199 medlemmar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

199 medlemmar

Inläggav Rokkoko 20 okt 2004, 15:55

Såg just att det här forumet har 199 medlemmar. Synd bara att inte fler är aktiva!
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 15:59

Det är en juste mängd. :D :thumb:

Vad menas med att vara aktiv?
Att som jag svara å pilla på varenda ämne, eller att vara här och läsa och insupa? :wink:

Men frågan (påståendet) äger sin relevans...

Vad är det vi vill ha ut från detta forum?

Vill vi snacka å tipsa?

Vill vi hitta lekkamrater?

Vill vi stila oss?

Vad vill vi?!

Med 199 personer borde vi kunna hitta på något tillsammans!
(Jodå, jag har föregott med gott exempel, en förfrågan till Tom om att skriva gemensamt reglemente...)

:? Erik :?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Rokkoko 20 okt 2004, 16:04

Jag tycker inte att man behöver bestämma sig. Varenda person som är här kan ju ha sin egen nytta med att vara här. Det jag menade med att vara aktiv är att själv skriva.. om det nu är att ställa bra frågor eller delge intressant information spelar mindre roll.

// Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 16:16

Helt riktigt, samtidigt har vi ju en grupp som delar ett visst intresse.

Kunskapsbanken är nog rätt enorm.

Å någonstans borde det ju dra i rejstarmen oxå, eller?! :suspect:

Problemet man ställs inför är ju att vi rejsar med så olika saker, olika set-ups. Kan man på något vis få ihop detta till något som är lättillgängligt, att den som skulle tycka det vore kul att komma å rejsa inte ska känna att det är ett jäkla steg.
Lättillgängligt, men ändå mekbart, så att säga.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Rokkoko 20 okt 2004, 16:19

Håller med dig! Samtidigt är jag själv i första hand en trött samlare... men av 199 medlemmar så borde ju många ha liknande intressen!
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav Nico 20 okt 2004, 17:16

Erik!

Jag har sett flertalet inlägg, och speciellt det senare där du har fört fram ämnet "regler"
Jag tänkte på en sak. Nu får du ge mig en örfil om jag är för simpel. 8) Men kan man inte bara sätta ut de klasser man vill ha; GT, Rally, GT3, F1 osv. Och så skriver man vilka bilar som ingår i klasserna. OCH OCH OCH... allt är out-of-box om man ska vara med o tävla. Jag tror att jag har en ganska bra uppfattning om vad du tycker om icke intrimmade bilar. Men betänk att en del tycker samma sak som du, fast tvärtom. Varför ska man behöva skruva o byta däck, vikta upp bilar osv osv. Jag förstår varför, så du behöver inte förklara för mig. Men om man plockar ihop ett godkänt fält med så många bilar som möjligt så vet folk vad som gäller från scratch.
Nu säger jag som grabbarna i High Chapparal på tv:

Bra :up: eller an_s :down: ???....

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 17:40

Hade bilar varit någorlunda bra direkt från boxen och jämnbördiga så skulle det funka.
Dessvärre infaller varken eller, vilket i sin tur betyder att inte ens en speciel bil funkar.

Och sedan finns det ett problem till, vill man "tävla", då får man köpa typ tio av den bil det handlar om, för att sålla ut den bästa av dem.
Av dessa anledningar förordar jag "lagom mek-nivå".
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 20 okt 2004, 19:14

Om man kör en box-klass, och sedan har klasser man kan trimma och dona lite på då?

:suspect:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 19:46

Box Stock ser simpelt och enkelt ut, när man ser på den från början.
I HO fungerar den rent av ganska bra (eftersom alla bilar sitter på typ samma chassie/motor).

I 1:32 skiter det sig nästan omdelbart.

Visst finns det bilar som matchar varandra, men man får i högutsträkning pröva fram vilka bilar som fungerar ihop.

Exempelvis kan sägas att Ninco och Scalextric DTM verkar klara varandra rakt av (nu talar jag om träbana...) medan de så att säga identiska Porsche 911 GT3-R inte funkar överhuvudtaget (Scalextric har för smal hjulbas).

Kör man magnettryck blir väl problematiken ännu större?
Samtidigt blir den mindre, som en nykomling upptäckte när han satte sin Jaguar på Red Pine.... Hemma hade den gått som smort, med magnettryck. På Red Pine's träbana uppförde den sig som en skadeskjuten kråka, bokstavligt talat.
Lite pill å don senare gick den fullt acceptabelt - det ska bli kul å få en rapport om hur deras rejs på fredag ter sig, vad gäller den bilen.
Vad jag menar här är att magnettryck är väldigt förlåtande. Ojämnheter upptäcks inte lika lätt, eftersom trycket trycker fast dem...
Åsså kör man magnettrycks-klassning som Tom (Catman) har i deras reglemente.
Helt plötsligt blir det väldigt enkelt att skriva ett reglemente! :D
Man kan i hög utsträckning låta magneterna bestämma saker å ting.

Börjar det låta komplicerat? :sceptic:
Gissa varför jag försöker skriva minimalistiska regler... :rolleyes:

Ärligt talat så räcker det med att begränsa varvtalet och magnettrycket, har man gjort det så klarar sig plastbanerejsing och kan dela in bilarna i klasser efter 1:1 indelning.
(Förutom att Scalextric Porsche 911 GT3-R inte kommer att dyka upp....)

Jaja, frågan är om det skulle vara bra med ett nationellt reglemente.
Med ett dylikt skulle det vara lättare att dyka upp hos varandra å rejsa.
Både på en ingivelse och mer seriöst.
Plus att "stugsittare" vet vad som förväntas.

Erik :suspect: :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bekle 21 okt 2004, 11:33

Tror nog att en blandning RTR och modifiering är det bästa, direkt ur boxen är bra för många av oss som inte är några mekgenier, sen måste klasserna vara hårt begränsade kanske både till märke och typ. Skulle gärna ha en klass för Nincos cartar direkt ur boxen, dom jag har kört är väldigt jämna. och bara magna 1.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Inläggav Nico 21 okt 2004, 17:13

Där tyckte jag att Bekle droppade ett mycket bra exempel!!.... :thumb:

GT-Klassen blir väldigt stor. Cart/lastbil/F1/Rally kan man smalna av. I dagsläget har bara Ninco sjyssta go-carts, Scx & Scalextric har sjyssta F1 kärror, Lastbilarna finns bara av ett fabrikat, och rally-klassen har alla fabrikat ganska brett sortiment av, så där skulle man kunna säga vilket fabrikat som gällde och sedan köra på det.

*envis jäkel den där Nico* :taunt:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster