Förslag på reglemente 1:32 RTR modellbil...

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Förslag på reglemente 1:32 RTR modellbil...

Inläggav Ghost 18 okt 2004, 11:09

Hej gott folk, jag har grunnat länge på vad man kan ha för ett minimalistiskt relglemente.
Minimalistiskt så till vida att det ska ge utrymme för pill, men hålla nere excesser.
Det jag kommit fram till är följande (gällande träbana, utan magnatraction):

REGLEMENTE 1:32 RTR MODELLBILSREJSING

Spårvidd:
Standard.
Undantag - Scalextric Porsche 911 GT3/R - byte till Scalextrix DTM bakaxel. (Anledning: bilen hamnar i kraftigt underläge pga av den smalare originalspårvidden.)

Fälgar:
Standard.
Undantag - Ninco's "stora" får bytas till samma framfälg respektive både bak och fram till Ninco's "lilla" alternativt byta fram- och bakfälg, av samma anledning. (Anledning - möjlighet att använda Slot-It's silikondäck.)

Viktning:
Boxer (typ NC-2) - Nej.
D-can (typ Mabuchi-S) - beroende på drivlina:
Side-winder - Nej.
In-line - max 5 gram.
Front - max 15 gram.

Motor & Drivlina:
Standard.
Byte får ske till NC-1 resp NC-2 in-line eller Mabuchi-S sidewinder.

Utväxling:
Standard.
Undantag - NC-1 bör bytas till 24 kuggars krondrev. (Anledning: annars blir det ingen fart på bilen alls... Men med detta får den ett kompetent uppförande.)

Lättning:
Nej.
Undantag - det minsta lilla som behävs för att fästa standardvikter på lämpliga ställen (oftast där magnethållaren sitter).

Sänkning chassie:
Nej.

Sänkning kaross:
Ja, ner till vad hjulen tillåter.

Urtag hjulhus:
Ja, det som krävs för däcken. Dock ej för att kringgå "sänkning kaross".

Däck:
Fritt.
Framhjul ska rulla.

Framvagn:
Framaxel får fixeras i "vicknings" led.

Hur låter detta?

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Catman 18 okt 2004, 13:04

går det inte att använda grundreglerna från vårt rteglemente tro???
Det finns ju regler för GT bilar med standard motorer där. Bara att modifiera lite för träbana. Vi skall ju köra på träbana efter nyår med vårt reglemente, fast utan silicondäck.
Får se hur det går
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 18 okt 2004, 13:15

Jag tittade på det Tom.

Skillnaderna mellan där däck och vikt (träbana) respektive magnettryck (plastbana) står för uppförande är för stora.

Detta gäller då främst viktning och däckval.
En Fly med frontmotor är exempelvis fullständigt okörbar i originalskick, på tok för lätt i bakvagnen. Vilket på plastbana inte märks, eftersom magneten tar hand om det problemet.
Bil med NC-2 är däremot fullständigt fantastiskt avvägd, liksom Mabuchi-S sidewinder. Den första genom tyngd i mitten av bilen, den andra på grund av att den lilla vikt som finns sitter precis framför bakaxeln.


För magnetrejs såg ert reglemente helt ok ut dock.
(Det var någon enstaka punkt jag funderade över.)

Förövrigt skulle jag inte rekommendera gummidäck på blank bana, det blir ännu värre än med skumgummidäck, och dom är besvärliga nog.
Målar ni med "svarta tavlan" typ av färg kan det funka.
(Fast då kan ni glömma silikondäck istället...)

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav knut_jr 18 okt 2004, 22:25

Tjena Erik.

Jag tycker att ditt förslag låter helt ok, men.
Är inte slot-it's axlar, fälgar och drev så vanliga idag så att dom skulle kunna ingå ?

/ Rickard
Magnet endast till för viktning !! eller bara ivägen
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav Ghost 18 okt 2004, 22:39

Tanken med minimalistiska regler är att man ska kunna vara med utan att meka ihjäl sig.
Rejsandet som sådant är viktigare än att nödvändigtvis vinna.

Tar man en standard grund basic bil, dvs Scalextric sidewinder eller Ninco inliner/NC-2, så är man klar att rejsa. Reglerna till å med hindrar dig från att pilla mer än grundläggande injustering! :taunt:
Men vill du pilla så står det dig ganska fritt.
Under förutsättning att jag byter från Fly's motor, till en NC-2, så är till och med min Marcos tillåten nu... ;) Nja, förresten, jag ska stoppa in "individuella framhjul" igen.

Slot-It, liksom White Point etc, bildar, skulle jag säga, en egen klass.
Möjligen skulle man kunna lägga in Slot-It som standardval, med resinkaross.
Dvs har du en resinkaross får du använda Slot-It. Dock endast med Mabuchi-S sidewinder eller NC-2 inliner...

Det steg som inte syns här är den tänkta tävlingsformen; GT & N-GT eller GT1, GT2 & GT3; där man kvalifiserar in en bil för varje klass. Dvs snabbaste av sin två/tre bilar i GT/GT1, den långsammaste i N-GT/GT3 (den i mitten i GT3, om tre bilar).

Med det systemet gör man flera flugor på smällen...
1) Pillandet som resulterar i bättre bil ger dig i värsta fall antibonuspoäng för att din långsammare bil kvalar för bra. Jag har inte funderat klart där, men har en bil i en lägre klass bättre kvaltid än den sämsta i klassen över.... så får det ju vara någon form av konsekvens av det.
2) Du får ut å luftat mer än en bil...! :thumb:

Lite av tankarna bakom reglementet...

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Modifierat reglemente...

Inläggav Ghost 19 okt 2004, 15:11

1 Kaross
1:1 Original.
1:2 Får sänkas ner till vad hjulen tillåter. Nödigt ingrepp i chassie för detta får göras.
1:3 Hjulhus får tas ur i fram- respektive bakkant för att ge plats åt däck.

2 Vinge
2:1 Original.
2:U1 Tillåtet att byta vinge på Porsche 911 GT3 till motsvarande GT3-R.

3 Chassie
3:1 Original.
3:2 Modifiering i enlighet med andra punkter.

4 Pick-Up
4:1 Fritt.

5 Framvagn
5:1 Original.
5:2 Får fixeras i "vickingsled".
5:3 Får shimmas.
5:4 Skall rulla vid färd.

6 Motor
6:1 Originalmotor, och dess placering.
6:2 Ström-/spänningsbegränsning får användas.
Låter märkligt att någon skulle vilja, men det är inte mycket mening med att ha för mycket varvtal, du får inte ner det i backen.
6:U1 Byte får göras till Scalextric Sidewinder eller NC-2 Inline. Inklusive nödvändiga minimala ingrepp i Kaross och Chassie.

7 Drev
7:1 Original.
7:U1 NC-1 får byta till Ninco 24 kuggars krondrev.

8 Bakvagn
8:1 Original.
8:U1 Scalextric Porsche 911 GT3-R får byta till Scalextric DTM bakaxel.
Annars är den typ vältwagen och inte alls kul och kompatibel.

9 Däck & Fälg
9:1 Fälg är original.
9:2 Däck är fritt inom "normal" bredd. (Se typ Original resp Slot-It.)
Silikondäck rekommenderas.
9:U1 För att kunna montera Slot-It utan problem får fälg bytas till motsvarande med smalare mittfläns.

10 Viktning & Lättning
10:1 Mabuchi-S typ front inline, viktas max 10 gram.
10:2 Mabuchi-S typ inline, viktas max 5 gram.
10:3 Ingen lättning. Se dock byte av motor och sänkning av kaross.

11 Tractionmagnet
11:0 Fritt.
Betänk dock att den dels ger bra vikt som den sitter och dels att du kan komma att tävla med magnatraction med bilen. Låt den sitta, typ.

13 Övrigt
12:1 Limfixering av lager tillåten. Inga excesser i appliceringen, tack.

12 Scratchbygge
12:1 ...är trevligt.
12:2 Och faller naturligt under reglerna ovan. Grunden är "6:1 Motorbyte"; antingen Scalextric Sidewinder eller Ninco Inline, inklusive vad detta innebär för fälgar, drev etc.
12:3 Plast- eller resinkaross.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

...tillägg...

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 16:06

6:2
Jag testade detta igår, på min Fly BMW 320i, som inte har gått att få någon ordning på, den sticketr iväg på ett fullständigt okontrollerbart vis. Två st "NC-2 motstånd" (á ~1 ohm styck) fick ner vildheten betydligt!

6:U2 Front Inline får flyttas rakt bakåt. Betänk dock att detta förändrar möjligheterna till magnets placering.
Det är fullständigt meningslöst att försöka vikta den motorplaceringen till vettigt uppförande.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster