GB track - bilar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

GB track - bilar

Inläggav Mr Way Cool 22 sep 2004, 11:58

Tjenare.
Har blivit intresserad av att handla ett par GB track bilar på NSC rean.
Jag vet dock inte ett s**t om dessa, och frågar därför mer insatta personer, alltså er därute, om ni kan vägleda mig en skvätt...
Vad jag förstått är det FLY som "ligger bakom" dessa bilar, stämmer detta?
Går dessa bilar bra, håller dom bra(krash), fina???
Fly har ju fina bilar, det vet jag, men de jag känner har ofta problem med saker(hjul + kardaner) som vill lossna på fläng nya bilar.
Illa enligt min mening.
Ge mig några kreativa tips, innan jag bestämmer hur mycket jag ska tömma plånboken...
Bilarna jag har sett har sidewinder för övrigt...

Ha en bra dag.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

GB Track vs. FLY

Inläggav ymigs 22 sep 2004, 12:14

HEj,

GB Track och FLY tillverkas i samma fabrik.
Jag har kör en hel del med Porsche 917-modellerna från både FLY och GBT och de har likartade "problem" ur kartongen. Dvs att bakaxeln ibland har lite väl mycket glapp i sidled (avhjälps med liten bricka). I övrigt bör man ju generellt alltid lägga lite olja på drev m.m.
Vid något tillfälle har det suttit kvar gjutgods på fälgar vilket fått bilen att gå ojämnt men det är lätt avhjälp men en tillslipning med fint sandpapper eller liknande.

Små detaljer som vindrutetorkare, vingar och backspeglar har en tendens att ryka vid avåkningar och krockar. Men det gäller nog alla tillverkare.

Köregenskaperna, tycker jag, är ganska lika. Finishen är i klass med FLY.

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 22 sep 2004, 15:04

Hallå.
Jag känner ändå lite skepsis, fast jag kanske inte borde.
Men måttstocken för mig är scalextric, och dessa går inte sönder, eller vad man ska kalla det, direkt ur kartong...
Dessutom om man ser till prestanda/pris, så blir man ju inte besviken.
Jag kanske inte blir besviken på GB track´s bilar heller, men vill ju gärna veta lite först.
Om någon kan göra en jämförelse med en scalextric-bil så vore det väldigt uppskattat.
Jag kör med magnet monterad, kan tilläggas...
-Bara bilarna håller och går fort/sitter bra, är jag nöjd, detaljer är kul, men kommer i andra hand eftersom bilarna ska gå hårt och länge.
Fly för den delen ska väl ligga i toppskiktet vad jag har förstått???...

Ja, det hörs väl att jag är ganska grön, men va faan...
Skriv, bara du vet nåt som kan hjälpa mig bestämma mig för A eller B !!!

Rock´n roll
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav Ghost 22 sep 2004, 15:26

Fly ligger i top-skiktet, ja. Pga av fet magnet.
De låg i topp-skiktet med kvalité oxå, men verkar ha tappat.
De ligger def kvar i topp-skiktet vad gäller kvantitet, vill man ha GT-bil, så hittar man flest här.

Kör man dem magnetlöst och på träbana kräver de en del inställningar, men sedan går de generellt sett.... bra. Till och med mycket bra.

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Vilka bilar

Inläggav chrille 22 sep 2004, 19:05

Vilka bilar tycker du erfarenhetsmäsigt fungerar bäst på en träbana utan några direkta modifikationer?
Väldigt många berömer fly för deras "vackra" bilar men tilägger också att man måste justera vissa detaljer så att dom fungerar tillfredställande.
Hur är det med slot-it tex?, eller ninco?
Chrille
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Ghost 22 sep 2004, 20:12

Det spelar inte så stor roll vilket märke, har man inte en magnet som suger fasdt bilen och på så vis motverkar många små ojämnheter, så måste man justera in saker och ting, speciellt bakfälgarna.

Vad gäller specifikt Fly, då är det bilarna med front-monterad motor som ställer till det.
De behöver ovillkorligen 5-10 gram just framför bakaxeln.

NC2-motorn är rå, den behöver mjuka fina delar. En fördel med den är dock att bilarna får lagom vikt och lagom viktfördelning direkt.

När du väl står på banan, med koppartejp, så finns det ett par saker till att tänka på, men låt oss ta det när det är dags.

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 22 sep 2004, 20:58

... sen har väl alla GB Track bilar Fly's motorer om jag inte är ute och cyklar...

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Motorer...

Inläggav ymigs 22 sep 2004, 22:13

Japp, de har likadana motorer.
FLY och GB Track har båda Mabuchi motorer som gör 18.000 rpm vid 12 volt. De har också samma utväxling (11/36)
Undantaget FLY-bilar med "racemotor" som har en Mabuchi på 26.750rpm. T.ex. BMW M3 GTR.

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav chrille 23 sep 2004, 07:55

man får tacka för svaret!! :thumb:
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Mr Way Cool 23 sep 2004, 10:07

...jag kan alltså jämnställa FLY & GB track?
Dessa bilar (GB) sitter som en smäck på banan (plast+magnet) och är grymma?
Kanske man bara ska skaffa EN bil först och göra sig en uppfattning...
Det enda som ororar mig - fortfarande - är brist på kvalitet.
En ny bil ska inte typ tappa hjulet, även fast det är lätt att fixa, så tycker jag.
Men det är säkert fina bilar.
Två eller en? det är frågan...
-Två likvärdiga är ju ballare naturligtvis, men funkar typ en GB 917 mot en Scalextric Ford GT40??
I sådana fall kan man ju köpa en bil först.
-Kom igen, mera tips... :)
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

GB vs. Scalextric

Inläggav ymigs 23 sep 2004, 10:49

Personligen tycker jag de klassiska GB Track bilarna ligger bra på banan (Chevron något bättre än Porsche 917 Spyder av någon anledning).

Dock gör jag genomgående bättre varvtider med Scalextric Ford GT40 än med GB's Porsche.

Jag är (som vissa vet) svag för just Porsche 917-modellerna och är kanske därmed lite jävig, men personligen skulle jag satsa på fler bilar av samma typ och tillverkare för jämlika race.
GB's Porschar gör sig dessutom mycket bra i vitrinskåpet... :thumb:

Sedan är ju tyvärr inte FLY/GB ensamma om vissa kvalitetsproblem. Jag har haft nya, både SCX och Scalextric-bilar, som tappat hjulen. En SCX Skoda WRC 4x4 som av någon anledning äter upp dreven på framaxeln(?). En Ninco Porsche 911 som levererades med spräckt framruta o.s.v. :x
Därmed inte sagt att man skall acceptera fel på en bil som normalt kostar run 500:- men man blir lite luttrad med tiden... :rolleyes:

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 23 sep 2004, 10:50

En Ford GT40 bör ju inte ha någon chans mot en Porsche 917 (med sina 800-900 hästkrafter....) :P

Nja, näh, jag är inte fånig, men jag tycker det ser snyggare ut med kombinationer typ GT40 & P4 330 etc respektive T70, 512M resp 917. Men det är ju jag det! :beer:

Erik :beer: :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Mr Way Cool 23 sep 2004, 12:46

Hallå.
Jag kan förstå vad ni menar med likvärdiga bilar, två av samma typ, och jag tycker också att det passar bättre utseendemässigt.
Troligt är att jag dock börjar med en bil, och ser vad jag tycker.
Det jag har kunnat förstå hittills, så är det bra bilar i det stora hela.
-En sån Chevron är kanske inte fel...?
Sidewinder konfigurationen känns ju definitvt lite skottsäkrare än inline front modellen.
Jag har ett par Carrerabilar med inline front motor, och en av tre har dragit av i kardanfjädern, 30%.
Kanske otur, kanske dåligt byggd, svårt att säga, annars tycker jag nog att det är sköna bilar att köra, just med inline front motor.
Samma gäller Scalextrics corvette, mycket trevlig att framföra, men inte så våldsamt snabb som vissa andra Scalextricbilar.
Dock en extremt, extremt cool och skön bil...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav Nico 23 sep 2004, 22:03

Gällande varierande kvalitet... Jag tycker att SAMTLIGA märken har sina skavanker. Teamslot bilar måste man i stort sett fila ner fälgarna på så att svålarna passar. Scalextric går fint men ser verkligen ut som leksaksbilar ibland. Även "finare" bilar som LMP Cadillacen. Ninco gör snygga bilar, med alldeles för mycket magnet tryck (smaksak) Fly gör bilar som låter som om motorn håller på att trilla ur. SCX (4x4 rally)och Vanquish är de enda bilarna som hittills har gjort mig fullt belåten!
:up: :down: :up: :down: :up: :down: :up: :down:

Jag brukar alltid köpa två bilar med likadan motor, och som hör ihop "klassmässigt". Det känns liksom givet att man måste ha två jämbördiga att rejsa med.
Självklart köper man en del bilar bara för att det är kul och udda också. Jag köpte Teamslot's resin bil, en VW bubbla som hade luftintag och vinge som en McLaren F1 bil. Ganska tung pjäs, men jätterolig att köra!

I övrigt är jag känd bland mina vänner som den som säger: "Köp hela skiten så slipper du allt jävla gidder" :wink: (ursäkta språket) Inte det billigaste sättet, men det bästa och det roligaste! :thumb:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 23 sep 2004, 23:06

Det var bra/intressant beskrivet ang. fel & brister.
Sådana erfarenheter känns kul att ta del av, faktiskt.
Ninco-bilar har jag noll erfarenhet av, men vad gäller SCX 4x4 så kan jag ganska lugnt hålla med om att det verkar vara en bra bil/konstruktion.
Jag har endast en (fler blir det) sådan, nya Subaru´n.
Jag är extremt nöjd, går något hårt i motor/transmission, men det gör dom ju alla.
Hållbar, inget som lossnar (jo... antennerna försvinner) och den tål stryk av lill-grabben.
Audi TT´n är värre på att ta smällar, men Subaru´n är inte långt efter så länge man inte tar en golvspanare i 100.
-Har kört mer och mer med nya Carrera-Charger´n, det börjar bli en riktig favorit.
Jösses vad tyst och fint den går, tillräckligt snabb för att repa runt så det blir spännande.
Denna bil verkar VERKLIGEN bra kvalitetsmässigt, om jag nu jämför med de äldre Carrera-bilarna.
Det enda dom inte kommer ikapp på är farten jmf. Scalextric Boss (min måttstock).
De är heller inte lika detaljrika förstås, men fullt dugliga i min åsikt, man ska ju trots allt gasa järnet med dem. OCH SÅ BRUTALA DE SER UT!!!

Fasen vad det spårade ur ( :) ) angående GB track nu, men...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster

cron