Bra-att-ha-grejer

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bra-att-ha-grejer

Inläggav David 04 apr 2010, 22:25

Detta projekt har jag varit riktigt nyfiken på redan från när du nämnde det första gången. Kul att se att du är på gång nu. Av att dömma av bilderna så verkar mycket vara gjort i trämatrial, stämmer det?
Ser fram emot att se lite bilder i framtiden på din fräs och saker du tillverkat. Jag är helt övertygad om att du kommer lyckas bra med ditt projekt.
David
Braidsbytare

Inläggav largasso 08 apr 2010, 00:53

David skrev:
Att döma av bilderna så verkar mycket vara gjort i trämatrial, stämmer det?

Såg inte din fråga men du har helt rätt, MDF och HDF är det som används
eftersom de är styva och passar bra till sådana här konstruktioner.
Just nu kollar jag allt som har med ämnet att göra och sprang på en rolig video
på ytuben som visar maskinen med Jättestort M.
Kanske en lämplig efterföljare när MDF/HDF:en har gett upp.
Den har en 5:e axel monterad på Z som gör att den kommer åt lite överallt.
Hjälmen är i skala 1:1.

Watch this and beware:

Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Kristian 08 apr 2010, 01:07

Cool...
Det är i slutet på en sånn film dom tar ut hjälmen och lägger den i handflatan å visar att den är stor som en 5 krona... de hade varit en riktigit rolig twist :D
Nu framgår ju inte storleken men det är ju SJUKT imponerande, tänk vilket programmeringsarbete som ligger bakom (om dom nu inte "bara" stoppar in en 3D ritning i maskinen och den tänker ut resten själv).
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare

Klubb: TRS

Inläggav largasso 08 apr 2010, 01:54

Kristian !

Hjälmen är i skala 1:1, står i början av filmen aluminium"biten" väger 120 kg !!! 8-o
Hade nog gått att fräsa den i 1:32 också fast då kunde man använt en mindre "bit" alu !

Denna maskin kostar nog några "mille" och är nog inte tillverkad av MDF :w00t:
Lala
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Inläggav Aramis 10 apr 2010, 20:10

Kristian skrev:Cool...
Det är i slutet på en sånn film dom tar ut hjälmen och lägger den i handflatan å visar att den är stor som en 5 krona... de hade varit en riktigit rolig twist :D
Nu framgår ju inte storleken men det är ju SJUKT imponerande, tänk vilket programmeringsarbete som ligger bakom (om dom nu inte "bara" stoppar in en 3D ritning i maskinen och den tänker ut resten själv).

Programmeringen är imponerande och borde vara gjord i CAD/Cam avsedd för 5 axlig fleroperationsmaskin.
Sen ser det ju snitsigt ut när det går så snabbt men det är mjuk och lättarbetad aluminium som används.

Här är ett ytterligare exempel:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav David 12 apr 2010, 22:35

Tänkte på en grej när jag såg bilden på modellen som du visade. Hur kommer uppspäning av detaljer ske?
På ett riktigt fräsbord har du frästa spår som underlättar detta eller har du tänkt använda dig av något annan lösning?

Sådana fräsjobb som visas ovan är rätt vanligt förekommande på mässor. Proppelrar och turbiner är också rätt vanligt förekommande på dessa events. Ser häftigt ut men sök vidare så hittar ni fräsar med mer axlar än så.

http://www.youtube.com/watch?v=fyDTp-cz ... playnext=1
Länk till en maskin vi använder oss av på jobbet. Filmen är dock från en annan verkstad men maskinen är identisk. den har dock bara 11 axlar. Själv kör jag i en mindre svarv av denna maskintyp med bara 9 axlar. Men nu kom jag in på svarv.
David
Braidsbytare

Inläggav Munktorparen 12 apr 2010, 22:55

David skrev:Tänkte på en grej när jag såg bilden på modellen som du visade. Hur kommer uppspäning av detaljer ske?
På ett riktigt fräsbord har du frästa spår som underlättar detta eller har du tänkt använda dig av något annan lösning?

Sådana fräsjobb som visas ovan är rätt vanligt förekommande på mässor. Proppelrar och turbiner är också rätt vanligt förekommande på dessa events. Ser häftigt ut men sök vidare så hittar ni fräsar med mer axlar än så.

http://www.youtube.com/watch?v=fyDTp-cz ... playnext=1
Länk till en maskin vi använder oss av på jobbet. Filmen är dock från en annan verkstad men maskinen är identisk. den har dock bara 11 axlar. Själv kör jag i en mindre svarv av denna maskintyp med bara 9 axlar. Men nu kom jag in på svarv.

På det stället jag arbetade innan(EMAG) så sålde vi blandannat 12-axliga maskiner så en 5-axlig är inte jätteimponerande som du säger :)
TDS
Tuna Devils Slotracing
Munktorparen
Braidsbytare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav largasso 13 apr 2010, 00:26

På det stället jag arbetade innan(EMAG) så sålde vi blandannat 12-axliga maskiner så en 5-axlig är inte jätteimponerande som du säger :)

SÅJA.....nu behärskar vi oss !
Detta är maskiner för massframställning med riktigt hög precision och en massa axlar för att slippa
verktygsbyten.

Jag vill bara kunna fräsa ut ett chassi lite bättre än jag kan såga ut det och kanske i tiotal.
Har inte lust att betala 10 millioner av mina surt förvärvade kronor för att gravera en fälginsats.
Och har inte 100 kvm yta till en maskin som ska göra en garagedörr i skala 1:32 8-o

Men visst är de fina de stora industrimaskinerna.

David skrev:
Tänkte på en grej när jag såg bilden på modellen som du visade. Hur kommer uppspänning av detaljer ske?

Funderar på en aluprofil med frästa spår för fastspänning annars funkar det också bra med små tvingar
eller dubbelhäftande tejp i arbeten av denna storleken.

Aramis skrev:
Programmeringen är imponerande och borde vara gjord i CAD/Cam avsedd för 5 axlig fleroperationsmaskin.

Det finns otroligt bra programvaror för framställning av koden som krävs, många av dem i publikdomain
och opensource, ett par av de kommersiella programmen som Mach3 och liknande finns att hämta ner
i fullt fungerande demos med begänsad storlek på koden, som dock räcker till för att göra mindre jobb
(i storleksordning som mina).

För några år sedan hade CNCfräsar/svarvar sina egna systemvaror som krävde specialutbildning för varje maskin,
idag använder du samma kod till en stor som en liten maskin eftersom ditt program är intrimmat
till din maskin, koden är dock den samma.
Lala
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Inläggav David 13 apr 2010, 21:06

Funderar på en aluprofil med frästa spår för fastspänning annars funkar det också bra med små tvingar
eller dubbelhäftande tejp i arbeten av denna storleken.

Dessa metoder som du nämner kan säkert fungera bra, men då du pratat om att fräsa chassi och lite andra saker så har jag en liten tanke om uppspänningen. Vissa detaljer med lite pressision kräver att man får upp dom rakt i förhållande till maskinens axlar. Får du upp dom snett behöver du kunna vrida in detaljen på ett smidigt sätt. Vilken metod du väljer vill inte jag avgöra men se till att du gör det enkelt för dig, tejp och tvingar känns som man kan tappa tålamodet på så fort det ställer krav på att man riktar upp detaljen. Men jag har ingen erfarenhet av dessa fräsar så jag bara nämner min spåntana tanke runt detta. Vid uppsäning av störe detaljer jag fräst så är det dock ett antal timmar jag stått och svurit över att uppsäningen tar tid innan den blir som jag önskat.
David
Braidsbytare

Inläggav David 18 jun 2010, 23:03

Jag har gått och väntat nu ett tag på att det ska hända något i denna tråd.
Vad händer? Hur långt har du kommit eller har det blivit lite vilande under sommaren?
Skulle vara kul att se lite bilder.
David
Braidsbytare

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt