Vipe out my problem =)

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Vipe out my problem =)

Inläggav Nico 08 sep 2004, 18:03

Tja folks!

När jag var i Frankrike nyligen så var jag inne i en hobby affär och letade efter lite sjyssta udda bilar. Hittade inget direkt udda, så jag köpte en AutoArt Lamborghini samt denna bil. En Fly Viper, Team Oreca som tränade GT-ögon kan se :suspect:
(Om du ursäktar Jonas så lånade jag bilden från NSS)

Bilen är dödsläcker i Trikolorens färger samt med belysningen och bromsljusen!!... (japp brände lite cash) MEN MEN MEN... Nu måste jag fråga en sak, så alla ni som har lite Viper bilar från Fly kan väl se om ni kan hjälpa. Denna bil har ju Fly's feta motor (RP001). Och jag undrar rakt upp o ner vad fan det är med bilen :? Lite svårt o beskriva, men bilen beter sig aningen ryckigt och är svårhanterad i kurvorna. Finns det någonting att tänka på, något man kan göra i inställningsväg??

Jag kör en bana som till 100% innehåller Scalex-Sport delar, standard gasreglage osv. Har kört den på en kortare test-bana på drygt 10 meter så något ström problem har jag svårt o tänka mig!

Tips, eller idiotförklaringar mottages tacksamt 8)

Mvh: Nico

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 08 sep 2004, 18:16

<tar på läsglasögonen och petar ner dem på näsatippen>

§1 Ingen bil funkar riktigt bra från box - intrimmning behövs.

§2 Kolla baxaxeln för skev-/böjdhet.

§3 Samma för bakre fälgar. Vilket enklast sker med ett plattlagt sandpapper under bilen (utan däck. Gasa tills det känns bra... ;)

§4 Alltför ofta grundas dylikt ryckigt beteende på mindre bra inställda flätor.
A) Ställ dem rakt upp.
B) Vik ner dem helt plant.
C) Vik upp den yttersta delen, spetsen i 45 grader.
D) "Spreta" till denna spets.
E) Det kan vara idé att korta flätan oxå, de verkar vara lite väl långa i grund.
Av det ovan är del C viktigast.

§5 Olja bilen... :D

§6 Jäkligt skön bil! :thumb:

:beer: Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 08 sep 2004, 21:32

Hatten av!

Mycket bra svar som skall prövas. Nu när jag läser det så inser jag att braiden förmodligen är skurken här. Fly bilarna har faktiskt en tendens att vara väldigt "nya" :D Precis som du skriver, man måste spreta till braiden lite. Dessutom är Fly braiden väldigt lång. Och tänker man på det så borde ju den till slut ha mycket mindre "grepp/fäste" mot ström skenan.
Imorgon ska jag ge mig på dessa problem och dissikera min bil. Ska fixa lite olja till axlarna, läste förut om något silikon baserat som tydligen skulle vara riktigt bra!

Till dina svar kan man ju bara nicka instämmande och säga som jänkarna *WOOORD*

Ska även ge braiden på mina teamslot bilar en redig gnuggning.

Tack Erik! :thumb:

Mvh: Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Ryckig FLY-bil...

Inläggav ymigs 10 sep 2004, 14:30

Jag har kört FLY's BMW med RP001-motorn i och upptäckte att den gick mycket bättre med mindre ohm i handtaget. Bytte från 45 till 20 (har SCX Pro handtag) och fick mer flyt och jämnare "kom-iväg" i bilen.

Tjing,
Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 10 sep 2004, 16:14

Tack för det Nico. :beer:

Jo Janne, det där är en grundläggande faktor.
Ju "fetare" motor, dessto lägre ohm-tal.
De allra värsta slotracing.... vagnarna... har typ ½ ohm...

Vilket är en av anledningarna till att jag kör med fasta 45 ohm's, för då kan folk använda vassare motorer än vad som är kul. De får en bil som är i princip okörbar. :taunt:

:beer: Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster