fråga om strömproblem

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

fråga om strömproblem

Inläggav Christofer 11 apr 2004, 22:15

Kan nån hjälpa mig med förslag till lösning av ett problem med strömförsörjning till min Ninco bana?
Jag har fått problem med att strömmen bara "försvinner" efter en stund när man kör med en bil på varje spår, kör man ensam funkar det bra. Strömmen är borta om man fortsätter ge gas, och kommer tillbaka först när man släpper handtaget. Jag har aldrig haft det här problemet förut och fattar inte vad det kan bero på. Kan det bero på glapp mellan några banbitar? Smuts i spåret? Eller?

Christofer
Christofer
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 apr 2004, 21:52

Inläggav bscc1 13 apr 2004, 11:37

Det låter som om det är transformatorn som inte räcker till. Vad har du för strömförsörjning?
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Strömproblem...

Inläggav Mr Way Cool 13 apr 2004, 19:38

Tjenare.
Jag funderade bara hur lång din bana var.
Det var ett underligt beteende - verkligen, men en orirginal transformator räcker ju hyfsat lågnt och bilarna brukar ju bara bli lite trötta längst bort, inte stanna, kan du ha kortis i något körhandtag?
Har du möjlighet att provköra med annan transformator/handtag?
Att det är något fel på banan verkat knappast troligt, i sådana fall måste det vara biten med strömförsörjning, men det tror jag inte.
Vad jag förstår funkar din bana direkt, bara du släppt gashandtagen ???
Lurigt, men det är bara att prova sig fram...

Lycka till. //Björn
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 72 gäster