Ninco NC1, så får du dessutom end-bell'en på rätt sida.
Ta med dom till Klubben vid nästa tillfälle kan vi gå igenom dom lite.


Tack Lasse, jag tar med dom!
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 05 nov 2017, 20:38

P1170923.JPG
P1170923.JPG (2.87 MB) Visad 33956 gånger


Nincos Porsche 911 får väl betraktas som en riktig bilbaneklassiker. NC-5 motor, fjädring och väldigt bred spårvidd bak gör den till en fröjd att köra. Detta blev min fjärde... De börjar bli lite svåra att få tag i för vettiga pengar men jag lyckades fånga denna rallyversion med Kenwoodsponsring för en rimlig slant.

P1170924.JPG
P1170924.JPG (2.68 MB) Visad 33845 gånger
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 05 nov 2017, 20:58

P1170922.JPG
P1170922.JPG (2.82 MB) Visad 33928 gånger


Denna Subaru är något av ett Frankenstein-projekt. Köpte karossen billigt på Tradera förra helgen som skrot. Beställde ett nytt chassi från Hobbyequipment, också billigt då de verkar ha tillgång till Minicars hela restlager av Nincodelar till halva priset. I övrigt hade jag alla andra delar (motor, kablar, släpsko, axlar, däck & fälg) i gömmorna så jag kunde lätt bygga ihop en ny bil.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 06 nov 2017, 09:54

GranTurismo skrev:
P1170922.JPG


Denna Subaru är något av ett Frankenstein-projekt. Köpte karossen billigt på Tradera förra helgen som skrot. Beställde ett nytt chassi från Hobbyequipment, också billigt då de verkar ha tillgång till Minicars hela restlager av Nincodelar till halva priset. I övrigt hade jag alla andra delar (motor, kablar, släpsko, axlar, däck & fälg) i gömmorna så jag kunde lätt bygga ihop en ny bil.


Som vanligt så lägger du ut fina och inspirerande bilder, jag blir alltid sugen på att köpa nya bilar(vilket jag gjorde igår ikväll) när jag läser dina inlägg :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav Nico 21 nov 2017, 21:37

En trave Blavk November fynd för mig. Mercedesen och den gröna Camaron var eftersökt av mig. Men jag hadr missat att Slotcar4fun hade dessa. Sen vart det rea så det 'bidde lite mer.
Bilagor
20171121_171856.jpg
20171121_171856.jpg (2.83 MB) Visad 33575 gånger
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 22 nov 2017, 08:10

Kunde du inte hittat en större bild? :) Mycket fina bilar du valt. Jag spenderar lite för mycket tid på att försöka bestämma mig för vad jag ska köpa på slotcar4fun novemberrea, det finns lite för mycket att välja på :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav Borgis 29 nov 2017, 23:06

Borgis skrev:Tjena! Tänkte så smått testa att lägga in några kommentarer om ett par nya bilar. Sen kan ju ni andra fylla på med era berättelser om ni vill. På så sätt ser man ju lite vad folk tycker och tänker om sina förvärv. Det kanske redan finns någon sådan tråd men det skadar kanske inte ändå? :)

Bild

Dagens andra nykomling i garaget blev alltså en nyhet ifrån Ninco. Jag har en svaghet för Nincos Classicserie och har väntat på att denna skulle komma ut. Austin Healeyn finns ju redan i ett flertal olika kostymer men denna lockade mig definitivt. Det enda jag egentligen har emot den är att den gula färgen är lite för intensivt gul. På bilderna av förebilden är den lite mildare, men man ska väl inte klaga. Den är snygg så det räcker. Tampotrycket är snitsigt värre och detaljrikedomen håller normal Nincostandard.

Tyvärr har den ett fel till om någon frågar mig. Det stavas NC-5. På tok för vass motor för att sitta i en sån här bil. Den har en rejäl magnet monterad men släpper ändå ganska bra i baken när man pressar den. De smala däcken gör väl sitt till för det. Bästa varvtid rakt ur lådan på min bana är 5,8 sekunder. Min blå Cobra med NC-2 och lite uppflyttad magnet är en sekund långsammare ungefär. Kanske blir det t o m en NC-1 och magnetlöst för Healeyn men det får jag återkomma till. Får väl prova NC-2 först. Det är den motor jag gillar bäst.

Sådär ja... Frågor på det? 8)


Sådär ja. På något sätt så är cirkeln sluten. Jag citerade det första inlägget i den här tråden, som jag själv gjorde i Februari 2007. Det har rullat många bilar under broarna sedan dess. Lite mindre hos mig själv de sensaste åren men tråden är ju still going strong tack vare en del riktigt trogna skribenter. Jo, cirkeln ja. Som syntes ovan var en av de förstas bilarna jag visade upp här en Austin Healey från Ninco och idag hämtade jag min senaste (sista) bil av samma typ, på posten. Tack vare ett tips från en i viss mån själsfrände lyckades jag lägga vantarna på den sista reabilen av den här typen hos Swedish Slot Shop. Jag kan inte komma ihåg när jag handlade en komplett 1/32a senast och skröen vet när den kommer på bana igen, men här är den iallafall. NC-14 har jag ingen koll på. Hur är en sån jämfört med de jag känner till, som är fram till NC-6 när det gäller den storleken på Nincosnurror?
Bilagor
healey.jpg
healey.jpg (107.14 KB) Visad 33368 gånger
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 30 nov 2017, 14:55

Jag är sjukligt svag för enduranceracing, och är det i USA så blir jag extra nöjd. Därför var det inte svårt att bestämma sig för den här bilen när slotcar4fun.se hade sin Black novemberrea (sista dagen att fynda idag).

Det blev en Corvette C5 från Fly, den här skiljer sig från standardmodellerna på ett stort antal punkter. Fjädring, vassare motor(inte inlinefront som vanligt utan en normal placering, tack för det). aluminiumfälgar, annan guideflagga, lexancockpit mm.

Den har alltså förutsättningar att vara en NSR-dödare (man kan ju få drömma i alla fall ;) . Framaxeln är justerbar, men det följde inte med några skruvar vilket var lite snålt. Det löste sig genom att en av forummedlemmarna slänger ner ett par skruvar i ett kuvert i eftermiddag och postar dig till mig, stort tack!

Banan ska upp till helgen, och då hoppas jag kunna börja göra recensioner av några av mina bilar.

Lite bilder så länge:

Bild

Bild

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 03 dec 2017, 11:54

Även här har det handlats på rean i södra landsänden. Blev dock bara en liten bil, nämligen denna NSU TT från Revell som jag sneglat på länge. Nu har jag en sparringpartner till min Jägermeister-NSU.

P1170979.JPG
P1170979.JPG (2.73 MB) Visad 33180 gånger

Dessa bilar har ju avhandlats många gånger genom åren här på BBF. Med lite viktning och småfix går de att få riktigt roliga att slänga runt på banan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 03 dec 2017, 12:09

En annan "ny" bil är denna Scalextric Rover SD1. Har tyckt denna 80-talsmodell från Scalextric ser helt ok ut, speciellt när man byter ut de förfärliga originalhjulen. Så när det dök upp en på Tradera i bra skick fick jag äntligen tillfälle att testa att göra min egen konvertering. Den riktiga bilen syns oftast med svarta Minilite-fälgar. Hade en kvartett Slot it standardfälgar liggandes som jag dock tycker passar riktigt bra. Det blir en helt annan modell när man får på andra hjul.

P1170978.JPG
P1170978.JPG (2.75 MB) Visad 33215 gånger

När hjulen väl kommit på plats lämnade dock körupplevelsen en hel del att önska. Har lyckats få till en lösning som fixerat framaxeln samt laborerat lite med vikter och nu är den faktiskt körbar. Motorn är lite seg och skulle behöva bytas mot något modernare men jag har inget som passar hemma just nu.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 09 dec 2017, 21:26

Mer nytt! Flys BMW M3 E30 är utseendemässigt en riktigt lyckad modell. Jag har dock inte varit så förtjust i dess bristande väghållning och tråkiga beteende på banan. Något som framförallt kommer ifrån den frontmonterade motorn. Men, när den nu (under Slotwings-namnet) släpptes i denna Rothmans- och Motulsponsrade kunde jag bara inte motstå den. Så sjukt snygg!

P1180002.JPG
P1180002.JPG (2.59 MB) Visad 32900 gånger

P1180004.JPG
P1180004.JPG (2.89 MB) Visad 32919 gånger

P1180003.JPG
P1180003.JPG (2.74 MB) Visad 32932 gånger
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav Pucko Camaro 69 09 dec 2017, 22:39

När man lärt sig köra md dem så är de roliga att köra med.
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 13 dec 2017, 13:38

Pucko Camaro 69 skrev:När man lärt sig köra md dem så är de roliga att köra med.


Har du tips på hur mycket vikt och var den bör placeras för ultimat körupplevelse? Jag har köpt på mig ett antal 911, Viper och Lister Storm som jag ska testköras inom kort.
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron