Oj, det var en gammal tråd du lyckats hitta i gömmorna...
Jag själv har väl min/barnens Carrera Go-bana också någonstans i gömmorna, men jag vill minnas att i anslutningsbandelen sitter det ett motstånd som normalt sett ligger i serie med handtagets motstånd. Istället för normalt två ledningar till handtaget (dvs när man inte använder broms, vilket Carrera Go inte gör), så går det en extra ledning till handtagets turbo-knapp/brytare som kan koppla förbi både motståndet i handtaget och motståndet i anslutningsbandelen, vilket ger "turbo"-effekten.
Min lösning var att ta bort motståndet i anslutningsbandelen, dvs "kortsluta det", och sänka spänningen; jag ersatte till slut även Carrera Go-handtagen med Scalextrix Sport-handtag.
Det borde gå att koppla om i själva handtaget, och på så sätt ändå koppla förbi motståndet i anslutningsbandelen för att slippa mecka i den, men jag tror inte att det blir enklare; anslutningsbandelen är rätt lätt att skruva isär. Men om du fortfarande använder orginaltransformatorn kommer det att gå för fort, du kommer inte att få speciellt mycket kontroll över körningen.