Recension: Slot-It silikon-däck

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Recension: Slot-It silikon-däck

Inläggav Ghost 06 okt 2004, 22:40

Hej på er, jag tänkte jag skulle ge en liten recension av Slot-It's silikondäck.

Som ni kanske vet så gjuter jag själv däck, som kallas RX, och aneldningen till detta är att tar man bort magnettrycket så vill man ha däck som duger.
När jag började med HO var detta det första som hände. Helt plötsligt började bilarna uppföra sig vettigt. Kontrollerad power-slajd.

Så gick jag över till 1:32, och då var det Indy Grip som fanns.
De hade dock ett gäng nackdelar, typ sköra och dammkänsliga.
Dagens Indy Grip är bättre, så långt jag sett så motsvarar de RX, vilket inte vill säga lite... :wink:

Nå. Jonas och Nordic sponsrar mig med fyra bilar till RPT's varande på Nostalgimässan; en punkt som var lämplig var attt använda "över disken" däck.
Visst kunde jag använda RX, men bättre om det fanns silikondäck att köpa för folk.
Valet föll på Slot-It's dylika. Och inget fel i det valet! :thumb:

Mittsargen på dem är smal, smalare än Ninco's vanliga. Så det var mot Scalextric blicken flöt. På med de mindre på Porsche 911 GT3R och Subaru Impreza.
Första varvets reaktion var... WOW! :thumb: :thumb: :thumb:

Privat reflektion - jag har inte fått RX och Scalextric att komma överns, nu slipper jag...

Får jag komma med ett förslag så är det att byta ut era Scalextric på större fälg (nästan alla nuvarande GT, DTM och Rally) mot Slot-It's större silikondäck och alla med den mindre fälgen (BTCC, Caterham etc) mot de mindre.
Detta gäller även de som kör magnettryck...
Visst kan man tro att magnettrycket skulle minska känsligheten, testa att "tejpa" (dvs dra dem mot den klistriga ytan på närmsta tejprulle) däcken och jämför... Byt sedan ut gummidäcken mot silikon...

Dyrt? Näpp. 2 par däck kostar 79:- hos Jonas, så det blir typ 40:- per bil.
Å vill man snåla lite så är det ju bara att byta dem fram och tillbaka... :taunt:

Kan man då använda dem på Ninco oxå?
Hm... Jo, det går. Flyttar man framfälgen bak, och vice versa, så går de större på.
Jag borde gå ner å kolla om det funkar rakt av att sätta dem på den äldre och mindre fälgen, innan jag skickar detta... Den som ex deras DTM-bilar har, de som förde fram Ninco till frontlinjen.

Nå, nog om detta. Nu får jag se till att skrapa ihop en slant, så jag kan beställa fler från Nordic... :suspect:
Å göra en form med enbart Ninco-slicks... :rolleyes:

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 06 okt 2004, 22:56

Visst ja! Jag typ glömde det som gjorde mig allra mest glad, de funkar på Scalextric's Cadillac! :thumb: :thumb: :thumb:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 07 okt 2004, 00:39

Åhh du din.. michelingubbe!

Däck är alltid en hel vetenskap!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 07 okt 2004, 17:44

Jag är fullständigt såld.

Vilket iofs medför att jag måste få ordning på RX för Ninco...

Jonas, emotse en order på däck.... :thumb:

Exempelvis kan följande bilar med förtjänst använda Slot-It...
Stora däcket:
Scalextric:Mercedes GT1, Porsche 911 GT3R, Subaru Impreza etc
Ninco: Äldre DTM (lilla fälgen rakt igenom).
Lilla däcket:
Scalextric: BMW 320i, Lotus/Caterham 7 etc.

Och med förtjänst menar jag verkligen det, de går mjukare, tystare, smidigare. En ren njutning.
Den största vinsten är kanske rent av att slänga på stora Ninco fälgen bak fram och vise versa åsså Slot-It till den aningen svårbesmästrade NC-2'an. Helt plötsligt blir det betydligt lättare att få den mjuk.

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 07 okt 2004, 17:48

Nu blev ju jag intresserad... :P

Min favoritbil, nämligen en Ninco Renault Clio med fjädring och NC-2 motor går lite si och så tycker jag. Så fort man ska pressa den en aning (inte ens full press) så blir den lite irrationell att köra. Tror du att dina däck kan avhjälpa?

Har du något som passar?

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 07 okt 2004, 18:45

För att inte reta Jonas... ;)

Flytta om fram- och bakfälgar.
Lägg an mot ett snadpapper och låt slipa av lite.
Sätt på stora Slot-It... Njut.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 08 okt 2004, 07:18

Hmm...

På vilket sätt hjälper det att byta plats på axlarna? Nu blev jag fundersam!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 08 okt 2004, 09:43

Flänsen på Ninco är för bred, på bakfälgen. Följdaktligen får man ta framfälgen till bakhjulen.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Longitude 08 okt 2004, 18:48

Jag ska precis beställa lite slot-it delar.
Vet ni måhända vilken gummityp som är orginal på slot it porsche 956?
/Jeppe
Användarvisningsbild
Longitude
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 feb 2004, 23:12

Inläggav Ghost 08 okt 2004, 19:11

Det troliga är gummi.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Rokkoko 08 okt 2004, 22:45

Hittade det här inlägget från Slot.it-bossen på http://www.slotforum.com. Dunlop-däcken han pratar om sitter på den nya Newman-Porschen:

Hi.
As some of you might have noticed the 'Dunlop' tyres are made of a different compound from the old one. This should largely improve the performance 'out from the box'. All Porsches come now with this new compound.

For lighting, if you want to try our own (Slot.it) kit, the rear 1.8mm LEDs can fit in the narrow open rectangle on the side of the tail lights - this will avoid removing the tail lights, if you wish so, while at the same time have the rear LEDs glow in the dark...

OH, BTW the 'Spirit of America' have left our office. It was a very difficult decoration to make, but came out really nice.

Best regards

Maurizio


// Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 09 okt 2004, 12:05

Låter som om det skulle vara "P3 Slicks", fortfarande gummi, vilket funkar på "skrovlig" plastbana.
En slätlackad, fräst, bana vill dock ha silikon, och vice versa.
Och det beror på silikonets vilja att "suga sig fast" i ett så slätt och oporöst underlag som möjligt. Det optimala skulle vara att etsa ut banan i en glasskiva... :red:

Kör man med magnatraction är silikon fortfarande bättre än gummi, men man kan antagligen komma långt med rätt mjukhetsgrad på gummit. Åtminstone så länge bilen inte sladdar utanför magnetgreppet.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster