Recension av Carrera GO!!!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Recension av Carrera GO!!!

Inläggav Razamanaz 25 mar 2010, 13:32

Oj, det var en gammal tråd du lyckats hitta i gömmorna...

Jag själv har väl min/barnens Carrera Go-bana också någonstans i gömmorna, men jag vill minnas att i anslutningsbandelen sitter det ett motstånd som normalt sett ligger i serie med handtagets motstånd. Istället för normalt två ledningar till handtaget (dvs när man inte använder broms, vilket Carrera Go inte gör), så går det en extra ledning till handtagets turbo-knapp/brytare som kan koppla förbi både motståndet i handtaget och motståndet i anslutningsbandelen, vilket ger "turbo"-effekten.

Min lösning var att ta bort motståndet i anslutningsbandelen, dvs "kortsluta det", och sänka spänningen; jag ersatte till slut även Carrera Go-handtagen med Scalextrix Sport-handtag.

Det borde gå att koppla om i själva handtaget, och på så sätt ändå koppla förbi motståndet i anslutningsbandelen för att slippa mecka i den, men jag tror inte att det blir enklare; anslutningsbandelen är rätt lätt att skruva isär. Men om du fortfarande använder orginaltransformatorn kommer det att gå för fort, du kommer inte att få speciellt mycket kontroll över körningen.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Recension av Carrera GO!!!

Inläggav norlin 25 mar 2010, 14:32

Tack för svaret, jag får hem & prova.
Som det är idag när man inte använder turboknappen känns det som att man ligger ofta på full gas, kan bero på bansträckning och att magneterna sitter kvar, få labba med några bilar & handtag.
Banansträckning:
Bild
Farfar Norlin.
Man slutar inte leka när man blir gammal, man blir gammal när man slutar leka.
Användarvisningsbild
norlin
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 feb 2010, 16:35
Ort: Frändefors

Re: Recension av Carrera GO!!!

Inläggav Workingclasshero 05 jan 2014, 12:51

Mycket bra beskrivet om Carrera Go!
Handtagen måste göras någonting åt, det håller jag med om.
Men en sak i taget, först en bana med trevlig dragning.
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster