Carrera

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Carrera

Inläggav bekle 15 okt 2004, 21:02

På den gamla tiden gick inte carrera att köra på scalextric så är det tydligen inte nu, men vilken klass håller carrera ? och funkar dom bra på Ninco bana ?
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Carrera vs. Scalextric

Inläggav ymigs 15 okt 2004, 23:52

Carrera har och har haft ett flertal olika varianter:
Carrera 160: Skala 1:60, tillverkades mellan 1976 - 1982, tvåledarsystem.
Carrera Universal: Skala 1:32, tillverkades mellan 1963 - 1985, treledarsystem.
Carrera 124: Skala 1:24, tillverkades mellan 1966 - 1985, tvåledarsystem.
Carrera Exclusive: Skala 1:24, finns på marknaden nu, tvåledarsystem.
Carrera Evolution: Skala 1:32, finns på marknaden nu, tvåledarsystem. :thumb:
Carrera GO: Skala 1:43, finns på marknaden nu, tvåledarsystem.
Carrera Servo: Skala 1:32, finns inte på marknaden nu, flerledarsystem...

Det är bara typerna för tvåledarsystem som funkar på Scalextric, SCX, Ninco m fl. Bilar i skala 1:24 är generellt sett för breda för Scalextrics banor. Så det är Evolution som gäller.

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 16 okt 2004, 11:42

Tjenare.
Tänkte lufta mina egna erfarenheter, eftersom jag själv kör på Carrera...
-Ja, jag har säkert skrivit om det förr, men va i...
Jag har en permanent bana som är clipsad, sitter ihop som urberg.
Mina två närmaste bilbane-polare kör på Scalextric sport, vilket ju är betydligt lättare att få tag på här i landet.
Körkänslan på dessa banor liknar varandra, rätt så mycket, men carreran är ju bredare, vilket märks ordentligt när det går brett i kurvorna och man ligger jämsides.
Fästet på banorna i fråga är snarlikt, även om det nästan är bättre på carreran, faktiskt.
Det konstiga är att carrera-bilarna dock sladdar mera på S-sport, det är den känslan jag fått, men de fungerar fortfarande väldigt bra på båda.
Vi använder Scalextric, SCX och carrera bilar, uteslutande, och de fungerar precis lika bra på båda banorna.
Har dock läst någonstans att Carrera har högre nickelblandning i sin skena, vilket betyder något mindre magnetisk påverkan på bilarna jämfört med scalextric.
Själv skulle jag säga att det knappast är kännbart, utom på min Audi TT, scalextric´s nya billiga, den går faktiskt kännbart bättre på scalextric sport.
-Detta kan naturligtvis bero på 16v mot carrera´s 14.8v, men jag vet inte, det känns inte så bra på de övriga bilarna, utan mest just på den.
Negativt om carrera?
-Staketet som följer med original, verkligen illa.
Slipar stora hack i bilarna om man ligger på hårt utan sladd-zon, inte kul.
Själv har jag monterat Ninco´s staket, vilka är verkligt bra, och snälla mot bilarna.
Passformen är godtagbar, men behöver någon extra carrera-stolpe i ändlägena, sedan sitter den som en smäck, bara att gasa.

-Jag är nöjd, coh polarna också, det är kul att kunna variera bansystem, och få lite olika upplevelser, vilket det trots allt är fast de är snarlika i prestanda.

Carrera bilarna då?
-Ja, de nya bilarna är verkligt tysta och sköna.
Går bra, men behöver naturligtvis motstånd från annan carrerabil för att fullt utbyta ska fås.
Utseendemässigt har de kanske inte exakt samma klass som scalextric, utan lite grövre detaljer, och inte fullt så mycket krom (kofångare o dyl) utan man använder silverfärg i större utsträckning.
Dock fullt godtagbart i mitt tycke.
Men ska man nu handla en sådan, så rekomenderar jag verkligen att man ska se till att köpa bilar med det nya chassiet, de är en otrolig skillnad mot de gamla.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav bekle 16 okt 2004, 20:44

Tackar här lärde man sig mycket. Måste vara det gamla treledarsystemet jag träffat på runt 1975, Då var carrera snabbare än scalextric, men det kan ju ha förändrats.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Inläggav Mr Way Cool 06 dec 2004, 13:36

...Det har förändrats.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 168 gäster