Scalextric bilar???

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Scalextric bilar???

Inläggav Viking 23 mar 2004, 22:09

Hej alla glada!
Har dammat av min gammla scalextrics bana. Satte ihop den och den funkade perfekt.
Men tyvärr så har jag bara en bil, undrar nu vad det är för skillnad på dom bilar som säljs nu och på den som jag har (ca10år). Läste något om magneter, är det de på dom nya modeller av banor som finns att köpa nu?? Går det att köpa en ny bil och köra på min "gammla" bana?? Vore snällt om någon kunde skriva lite om vad det är för skillnad på dom gammla och nya banorna respektive bilarna.
Tacksam för alla svar.
/Viking
Ps. Man blir nog aldrig för gammal för att "leka" med bilbana :)
Viking
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2004, 22:01

Inläggav Catman 23 mar 2004, 23:47

köp en ny bil o kör du...
Alla (i stort sett) bilar av skala 1:32 går att köra på din bana,
Ang magnet så är det för grepp och inte beroende på bana.
Nya bilar fungerar lika bra som gamla bilar.

vill du köpa nya bilar så knata iväg till en leksakshandlare, kolla på nätet eller kolla på auktionssajterna...finns både nytt o beg på auktion här i Sverige
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Dan J. 24 mar 2004, 09:16

Hej!

Skillnad på gamla och nya Sport är väl (rätta mig om jag har fel ni som gått över, är själv kvar med gamla) att nya Sport:

- är lite lättare att sätta ihop och ta isär,
- leder strömmen bättre så man inte märker av något spänningsfall längst bort från powerbasen på långa banor (kan man ju annars lösa genom att dra några extra kablar dit)
- är halare
- har något djupare spår (vet inte om det är så, stämmer det, ni som har :? )

Grunden i min bana är fortfarande det Set 50 som mina bröder fick 1964 :thumb:

Även om många förordrar Sport så tycker jag själv att det är ganska fantastiskt att man höll kvar vid samma bandelar i nästan 40 år, och Scalextric tänker ju bakåtkompatibelt i och med att det finns övergångsskenor om man vill blanda gammalt och nytt, och om man kompletterar med ex RMS'n så har ju den en egen övergång så den passar på båda.

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Dan J. 24 mar 2004, 10:20

Ja, en sak till är väl att de nya Sport-handtagen/nya Powerbasen har inbyggd broms, så gamla handtag ska väl inte kopplas in i ny Powerbase och vice versa... :o

Gamla handtag kan byggas om till bromsade, har för mig att http://www.fantasyworldhobbies.com har en artikel hur man gör, om man läser under deras "Tech tips". Kan inte bekräfta det för jag sitter på jobbet nu, och härifrån är sidan spärrad, den heter ju något med "fantasy..." vilket inte gillas :rolleyes:
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 82 gäster