På det stället jag arbetade innan(EMAG) så sålde vi blandannat 12-axliga maskiner så en 5-axlig är inte jätteimponerande som du säger

SÅJA.....nu behärskar vi oss !
Detta är maskiner för
massframställning med
riktigt hög precision och en massa axlar för att slippa
verktygsbyten.
Jag vill bara kunna fräsa ut ett chassi lite bättre än jag kan såga ut det och kanske i tiotal.
Har inte lust att betala 10 millioner av mina surt förvärvade kronor för att gravera en fälginsats.
Och har inte 100 kvm yta till en maskin som ska göra en garagedörr i skala 1:32
Men visst är de fina de stora industrimaskinerna.
David skrev:
Tänkte på en grej när jag såg bilden på modellen som du visade. Hur kommer uppspänning av detaljer ske?
På ett riktigt fräsbord har du frästa spår som underlättar detta eller har du tänkt använda dig av något annan lösning?
Funderar på en aluprofil med frästa spår för fastspänning annars funkar det också bra med små tvingar
eller dubbelhäftande tejp i arbeten av denna storleken.
Aramis skrev:
Programmeringen är imponerande och borde vara gjord i CAD/Cam avsedd för 5 axlig fleroperationsmaskin.
Det finns otroligt bra programvaror för framställning av koden som krävs, många av dem i publikdomain
och opensource, ett par av de kommersiella programmen som Mach3 och liknande finns att hämta ner
i fullt fungerande demos med begänsad storlek på koden, som dock räcker till för att göra mindre jobb
(i storleksordning som mina).
För några år sedan hade CNCfräsar/svarvar sina egna systemvaror som krävde specialutbildning för varje maskin,
idag använder du samma kod till en stor som en liten maskin eftersom
ditt program är intrimmat
till din maskin, koden är dock den samma.