Bilbanetips för nybörjare

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Bilbanetips för nybörjare

Inläggav cruZZe 28 sep 2004, 12:39

Tjenare folket!

Jag är inne på att köpa bilbana men går i valet och kvalet mellan ninco och scalextric. Vilken bana är bra på vad osv? de banos jag funderar över är nincos GT max och scalextrics GT interactive. Alla tips ang banorna + olika bilar är välkomna. Och hur vet man vilka bilar som passar på vilka banor osv?

mvh: Magnus
The hardest cars to chase are the german cars
"LA police department"
cruZZe
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2004, 12:35
Ort: Fagersta

Inläggav Ghost 28 sep 2004, 13:06

Just precis nu rekommenderar jag Scalextric, men då mest pga av att Ninco's agentur verkar vara lite ointresserad. Å andra sidan gäller det Scalextric's oxå. :rolleyes:

Rent praktiskt är det ingen större skillnad, man får hantera magneterna lite olika (eftersom järnskenorna sitter olika), men det får man göra ändå.
Fördelen jag kan se direkt är att Ninco har en smula bredare bana. Och att Scalextric's sladdzoner inte är de bästa (men då vet jag inte om Ninco's är bättre, sämre kan de knappast vara och bäst är möjligen SCX's).

Gör som jag... fräs en egen bana, så slipper du alla dessa problem (och får ett å annat nytt istället... 8) ).

Kort sagt - titta, känn efter, och välj efter vad som känns vettigast.
Vill du komma billigt undan så väljer du Scalextric "Classic", gått om begagnat till låga priser... :taunt:

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav cruZZe 28 sep 2004, 22:49

Det börjar luta år en scalextric Lemans.
Så det blir nog en sådan till helgen :)
The hardest cars to chase are the german cars
"LA police department"
cruZZe
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2004, 12:35
Ort: Fagersta

Scalextric LeMans

Inläggav ymigs 29 sep 2004, 00:07

Ett , i min mening, bra val. Scalextric's Lola är en läcker bil och man får mycket bana för pengarna. Most bang for the bucks! :thumb:
Ett alternativ vore kanske GT Interactive, två läckra Porschar, samma bansträckning och RMS! för bara ~100:- mer. Dock inte så intressant om man inte tänker koppla till PC'n...

Ninco's banor har fördelen med sin bredd och mycket bra strömförsörjning, men tenderar att äta däck på grund av ytan... :|

Happy racing!
Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav cruZZe 29 sep 2004, 01:27

Mjae jag köpte nu från ett annar ställe där iaf Lemans var 500:- billigare än just här.
Sorry men man måste hålla i sina surt förvärvade pengar lite iaf :)
The hardest cars to chase are the german cars
"LA police department"
cruZZe
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2004, 12:35
Ort: Fagersta

Inläggav Dan J. 29 sep 2004, 09:44

Blir säkert bra! (eller är jag partiskt nu som sitter med Scalextric själv :rolleyes: )

Ninco har bredare spår, men om man gått över till att göra fyrspårigt på begränsad yta så är man nog ganska glad över att ha centimetrarna på sin sida när det gäller kurvradie, Ninco hade byggt på ett par centimetrar till och då hade min plan spruckit...

Sedan är det väl fortfarande så att Scalextric har flest olika delar att kombinera ihop med, hel/halv/kvarts/kortrakor, och olika långa kurvbitar i fyra olika radier, så det går ju att bygga precis som man vill ha det.

Hälsningar / Dan J. :thumb:
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Way Cool 29 sep 2004, 10:39

Tjenare.
Absolut ett bra val på bana...
Flera av mina polare kör på scalextric, och det är helt OK.
Allt finns lätt tillgängligt att handla också, även om jag känner att det verkar strypas på nya produkter jämfört med övriga EU, -DÅLIGT!!
Vissa bilar jag sökt efter verkar helt enkelt inte säljas i sverige, fast de funnits i tyskland & england sedan i våras.
-Beställ där då, säger kanske vissa, men jag anser inte att det ska vara så mycket mera komplicerat än att gå in på närmaste leksaksaffär, så kom igen generalimportören, om du läser detta, ha fullt sortiment, för allas trevnad...
Det är ju bra grejjor, verkligen.
Själv åker jag på Carrera och har extrema problem med tillgång på bandelar i sverige.
(Nya i butik - hobby/leksaksaffärer - vill säga)
Det verkar som att det satsas enbart på Carrera GO! här i sverige...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav cruZZe 29 sep 2004, 22:24

Hur vet jag sen vilka bilar och delar som passar just den banan jag köpt?
The hardest cars to chase are the german cars
"LA police department"
cruZZe
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2004, 12:35
Ort: Fagersta

Kompletteringar...

Inläggav ymigs 29 sep 2004, 22:38

Hej,

Alla Scalextric Sport bandelar funkar "rakt av" till den banan du talat om. Med adapterskenor kan du även använda Scalextric Classic och SCX (de båda är direkt kompatibla med varandra). :thumb:
På denna bana kan du köra med bilar från Scalextric, FLY, GB Track, SCX, Ninco, Carrera Evolution, Revell, Spirit, ProSlot m.fl. Kort sagt 1/32-bilar för tvåledarbanor. :up:
Detta innebär att du har en uppsjö med bilar, och bandelar, att välja bland.

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav cruZZe 29 sep 2004, 23:02

tackar för alla bra svar. Väntar med spänning på dotterns (8 dagar gammal) bilbana :D
The hardest cars to chase are the german cars
"LA police department"
cruZZe
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2004, 12:35
Ort: Fagersta

Inläggav Ghost 30 sep 2004, 10:00

MInns jag rätt så har Ninco ett adapterspår till Scalextric Classic, men att blanda olika typer av spår känns en aning onödigt.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 30 sep 2004, 11:09

Hej!

Undrar om inte Nincos adapterskena numera går till Scalextric Sport i stället för Classic!? Tyckte anslutningarna såg mer fyrkantiga ut nu på någon bild? Men förut har de passat till Classic, japp. Men det blir ju till att tänka på olika bredd, fyrspårigt funkar ju inte om man blandar...

En sak till att tänka på om man blandar in Classic-spår på en Sport-bana, man går miste om den eventuella fördelen med att Sport har aningens djupare spår. Nu spelar det väl ingen roll om man kör Scalex-bilarna som de kommer ur förpackningen, för det är väl inga som ännu så länge drar nytta av det djupare spåret?

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Nico 30 sep 2004, 22:10

haha, har du köpt bilbanan till din dotter eller till dig :wink:

Enjoy your racing!!...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 30 sep 2004, 23:17

...jomenvisst drar vissa lite nytta med djupare spår -om man har carrerabilar- så går det ju inte så jäkla bra på classic, men på "nya" sport-skenan går det super.
Nu vet jag ju att kanske inte alla kör med carrera-bilar, men när man ändå har valmöjligheten så...

Gillar man sedan, som jag, gamla jänke-järn från 60 talet så breddas ju utbudet enormt.
Även om dom snabbaste jänkarna kommer från scalextric...

Jag åkte för övrigt 6mil enkel resa idag, för att endast köpa en bilbanebil, och sedan hem igen, men vilken bil...
Scalextric´s hel-blå #1 ´69 boss mustang -WOW- end of story.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav cruZZe 06 okt 2004, 09:42

BIGBOI207 skrev:haha, har du köpt bilbanan till din dotter eller till dig :wink:

Enjoy your racing!!...



Jadu den är eg självklart till mig, men jag skyller på dottern :thumb:
GÅr och väntar på att få hem banan nu så man kan ta en liten grabbkväll
med en basturunda, lite kalla pilsner :beer: och sedan rejsa järnet :P
The hardest cars to chase are the german cars
"LA police department"
cruZZe
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2004, 12:35
Ort: Fagersta

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 77 gäster

cron