Nybörjare

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Nybörjare

Inläggav Wolan 12 okt 2004, 14:40

Vilka sorts motorer är bäst?.. vilka bilar är Bäst/Roligast?... jag kan i princip ingenting om Bilbanor.. men ska köpa en snart.. så vill kunna lite grann... :D
Wolan
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 okt 2004, 10:37
Ort: Lit

Inläggav Storabjörnen 12 okt 2004, 14:59

Vilka bilar tycker DU om. Vilken typ av racing på TV eller Live tycker DU verkar roligast?

Tror bara det handlar om vilken tidsperiod eller typ av racing man gillar bäst själv, sen är det bara att försöka satsa på detta, och återskapa det i miniatyr. Kanske gillar man Rally? Formula 1? GT? Nascar? DTM?

Jag tror inte på att blanda bilar av olika typ och "tidsålder". Jag är förstås extremt noga och vill ha saker o ting så realistiskt som möjligt. Jag gillar alla sorters racing men skulle inte vilja blanda äldre Formula 1 vagnar på samma bana som moderna longloppsbilar t.ex.

Satsa på ett "tema" på din bana. Kan underlätta om du börjar samla på bilar också, att nischa in dig.

Jag kanske låter tråkig, men sån är jag.

Jag är också nybörjare.

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 12 okt 2004, 15:08

Ett mycket bra svar. :thumb:

Visst är det kul att rejsa, bara sisådär.
Men riktigt kul blir det när man får lite tycke för bilen man kör, och motståndarnas.

Själv får jag så där extra rysning när GT-bilarna står på startlinjen... :wink:
Trängseln med DTM / Touring går inte heller av för hackor... :thumb:

Om man skulle fortsätta på Stora Björnens förslag så kolla vad de olika märkena har. Om en viss bil av ett visst märke blir "oslagbar" så är det fullt möjligt att "klassa ner" den och få en juste bredd.
(Det typ värsta som finns är när bil är så mycket bättre att alla "måste" välja den för att kunna ha en chans i täten...)


Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav ymigs 12 okt 2004, 15:33

Håller helt med de tidigare svaren.

Lite äldre trådar på detta tema från detta forum:
Motorer http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=199
Bilar: http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=92
Bilbana: http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=134

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 13 okt 2004, 17:06

Hallåj "Wolan"

Gör som Björnen, och även jag gjorde. Börja med att samla lite på bilar medans du förbereder plats och planerar för en bana.
Ett tips som kan vara både bra och dåligt är att köra lite olika begagnade bilar som du hittar billigt på Tradera eller Gula sidorna. Eller varför inte på nätbutikernas rea-tillfällen exempelvis. Bra för att det är billigare, dåligt för att du kanske får ett ordentligt sönderkört ekipage och ratar fabrikatet/klassen!

Men annars ... as above! Vilken racing lockar dig? Sikta på den klassen! Det finns ju till och med lastbilar och Go-Carts och det senaste är MotoGP hojar.

Du kommer bli tokig ... :beer:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 13 okt 2004, 23:40

Det går otroligt fort att bli just..tokig. :beer:

/björnen
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

cron