guida mig!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

guida mig!

Inläggav spinout 15 okt 2004, 12:09

hey, jag skall ge grabben en scalextricbilbana i julklapp hade jag tänkt.
När jag var 3 år (1971) kom farsan hem med en scalextric bilbana och jag minns det än idag, de bilar som fanns med då hade vassare motorer än de bilar som jag köpte efter det att vi kört sönder de gamla (1978)... Hur är det idag med motorerna?

Efter att ha blängt på scalextrics hemsidan verkar det finnas massor av olika set att köpa... vad skall man välja om man gillar; sladdar och möjligheter att kolidera? Inget strykjärnskörning alltså...

Guida mig please!
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav spinout 15 okt 2004, 13:07

Mer guidning, alla de packet som jag kikade på på lunchen stod det "sport"-systemet på... Vad är skillnaden mot förr?
Och jag tycker mig läsa om magneter i forumet, finns det sånt nu i scalextric? Minns aldrig att det var det för 30 år sedan...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Gude...

Inläggav ymigs 15 okt 2004, 13:21

Scalextric Sport är ett nyare bansystem från Scalextric. Lite annan plast, metallspåret ligger lite lägre. Men framör allt nya infästninger mellan bandelarna. Enklare att ta isär och sätta ihop. Det gamla systemet kallas numer Classic. Med adapterbandelar kan man blanda Sport och Classic.

Scalextric's bilar har magnet sedan en rätt lång tid tillbaka. Nyare bilar har en kraftigare magnet. Magneten går dock att ta bort om man så önskar. Men det är betydligt lättare för barnen att hålla bilarna på spåret om man kör med magnet i bilen.

Scalextric har ett par startpaket de kallar "Bash & crash" (C1135 och C1077). Där ingår bandelar för en åtta med två spårbyten och en 90-graders korsning där bilarna möts... Cirkapris runt 1.000:-.
Se: http://www.scalextric.co.uk/pages/prod_disp.aspx?keyWord=crash&category1=0&x=9&y=12

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav spinout 15 okt 2004, 14:38

Tack för svaret!.
Hm, jag såg lite bilder på sportsystemet och alla nya paket verkar ha det så det lär det väl bli därav... Så jämfört med det gamla är ytan slätare -> finns det andra däck att köpa till för att få det som man vill tro?

Magnet, hm, var har de satt dessa tro, i pickupen?

Jag såg det där paketet, verkar skoj men så litet...

Förr brukade vi slänga ut potatismjöl för att få det lite halkigt (dum ide då det blir smutsigt) på vissa sträckor, det kanske finns speciella sliriga bandelar att köpa till idag?
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Full sladd...

Inläggav ymigs 15 okt 2004, 14:56

Magneten sitter på insidan av chassiet, lite olika placerad på olika modeller beroende på motorplacering m.m.Dock oftas någonstans mitt under bilen.

Olika däck med olika yta och fäste finns av olika tillverkning som passar till Scalextricbilar.

Om man kör utan magnet och i stället trimmar bilen med vikter så är det lättare att få sladd på dem. Magneten "suger fast" bilen vid metallrälsen i.e. det går till den släpper och då gör den det rejält...

SCX har en speciell sladdkurva, som dessutom är målad a'la snö o lera. Den har en halare yta och icke-magnetiska metallspår. Alternativ kan man ju sätta tejp på däcken (limmet inåt) om det är sladdar och halka man är ute efter. :P

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 15 okt 2004, 14:58

Tar man bort magneten så slajdar bilarna.

Vill man ha lite mer kontrollerad slajd rekommenderar åtminstone jag att sätta på ex Slot-It's silikondäck.

En annan sak man bör göra om man tar bort magneterna (annars oxå iofs) är att se till å "tejpa" däcken. Dvs rulla dem mot en tejpremsa för att få bort damm och annan smuts.

Oftast kan man dessutom placera magneten i lite olika lägen, för mer eller mindre släpp i bakvagnen. Sätter man den bak så trycker man fast bakvagnen rejält, sätter man den långt fram så kommer bakvagnen snyggt och fräckt. Tar man bort den helt riskerar man att få en väl "lätt" bil. Speciellt då på originaldäck.

Erik :beer:
(Som inte är någon vän av magnatraction...)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav spinout 15 okt 2004, 15:14

tackar igen. Det där med Tejp på däcken minns jag också att vi gjorde.
Jag blir lite fundersam på scalextric då de verkar ha blivit så magnetiserade... Det kanske finns ett annat märke med god kvalitet som erbjuder bättre sladdar och prejningar...?
Fast det gick ju att plocka bort skräpet... Det kanske finns så illa ideer som framhjulsdrivet i bilbaneform? Det vore en förnedring...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav Nico 15 okt 2004, 17:00

Hello Spinout!

Bara o köpa loss bash n crash "kittet" och sedan går du loss på något sjysst extension paket. Och eftersom vi alla vet att du kommer köra som en tok så kommer det att köpas mera delar löpande... LUUUNGT!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav spinout 18 okt 2004, 13:00

Ytterligare en nykomlingsfråga, på setsen till scalextric står det ibland X2 el X4, vad menas tro? variant eller längd eller kanske bredd?
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav Ghost 18 okt 2004, 13:06

Storlek på bana, bansats.

X2 är väl en simpel åtta.
X4 en väl utbyggd svänga hit och svänga dit på cirka 10 meter.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav spinout 20 okt 2004, 10:00

Nu får ni guida mig igen, jag tror mig ha sett (scalextric) att en del banor bara har 1 "X" lanebytesraksträcka? (ni förstår säkert vilken del jag menar...) Hur får de till det? Jag trodde det måste vara ett jämt antal för annars skulle det inte vara 2 separata banor...?
Har de löst det med något slags finess i "sport" utförandet eller är jag helt blind...? Eller finns det nån dold switch på en vanlig raksträcka?
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav spinout 20 okt 2004, 10:04

C1057K rally challange verkar ha bara en "X" och banan är utformad som ett 0 ... som exempal
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

X vs )(

Inläggav ymigs 20 okt 2004, 11:23

Hej,

Som du riktigt påpekar går det inte att köra med ETT cross over track, typ "X" på en tvåspårig bana.
Jag har inte hittat någon vettig bild, eller innehållslista, för den banan du anger men kan det kanske vara en kort chikan? Alltså en ")(" på ena långsidan. :?

Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav spinout 20 okt 2004, 11:37

spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 11:59

Är det inte som så att en eller annan av kurvorna är ett kryssspår oxå?
Scalextric har kommit fram till den eminenta saken att att inte störa raksträckorna med dem, och har lagt ut dem som kurvspår istället.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster

cron