guida mig!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Inläggav spinout 20 okt 2004, 12:03

Jag spanade noga efter det men inte ser jag något i en kurva...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 12:08

Ah! Det är ju en rally, då kör man ju en bil i taget ju!

Och då funkar det med ett kryss. Effekten blir då att man kör två varv, för att komma tillbaka där man började...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 20 okt 2004, 12:09

Näe, den där kan ju omöjligt gå att köra två bilar på, däremot kan ju en i taget köra på tid om man tycker det är kul... :? Banan blir ju dubbelt så lång med bara ett kryss. Känner inte igen startsatsen riktigt, verkar vara en mekanisk varvräknare med i.
/ Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Dan J. 20 okt 2004, 12:10

Åhå, du hann minuten före, Erik!
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 12:16

Japp!
<blåser av den rykande pipan>

:thumb: Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

X-spår...

Inläggav ymigs 20 okt 2004, 12:18

Svår att se då bilden pixelerar vid uppzoomning men det ser onekligen ut som att det bara är ett krysspår. Detta set skall enligt uppgift kommit ut 2000, men jag kan inte hitta den i någon av katalogerna mellan 1999-2001?
Däremot ser ju power basen ut att vara lite udda. Tyvärr kan man inte läsa texten på kartongen på Scalextrics hemsida men jag tror nästan att det är där hemligheten ligger...
En röd och en grön indikering kan ju antyda att man faktiskt bara kör en bil i taget. Som i rally...

Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Dan J. 20 okt 2004, 12:31

Åhå, det är en annan powerbase? Såg till form (men inte färg) ut som gamla varvräknaren. Men det kan väl inte vara så kul att köra rally på en sådan kort oval, väl? Men han Robert Schleicher hade några banlayouter i någon av sina böcker som verkade mer kul...
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 13:35

Bild

Ett litet jobb jag gjorde för att få just en himla lång bana, när jag körde ensam.

Från 1 till 2, 2 till 3, 3 till 4 och sedan från 4 tillbaka till 1.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav knut_jr 20 okt 2004, 16:28

Tjena Erik.

Ser att du kör med banan kontakter till ditt handtag !
Jag tänkte bygga våra stationer med stereo plugg, finns det egentligen någon standard på detta.
Måste jag se till att det finns både och ?
För enkelhetens skull tänkte jag nog göra några övergångar för att komma ifrån det problemet.

Ha det / Rickard
Magnet endast till för viktning !! eller bara ivägen
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav spinout 20 okt 2004, 16:35

Nu kommer nästa fråga i ämnet transformatorer;
Jag skall ju köpa ett scalextric till grabben i julklapp men är det något att tänka på vad det gäller transformator?

Drar mig till minnes en bana som såldes för runt 20 år sedan, hm minns inte namnet, där man kunde byta fil med en svitch på handtaget och där sa en del handlare att man kunde använda en märklintransformator då det inte följde med paketet, det var många som gjorde det och det var alldeles för dåligt krut på det viset. Sedan såg jag en demo-monter på en mässa och då hade man en originaltransformator och då gick det mycket bättre...
Om jag bara mindes vad den hette, med följde en hinderbil som alltid låg i högerfilen så man fick något att köra om...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 16:36

Det finns bara ett sätt, annars blir det kortslutning när du trycker i kontakten.
Vilket detta vis är... kommer jag inte ihåg.
Men med lite logiska funderingar borde man kunna komma på det.
Det viktigaste är i alla fall att "plus" (dvs den del som leder in ström till resistordelen av handtaget, men det är inte alltid plus) sitter på den sista ringen /den närmast sladden.
Och skulle nu någon råka hålla in avtryckaren lite när han kör in den så borde det innebära att nästa band ska vara till bana.
Vilket leder till att toppen ska vara "minus".

Tänkte jag rätt nu?! :suspect:

Jag får gå ner å kolla... En gång i tiden körde jag oxå med 3-pol plugg...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav spinout 20 okt 2004, 16:59

Bump som det heter i amerikanska forum. Nån som minns?

spinout skrev:Nu kommer nästa fråga i ämnet transformatorer;
Jag skall ju köpa ett scalextric till grabben i julklapp men är det något att tänka på vad det gäller transformator?

Drar mig till minnes en bana som såldes för runt 20 år sedan, hm minns inte namnet, där man kunde byta fil med en svitch på handtaget och där sa en del handlare att man kunde använda en märklintransformator då det inte följde med paketet, det var många som gjorde det och det var alldeles för dåligt krut på det viset. Sedan såg jag en demo-monter på en mässa och då hade man en originaltransformator och då gick det mycket bättre...
Om jag bara mindes vad den hette, med följde en hinderbil som alltid låg i högerfilen så man fick något att köra om...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Spårbyte...

Inläggav ymigs 20 okt 2004, 19:48

Det kan vara Carrera Servo. Där kunde man byta spår med hjälp av handtaget.

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 20 okt 2004, 19:57

Scalextric "You steer"...
Floppade.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav spinout 20 okt 2004, 23:51

Jag minns att det var en förkortning (och bilarna var mindre än scalextrics skalastorlek) eventuellt TCR - total controll racing eller något i den stilen. Var väldigt poppis några år... Banorna hade höga sarger och drivningen gjordes på ett bakdäck- svitchade man motorns rotation med handkontrollen flyttades därmed drivningen till andra bakdäcket och på det viset svängde bilen och den bytte fil... listigt på sätt och vis...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster

cron