Carrera, bra nybörjarbana?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Carrera, bra nybörjarbana?

Inläggav sundelin 15 mar 2004, 14:14

Tjenare jag är ny både på forumet och inom bilbane hobbyn.
Efter att ha provat en gammal bana hos en polare blev man ju sugen att köpa en bana själv. Hittade en carrera bana med bra pris, är det något att ha eller ska man satsa på något annat? det är den här banan . Vad kan man betala för en beggad sån här bana? (Den är körd endast en ggr)
sundelin
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 mar 2004, 14:04
Ort: ö-vik

Inläggav Svänn 15 mar 2004, 22:54

Hej!

Jag har en Carrerabana. Har testat olika genom åren, och tycker den är mycket bra. Den är hårdare o slätare än många andra, vilket gör att man får dåligt grepp med dåliga däck, och BRA grepp med bra däck. Precis som det ska va alltså....
Den är nog även så lik en träbana man kan komma. Eftersom den är hård blir inte skenorna som bananer efter ett tag heller. Däremot är den mer känslig för trampande fötter och mer omständlig att sätta ihop och ta isär. Ska man bygga en bana för att ha den uppe och köra "seriöst" tycker jag den är #1.
Dessutom är den bredast bland dagens plastbanor, så det går bra att köra 1:24 bilar på den. En nackdel är att det inte är så många som har delar till den hemma här i Sverige, men det kanske blir ändring på det eftersom de tydligen ökat marknadsandelen här på senare tid. Du kan ju höra med Nordic Slotcar, det har stått "kommer snart" på deras sida länge nu....

Enbart personliga uppfattningar o åsikter alltså...

/Svänn
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Tiff Needell 15 mar 2004, 23:29

För Carreras Le Mans Thunder ska du inte ge mer än 500 spänn, för det var det man kunde hitta dem för i varuhusen i julas...
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav sundelin 16 mar 2004, 00:24

Köpte banan idag för 400 spänn ny på rusta faktiskt, den jag skulle ha var dom för dyr på (i gämförelse vad den kosta ny). Fick svar ifrån nordic idag oxå och dom verkar bara ta in bilarna inte banorna som ju var synd, fick lite planer på att göra en lite längre bana att ha hemma. 4.5 m kommer man ju inte långt på....
sundelin
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 mar 2004, 14:04
Ort: ö-vik

Inläggav Svänn 16 mar 2004, 01:23

Man kan ofta hitta bandelar, nya eller så gott som nya, till bra priser på eBay.
Tills för några veckor sed kunde man göra klipp på Tradera också, när alla som köpt 500-spänns-banor på Rusta i partier sålde lösa delar där. Jag köpte både kurvor o rakor där till bra priser. En nästan ny velodromkurva hittade jag på eBay, USA, för 9,9 dollar.
Det går att göra kap.

/Svänn
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav sundelin 16 mar 2004, 13:59

känns drygt att beställa från usa faktiskt bättre om man hittar det hemma i sverige...
sundelin
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 mar 2004, 14:04
Ort: ö-vik

Inläggav Pruttmeister 18 mar 2004, 09:34

Carrera, hm vet inte om det är okej jag har en Ninco. Nackdelen med ninco är att det är svårt att få tag på begangnat. Så om du vill köp carreran och frächa upp den lite och hoppas att du blir riktigt duktig :D :D :D
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena

Inläggav Mr Way Cool 21 mar 2004, 23:04

Öhhh?? Nybörjarbana?
Det är en bra bana, fungerar med alla tänkbara märken på bilar, bra körkänsla, har funnits sedan dinosaurerna levde ungefär, och tyskarna vet vad dom gör...
Det är absolut inget skräp, bara för att rusta råkade sälja ett parti banor till ett billigt pris.
Det finns vissa som är onödigt negativa till märket, men det är troligen bara för vissa upplever bilarna som svårkörda, eller rent av okörbara - men banan är det absolut inget fel på.
-Inte bilarna heller, om du frågar mig förstås, även om det finns bättre/snabbare bilar av andra fabrikat.
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 110 gäster