Datorstöd till banan...

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Kopplar du en dator till banan?

Omröstningen slutade 01 jul 2004, 11:02

Ja, det är ju självklart!
6
54%
Jag funderar på det, det är ju inte så svårt.
3
27%
Jag funderar på det, men det verkar besvärligt.
0
Inga röster
Nej, jag är nöjd med att bara ha en enkel varvräknare.
2
18%
 
Antal röster : 11

Datorstöd till banan...

Inläggav Ghost 17 jun 2004, 11:02

Hej, hur är det, hur många utnyttjar, eller funderar på att utnyttja, datorn till att mäta varvtider, hålla reda på heat och allt annat en dator är så synnerligen bra på?

Anledningen till frågan är att jag har funnit stort nöje i att delta i ORS (on-line racing series under flera år; ett mycket trevligt sätt att få tillfälle att rejsa, med och mot andra, trots att man står ensam och kör på sin egna bana.
Man behöver dock koppla en dator till banan, en simpel PC med hyfsat låg prestanda duger gott (har själv en 486/33 med 1Mb ram...), ett jobb som är relativt enkelt, och som kommer att beskrivas i detalj för de som behöver det.

Så... vad säger ni? Har ni en dator till banan?

MVH
Erik Malmcrona
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 17 jun 2004, 17:03

Hej!

Ingen hembyggd tidtagning, men införskaffat Scalex RMS som NK av alla ställen antagligen hade felmärkt, för den kostade bara 200:- mot 700:- eller nå't som andra tar! (men det var sista ex'et så ni behöver inte rusa till NK nu...)

Tyvärr hamnade datorn i andra ändan av huset när frugan upplät plats åt mig, så den är inte inkopplad än, men det ska väl bli så småningom...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 23 jul 2004, 10:14

Nå, anledningen till att jag frågar om detta är att det finns vissa sätt att tävla, på den egna banan, mot andra. Och det ger en massa tillfälle att verkligen använda sin bana, även om man sitter ensam i sin stuga.
Finns det intresse för att titta närmare på det?
I sådanfall har jag gjort program för det...

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DanielL 27 jul 2004, 16:21

Ghost skrev:Nå, anledningen till att jag frågar om detta är att det finns vissa sätt att tävla, på den egna banan, mot andra. Och det ger en massa tillfälle att verkligen använda sin bana, även om man sitter ensam i sin stuga.
Finns det intresse för att titta närmare på det?
I sådanfall har jag gjort program för det...

/Erik


Låter verkligen intressant, berätta mera.

/Daniel
DanielL
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jul 2004, 16:08

Inläggav Ghost 28 jul 2004, 08:41

Väldigt kort, det kommer mer senare...

Varvtiden på en bana "går mot max", dvs det finns en gräns för hur fort det går att köra på din bana. Åt andra hållet kan man diffa hur mycket som helst, men mot max fart finns det ett gränsvärde.
Detta gör att det går att avgöra hur effektivt du kör på din bana, genom att jämföra dina varvtider, mot de allra bästa varvtiderna under rejset.
På samma gång, eller ungefär på samma gång, kör jag motsvarande rejs på min bana, och jämför mina varvtider mot mina bästa varvtider.
Dessa differeranser går sedan att kompilera ihop, på det att hur bra du hanterar körning på din bana, går att jämföra med hur väl jag hanterar körning på min bana.

Vi körde ett gäng rejs, följde bland annat F1 cirkusen under ett antal år, i vad som kallades för ORS (on-line racing series). Himla kul, och kanske framförallt... Man blev himla mycket bättre på att köra! Inte minst för att man helt plötsligt hade anledning att rejsa hemmavid, även om man var ensam.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 30 jul 2004, 01:09

Jag har RMS systemet som jag tänker koppla in så fort jag får upp min bana permanent. Det du beskriver låter hur som helst intressant för oss som inte har alltför många "bilbane-burna" vänner!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 04 aug 2004, 15:49

OK, en kort koll på hur ett rejs presenteras finns här:
http://ors.netg.se/Racedax/, se bara till att installera Java först.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Varvräkning...

Inläggav Mr_Maxi 12 aug 2004, 12:46

Vi skaffade Spy-Tech tidtagning till klubbens bilbana. Vi är ganska nöjda med det..
Vi har iaf kvar den gamla Swedaxin som backup...
Mr_Maxi
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 aug 2004, 12:39
Ort: MHF-Ungdom Karlskoga


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 95 gäster

cron